Pagina 14 van 23
Geplaatst: ma okt 29, 2007 9:15 pm
door GijSsie
zker de moeite waard om ff uit te proberen. Heb je ook nog een advies over het spuiten van de nieuwe spatborden in opslagcoating, van te voren helemaal kaalschuren??? Of alleen opruwen, en meteen kleurlaag erover?
Ik hoor graag van je
Groeten,
Gijs
Geplaatst: di okt 30, 2007 9:30 pm
door Neeelz
Ik ben pas bij een schadehersteller geweest en daar hadden ze voor een xsara picasso een nieuwe deur, in de transportcoating. Wat zij deden was opruwen met scotch brite, maar dat was wel een nieuwe deur...
Ik zou lekker met P220 aan de gang gaan, dan komen de slechte plekken wel los. vervolgens de filler, schuren zoals eerder vermeld en dan aflakken.
Uiteraard blijft ontvetten belangrijk!
Geplaatst: di okt 30, 2007 10:24 pm
door GijSsie
k bedoel een nieuw spatbord

dusuh helemaal kaal? Of alleen opruwen? Spuiten ze er dan nog een afsluitende coating op?
Dank voor het beantwoorden van de vragen

Geplaatst: di okt 30, 2007 11:13 pm
door Willem de Zwijger
lesmagnacs schreef:Mooi Gijs , ga ik het eerst maar eens op een spatbordje proberen of zo. Zijn er hier nog mensen die ervaring er mee hebben ????
Mijn ervaring: je kunt 2k zonder enig probleem over originele oude lak zetten (1985/86). Het wordt riskant om 2k te spuiten waar je vroeger zelf met spuitbusjes in de weer bent geweest. Voor de veiligheid kun je die beter kaal maken. Ik had dat bij de rode (voor/ achterspatbord) niet gedaan en kon het een jaar later overnieuw doen. En bij de witte-later-groene heb ik de achterdeur nooit rimpelvrij gekregen, zat ook spuitbusspul onder.
Geplaatst: wo okt 31, 2007 11:11 am
door Neeelz
GijSsie schreef:k bedoel een nieuw spatbord

dusuh helemaal kaal? Of alleen opruwen? Spuiten ze er dan nog een afsluitende coating op?
Dank voor het beantwoorden van de vragen

Ik bedoelde ook een nieuw spatbord, maar bij Viertjes zijn "nieuwe" spatborden ook wel eens NOS (New Old Stock): dus met vliegroestplekjes etc. Als je in dat geval echt zeker wilt zijn: kaalschuren, anders "licht" met P220 doen, slechte plekken komen dan meteen los en die dan goed schuren. Als de hele transportcoating goed is, dan is het effect van de P220 alleen dat het de boel grof opruwt. Zolang je nergens door de transportcoating heen bent gegaan, hoef je geen primer (want ik denk dat je dat bedoelt met aflsuitende laag) op je paneel te spuiten. Zodra je staal ziet doorschemeren: primer erop! Vervolgens een laagje filler, dan schuren en afwerken met de verf die jij wil.
Als het paneel NNOS is (Niet New Old Stock) maar gewoon NN (nagelnieuw), dan alleen goed opruwen, filler spuiten, schuren, afspuiten.
Alsje nog vragen hebt - zucht - kun je ze stellen

Geplaatst: za nov 03, 2007 12:58 pm
door GijSsie
Bedankt niels, hier kan ik wat mee

.
Nog 1 klein vraagje he

, als je kaal plaatwerk hebt kan je er dan ook 50/50 primer filler mengsel op spuiten? Of eerst primer, laten drogen, ligt schuren en dan filler?
Ik hoor het wel, groeten,
Gijs
Owja met afsluitende laag bedoel ik laag die spuiters over oude lak heen spuiten om reactie met nieuwe lak te voorkomen. Daar is het toch voor?
Geplaatst: za nov 03, 2007 4:52 pm
door lesmagnacs
Willem de Zwijger schreef:lesmagnacs schreef:Mooi Gijs , ga ik het eerst maar eens op een spatbordje proberen of zo. Zijn er hier nog mensen die ervaring er mee hebben ????
Mijn ervaring: je kunt 2k zonder enig probleem over originele oude lak zetten (1985/86). Het wordt riskant om 2k te spuiten waar je vroeger zelf met spuitbusjes in de weer bent geweest. Voor de veiligheid kun je die beter kaal maken. Ik had dat bij de rode (voor/ achterspatbord) niet gedaan en kon het een jaar later overnieuw doen. En bij de witte-later-groene heb ik de achterdeur nooit rimpelvrij gekregen, zat ook spuitbusspul onder.
Mijn karretje is uit 83 en er zijn geen spuitbus spuiters bezig geweest. Ik ga het dus na de test met acceton gewoon proberen.
Geplaatst: ma nov 05, 2007 10:59 am
door Neeelz
GijSsie schreef:...als je kaal plaatwerk hebt kan je er dan ook 50/50 primer filler mengsel op spuiten?
Neee! Als je deze twee combineert dan krijg je van allebei het slechte: hij wordt niet meer roestwerend (net als de filler) en hij is slecht schuurbaar (net als de primer).
GijSsie schreef:... Of eerst primer, laten drogen, ligt schuren en dan filler?
juistem!
Overigens, meneer de Nederlands professor is het li
cht schuren. De primer schuren gaat wel trouwens, als je echter 200 micrometer (dat is voor een filler een normale droge laagdikte) moet wegschuren, dan ben je gewoon lang bezig, met een filler gaat dat sneller, die is zo gemaakt dat hij goed "poedert" of "afbrokkelt" onder het schuurgeweld.
GijSsie schreef:...
Owja met afsluitende laag bedoel ik laag die spuiters over oude lak heen spuiten om reactie met nieuwe lak te voorkomen. Daar is het toch voor?
Een primer geeft een goede hechting naar de volgende laag en naar de ondergrond. Als je een kleine deuk met wat lakschade op je motorkap hebt, hoef je echt niet de hele motorkap in de primer en de filler te zetten (als ie tenminste de aceton proef doorstaat!).
Als de lak meteen opweekt onder invloed van aceton, dan doet ie dat ook oiv nieuwe 2K verf. Ik zou dan aanraden om de oude laag er helemaal af te schuren, en dan het verfsysteem weer op te bouwen. Misschien is er wel een soort van fixeermiddel, maar mijn gevoel is dat een goed opgebouwd nieuw verfsysteem beter is dan een gerepareerd, deels oud systeem.
Zorg er in ieder geval voor dat je altijd een roestwerende primer hebt!!
Dan is het schoonmaken-schuren-plamuren-schuren-schuren-schuren-primer-schuren-filler-schuren-rest van het paneel (motorkap) opruwen.
Als de schade 5 cm in doorsnee is, dan schuur je 10 cm kaal (dat laatste puntje verf in het diepste van de deuk kan wel blijven zitten, dat zit eigenlijk altijd goed vast), je plamuurt dat, dat schuur je kaal, maar dan wordt de plek al wel 20 cm. dan een filler erop over ca 30 cm en dat dan verlopend uitschuren: 30 cm met P320, 35 cm met P400, 40 cm met P500 , de rest van het paneel opruwen met scotchbrite (of ook met P500).
Voor mij is mijn verhaal duidelijk, voor jullie ook? Zo niet, vraag gerust!
Geplaatst: ma nov 05, 2007 1:48 pm
door Willem de Zwijger
Mooooooie uitleg. Kun je ook vertellen hoe je spot repair doet ? Is er een truc mbt de uitspuit-thinner ?
En begrijp ik dat je niet te spreken bent over de gecombineerde primer / filler ? Ik heb dit bij beide auto's toegepast, en er erg gemengde gevoelens over (blaasjes). Kun je met typenummer en al je primer en filler, en plamuur specificeren ?
En wordt er professioneel nog met 2k op thinnerbasis gespoten of is het tegenwoordig allemaal watergedragen ? Ik kon alleen nog via een moeilijke weg aan de oude spullen komen.
(Dat watergedragen spul lijkt me wel ideaal omdat het niet de onderlaag zal oplossen lijkt me)
En is dat watergedragen spul voor een amateur nog te spuiten ? En droog te krijgen ? Of moet je daar een cabine op 80 graden voor hebben ?
Geplaatst: vr nov 09, 2007 1:00 pm
door GijSsie
hier kunnen we wat mee Neelz!!!
Maargoed vandaag wat interieur delen schoongemaakt. Wat mij opviel is dat het productie jaartal/maand erin staat dus nog meer info gevonden

.
Meeste delen komen uit juni juli 1992, sommige uit maart april mei 1992. Dus ik neem aan dat die in juli van de band is gerold.... en begin 1993 op kenteken is gezet.
Geplaatst: vr nov 09, 2007 2:29 pm
door jbeekmann
GijSsie schreef:hier kunnen we wat mee Neelz!!!
Maargoed vandaag wat interieur delen schoongemaakt. Wat mij opviel is dat het productie jaartal/maand erin staat dus nog meer info gevonden

.
Meeste delen komen uit juni juli 1992, sommige uit maart april mei 1992. Dus ik neem aan dat die in juli van de band is gerold.... en begin 1993 op kenteken is gezet.
...of dat de onderdelen halverwege '92 uit de spuitgietmatrijs zijn gekomen, in het magazijn zijn gezet en dat ze pas eind '92, begin '93 op een auto zijn gezet.
Geplaatst: za nov 10, 2007 3:49 pm
door Neeelz
Nu begrijp ik pas de uitdrukking "één gek kan meer vragen dan honderd wijzen kunnen beantwoorden..."
Willem de Zwijger schreef:Mooooooie uitleg.
Dank! Ik vind het leuk dat ik "ook" wat weet waar we ons viertje mee kunnen bewaren! Overigens: ik werk op het ontwikkellingslaboratorium, ik ben zelf geen autospuiter en heb dus ook vrij weinig ervaring met een echte reparatie: ik heb het wel regelmatig zien doen.
Willem de Zwijger schreef:Kun je ook vertellen hoe je spot repair doet ? Is er een truc mbt de uitspuit-thinner ?
Spotrepair is eigenlijk wat ik hierboven al schreef: lokaal schuren en plamuren waarbij elke volgende stap zo min mogelijk extra "schade" geeft. Mijn advies was om uiteindelijk in de een na laatste stap het hele paneel op te ruwen en dan over te spuiten: voordeel je hebt dan een heel paneel dat egaal dezelfde kleur heeft. Nadeel: kost meer verf.
Je kunt ook uitspuiten, dat is het laten verlopen van nieuwe naar oude lak. Dat is vooral interessant bij grote oppervlakten, denk aan je motorkap of dak, anders kost het te veel verf. In de praktijk gebeurt uitspuiten vooral bij base-clear systemen: basiskleur bevat dan metallic (aluminium deeltjes, die kunnen oxideren en dan glans verliezen-> kleurverschil!) en daar komt dan een kleurloze laag overheen (clearcoat) ter bescherming. Omdat aluminium deeltjes op allerlei manieren kunnen gaan liggen, en dan anders reflecteren en dus de kleur kunnen veranderen, worden deze meestal uitgespoten: hierbij wordt bijvoorbeeld een deur geheel gespoten in de basis kleur, waarbij het voorscherm en de achterdeur voor de helft in de basiskleur worden gespoten. Daarbij zwaait de spuiter aan het einde van zijn “gangâ€
Geplaatst: za nov 10, 2007 8:36 pm
door Willem de Zwijger
Ja, dank je, zo duidelijk krijgt de leek het niet vaak !
Geplaatst: zo nov 11, 2007 6:33 pm
door GijSsie
Yes yes yes
Voorbalk zit erin en de motorkap, spatborden en binnenschermen sluiten allemaal op elkaar aan

.
Binnenkort fotootjes maken lijkt al op een auto
Volgende stap is motorkap uitdeuken...

en voorbalk vastlassen zit nu alleen nog gebout.
Geplaatst: wo nov 14, 2007 5:52 pm
door GijSsie
Hier zijn de foto's te vinden:
http://www.flickr.com/photos/7618004@N07/?saved=1
Pff vanmiddag met Renault dealer in Goes gebeld..... Gesprek verliep zo: Goedemiddag blabla Ik :"ik ben op zoek naar onderdeel voor een renault 4", dealer "ben net koffie aan t drinken bel straks maar terug, tuut tuut tuut tuut"..... hoorn erop nouja.... wat je je daarvan denken...
Daar moeten we het dus niet van hebben. Terwijl ik van de zomer nog heel enthausiast ben geholpen in Frankrijk door 2 mannen van de oude stempel, bij een lokale renault dealer.