Heel uitzonderlijk...
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
mooie foto's
@willem,
afdrukken zijn duidelijk van een kogeltje. Je ziet aan de rand van het vlakke deel van de kop dat er afdrukken aan de rand zijn gemaakt die duidelijk wijzen op plastische vervorming. Pingelen (vroegtijdige detonatie) sluiten we dus uit. Ik denk dat de verklaring voor het transport tusen de cilinders houdbaar blijft. Dat je het kogeltje niet hebt gevonden kan wijzen op het feit dat het kogeltje de vierde keer door de uitlaat is verdwenen.
Aan de kleppen zie je hoogstwaarschlijk niets omdat ze veel harder zijn dan het zachte aluminium van zuiger en kop. Het kogeltje zat daar klem en werd door de zuigerbeweging vervormt.
Als het kogeltje al tussen de klep en de zitting klem heeft gezeten is dat alleen maar onder de veerdruk gebeurt. Daar krijg je geen indrukken van.
vr gr Fons
afdrukken zijn duidelijk van een kogeltje. Je ziet aan de rand van het vlakke deel van de kop dat er afdrukken aan de rand zijn gemaakt die duidelijk wijzen op plastische vervorming. Pingelen (vroegtijdige detonatie) sluiten we dus uit. Ik denk dat de verklaring voor het transport tusen de cilinders houdbaar blijft. Dat je het kogeltje niet hebt gevonden kan wijzen op het feit dat het kogeltje de vierde keer door de uitlaat is verdwenen.
Aan de kleppen zie je hoogstwaarschlijk niets omdat ze veel harder zijn dan het zachte aluminium van zuiger en kop. Het kogeltje zat daar klem en werd door de zuigerbeweging vervormt.
Als het kogeltje al tussen de klep en de zitting klem heeft gezeten is dat alleen maar onder de veerdruk gebeurt. Daar krijg je geen indrukken van.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
vreemd verhaal hoor, de logica van m'n vader: is er niet een stukje uit je zuigerveer gebroken ? dan zou er een vette groef over je cylinderwand moeten zitten maar dat is niet te zien op de foto's en is er dus wat mis met je smeersysteem.
in ieder geval sterkte met zoeken naar een dingetje van een millimeter want wie weet waar het nu is?
in ieder geval sterkte met zoeken naar een dingetje van een millimeter want wie weet waar het nu is?
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nou, de smaragd rijdt weer. Er zit wel iets van een geluidje in, een beetje 1-poterig, zal wel met die putjeszuiger / kop te maken hebben...
Verder is hij door Jacques door de APK gehaald, het bleek dat de bovenwielarmrubbers versleten waren aan weerskanten...dat had ik op het Forum nog nooit voorbij zien komen dacht ik. Anyway, die dingen schijnen er notoir moeilijk uit te gaan, maar Jacques heeft zo zijn 'trucjes', dus dat was in een oogwenk gepiept.
Verder heb ik zelf gisteren zelf de rode GTL door de APK gesleurd. Ik dacht: dat doe ik even vroeg, dan ben ik 10 uur op mijn werk. Maar helaas: onderste rechterfuseekogel + kogel in stuurhuis versleten. Dankzij mijn briljante voorraadbeheer had ik zowel de goede kogel als een stuurhuis liggen. Die fusee bleek er nog nooit door mij afgehaald te zijn (en die onderste fuseekogel was nog geklonken oftewel 21 jaar trouwe dienst!!!), en ik was zo stom om de moeren waarmee die kogels vastzitten tot onderaan los te draaien, dan de kogeltrekker erop, en dan de moer er helemaal af...niet dus, dan blijft hij steken in de laatste roestige rand en gaat de kogel meedraaien als je begrijpt wat ik bedoel. Voor wie het ook ooit meemaakt: de stuurkogel kun je dan weer vastklemmen met een poelitrekker, de bovenste fuseekogel met een lijmtang over de bovenste en onderste wieldraagarm. Als ze weer vastgeklemd zitten valt er weer aan te draaien. Toen het stuurhuis eruit, het viel me mee, alleen de accu + accubak moet dan los. Die zat natuurlijk ook weer vast met nog nooit losgemaakte boutjes, dus dat draaide mee en moest losgeslepen worden. En die accubak roest graag, die heb ik helemaal ingsmeerd met Moke Sanders vet. OK, de afstand tussen de draadeinden van de stuurkogels had ik overgenomen op een lat, gaten geboord voor die draadeinden en ter plekke van de bevestigingsgaten in het stuurhuis. En toen de kogels in het reserve stuurhuis gestopt met deze mal, zodat de uitlijning enigszins behouden bleef. Goed genoeg voor de herkeur, om 16:00 uur stond ik weer voor de deur, om half vijf had ik mijn fel begeerde papiertje. Nou volgende wwek nog even langs de uitlijner...
Ik heb even gekeken, aan die stuurhuiskogel valt niks te doen he ? Heeft iemend nog een stuurhuisje liggen voor mijn grijpvoorraad ?
Oh ja, toen ik in april zo aan het klooien kwam met mijn 1400 blok (geluidje, blok eruit, plaatje in het carter laten vallen etc) bekroop mij het gevoel dat ik wel heel kwetsbaar was met maar 1 zo'n blokje. Ik heb toen hier en in de R5 wereld gezocht naar een kopie 1400 automaat blok, en die vond ik toen bij arvo.nl. Deze jongens hebben het blok voor mij opzij gezet, en afgelopen zaterdag heb ik het opgehaald in Ommen, een heerlijk compleet blokje met alles erop en eraan voor een uiterst schappelijk prijsje. Ik ben de koning te rijk, elke keer als ik er langsloop krijg ik zo'n blij gevoel !
Verder is hij door Jacques door de APK gehaald, het bleek dat de bovenwielarmrubbers versleten waren aan weerskanten...dat had ik op het Forum nog nooit voorbij zien komen dacht ik. Anyway, die dingen schijnen er notoir moeilijk uit te gaan, maar Jacques heeft zo zijn 'trucjes', dus dat was in een oogwenk gepiept.
Verder heb ik zelf gisteren zelf de rode GTL door de APK gesleurd. Ik dacht: dat doe ik even vroeg, dan ben ik 10 uur op mijn werk. Maar helaas: onderste rechterfuseekogel + kogel in stuurhuis versleten. Dankzij mijn briljante voorraadbeheer had ik zowel de goede kogel als een stuurhuis liggen. Die fusee bleek er nog nooit door mij afgehaald te zijn (en die onderste fuseekogel was nog geklonken oftewel 21 jaar trouwe dienst!!!), en ik was zo stom om de moeren waarmee die kogels vastzitten tot onderaan los te draaien, dan de kogeltrekker erop, en dan de moer er helemaal af...niet dus, dan blijft hij steken in de laatste roestige rand en gaat de kogel meedraaien als je begrijpt wat ik bedoel. Voor wie het ook ooit meemaakt: de stuurkogel kun je dan weer vastklemmen met een poelitrekker, de bovenste fuseekogel met een lijmtang over de bovenste en onderste wieldraagarm. Als ze weer vastgeklemd zitten valt er weer aan te draaien. Toen het stuurhuis eruit, het viel me mee, alleen de accu + accubak moet dan los. Die zat natuurlijk ook weer vast met nog nooit losgemaakte boutjes, dus dat draaide mee en moest losgeslepen worden. En die accubak roest graag, die heb ik helemaal ingsmeerd met Moke Sanders vet. OK, de afstand tussen de draadeinden van de stuurkogels had ik overgenomen op een lat, gaten geboord voor die draadeinden en ter plekke van de bevestigingsgaten in het stuurhuis. En toen de kogels in het reserve stuurhuis gestopt met deze mal, zodat de uitlijning enigszins behouden bleef. Goed genoeg voor de herkeur, om 16:00 uur stond ik weer voor de deur, om half vijf had ik mijn fel begeerde papiertje. Nou volgende wwek nog even langs de uitlijner...
Ik heb even gekeken, aan die stuurhuiskogel valt niks te doen he ? Heeft iemend nog een stuurhuisje liggen voor mijn grijpvoorraad ?
Oh ja, toen ik in april zo aan het klooien kwam met mijn 1400 blok (geluidje, blok eruit, plaatje in het carter laten vallen etc) bekroop mij het gevoel dat ik wel heel kwetsbaar was met maar 1 zo'n blokje. Ik heb toen hier en in de R5 wereld gezocht naar een kopie 1400 automaat blok, en die vond ik toen bij arvo.nl. Deze jongens hebben het blok voor mij opzij gezet, en afgelopen zaterdag heb ik het opgehaald in Ommen, een heerlijk compleet blokje met alles erop en eraan voor een uiterst schappelijk prijsje. Ik ben de koning te rijk, elke keer als ik er langsloop krijg ik zo'n blij gevoel !

stootrubbers zitten toch allen op de achterarmen?Olivier schreef:Dat zou idd een Silent-block zijn ja?
Maar niet de zg. stootrubbers die op de draagarmen zelf gemonteerd zitten en bij diep inveren tegen het chassis stoten?
@ willem,
ik heb eens geschreven over die rubber bussen in de bovenste dragarm onder Blunders.
Doorlopende bout pas aandraaien als de auto op de gronf staat!!!
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
vreemd die puntjes in de kop, dit krijg je inderdaad ook bij gebroken zuigerveren alleen zijn ze dan niet rond van vorm.
Wel gaan de kapotte delen dan van de ene naar de andere cilinder, dit is een normaal verschijnsel. ben wel benieuwd waar de putje nu van gekomen is.
Ik heb soortgelijke afdrukken gezien bij het openhalen van een kapotte r16 motor met kapot gebroken zuigerveer en zelfs al afgebroken zuiger.
Wel gaan de kapotte delen dan van de ene naar de andere cilinder, dit is een normaal verschijnsel. ben wel benieuwd waar de putje nu van gekomen is.
Ik heb soortgelijke afdrukken gezien bij het openhalen van een kapotte r16 motor met kapot gebroken zuigerveer en zelfs al afgebroken zuiger.
4 GTL 1992, 5 L 1984
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik heb nog steeds de oorzaak niet opgespoord. Maar hier een "leuke" foto van een kop van een tien jaar oude Saab van een zoon van een collega... Mijn collega had het probleem dat de koelvloeistof slang scheurde. Hij dacht: koppakking lek. Andere koppakking ertussen, probleem niet opgelost. Andere kop erop, probleem wel opgelost. Maar ik ben bang dat hij zich in de kerstvakantie niet hoeft te vervelen... is dit typische schade van een kapotte zuigerveer ?

