Pagina 2 van 7
Geplaatst: za apr 14, 2007 9:01 am
door R4F6GTX Automaat
Als je de randen (waar de pakking komt te zitten) goed met remmenreiniger schoon en vetvrij maakt kun je als je bang bent dat ie van z'n plek raakt de boel een beetje insmeren met vloeibare pakking zodat de pakking vastplakt. Ik had trouwens wel altijd kurken pakkingen voor de oliepan en ik leg ze niet in water om te weken. Kurk van nu is schijnbaar anders dan kurk van toen... toen die vraagbaken geschreven werden.
Als je het niet durft wil ik wel een keer langskomen en ermee assisteren....
ik ben nu weer mobiel (met m'n Jeep)
Geplaatst: za apr 14, 2007 7:24 pm
door Rodeo-6
Laat het orakel maar weer eens spreken
Wat een vies goor blok.
Rechts naast de benzine pomp zit een schroefdop waar nog een oliesensor in kan.
En dan heb je er dus twee.
Het is verstandig dat je opzoek gaat naar het plaatje.
In theorie kan die vroeg of laat ergens tussen komen en is het "dag motorblok".
Bovendien heeft of had dat ding een bepaalde functie.
De carterpan pakking bestaat uit verschillende stukken, het is verstandig dat je alles vervangt.
Maar het hoeft niet, want er bestaat ook blauwe kit die de boel afdicht, wel MEGA omtvetten en geen resten van de oude pakking vergeten.
Beiden is een zeer zorgvuldig klusje, anders gaat ie gegarandeerd lekken, of druppen of doorzweten.
De pan op alle boutjes, gelijkmatig aandraaien.
Omdat je nu toch lekker aan het prutsen bent, ook eventueel de krukas keerringen vernieuwen.
Hoeft niet van het merk renault, zijn standaard maten.
Deze er met beleid voorzichtig intikken.
Ga je je ketting vervangen, dan ook je tandwielen, maar normaal is dit niet nodig, ook niet na 300.000 km
En nu je de boel toch open hebt, wel even het oliekanaal doorblazen richting cylinderkop, want krijgt ie z'n smering vandaan.
Veel plezier ermee

Geplaatst: zo apr 15, 2007 8:16 am
door Willem de Zwijger
@Paul: bedankt voor de tips, ik denk dat ik het hiermee zelf wel red. Dat inweken van de kurken pakkingen was denk ik alleen bedoeld voor de strips die nu vervangen zijn door rubber, dus geen punt meer.
@rodeo: vies goor blok ? Zoek je ruzie ? Of bedoel je die laatste foto ? Daar kijk je in de carterpan, en daar zie je het plaatje al liggen, want ik kon ook niet tegen het idee van een los plaatje.
Die schroefdop voor een eventuele druksensor rechts naast de benzinepomp zie ik wel zitten op m'n 1100 blok maar helaas zit er op diezelfde plek helemaal geen gat in dit 1400 blok, waarschijnlijk omdat de benzinepomp giga in de weg zit als je er ooit iets op zou willen zetten.
De krukas- en nokkenas keerringen zitten er nog maar 2 jaar in, en de ketting laat ik ook zitten, ziet er uit als nieuw. En bedankt voor de tips !
Geplaatst: zo apr 15, 2007 10:43 pm
door Willem de Zwijger
Dan maar vast de motorkap onder handen genomen. Aan de buitenkant nog mooi, maar aan de onderkant komen de eerste roestplekken. Schoongeschuurd / geslepen, en toen ingespoten met het onvolprezen Brunox.

Geplaatst: ma apr 16, 2007 7:28 am
door GijSsie
zeg willem, je hebt hem toch niet schoongemaakt met die tuinslang die ernaast ligt he

. Das niet zo goed voor de roest

Geplaatst: ma apr 16, 2007 7:36 am
door schoapke
en jij wast je auto met..???? zand ?????

Geplaatst: ma apr 16, 2007 11:29 am
door Willem de Zwijger
Inderdaad, die hele binnenkant van de kap heb ik geschuurd met 800 schuurpapier nat, dus met veel water aangeleverd door de getoonde tuinslang... Nu nog de buitenkant en het kapje is al klaar voor de eindlaag.
Geplaatst: ma apr 16, 2007 12:17 pm
door cees en jantine
op discovery channel bij american hotrod gebruiken ze altijd water met een of ander sop erin tijdens het schuren..heeft iemand dat wel eens geprobeerd? theorie zou zijn dat je het dan gelijk schoon maakt??
Geplaatst: ma apr 16, 2007 12:20 pm
door Mark4GTL
Heeft volgens mij te maken met het feit dat stofjes ofzo dan niet hecten aan het nat geschuurde oppervlak.
Kan ook zijn dat ik het mis heb.
Geplaatst: ma apr 16, 2007 5:41 pm
door brecht
Sop in je water verlaagd de oppervlakte spanning ervan. Het vloeit dan nog beter overal tussen. Dat zal wel nuttig zijn bij het schuren?
Geplaatst: ma apr 16, 2007 10:23 pm
door Willem de Zwijger
Zeep bij het schuren...hmm, misschien ook om evt vettige zooi op te lossen. Ga ik in het vervolg ook proberen.
Hier dan de bijdrage van vandaag...

Geplaatst: di apr 17, 2007 7:01 am
door Supersuus
Zie ik nou een frituurpan?
Geplaatst: di apr 17, 2007 8:47 am
door Willem de Zwijger
Ja, hoezo ??? Stook jij het vet ook wel eens heet ?
Geplaatst: zo apr 22, 2007 1:50 pm
door Willem de Zwijger
Het gaat niet zoals ik wil: ik dacht om dit weekend alvast Mike Sanders vet in de voorbalken te jassen (en met de motor eruit kun je er zo prachtig bij), vandaar de frituurpan, maar die handel is nog niet binnen. Ondertussen kreeg ik een licht gevoel van aandrang, want ik wil aan de buitenkant gaan beginnen, dus gisterochtend was m'n geduld op en heb ik de motor er weer in gelepeld, en de vloeistoffen er weer in gestopt. Na een korte hick-up door het verkeerd aansluiten van de benzinetoe / afvoer (waarover later misschien meer) krijg ik mijn motortje weer aan het lopen. Alleen.....het geluid bij de distributie is geen decibel minder geworden
Heb ik daarvoor al die moeite gedaan ! Het is niet eerlijk !! En hoeveel tijd gaat me dat nog kosten !!!!
Affijn, ik ga snel op zoek naar een ander blok want dit ding moet in de vakantie naar Italie rijden met een motorfiets op een trailertje erachter, dus het blok moet 100 % zijn, ik vertrouw dat gerammel niet.
Ondertussen doemt de vraag op: wat kan hier herrie veroorzaken ? Ik kom op twee mogelijkheden: een krukaslagering of een nokkenaslager. De krukas lijkt me sterk, omdat die op 4 plaatsen met een glijlager zit als ik het goed gezien heb. Maar ik zie in het boek niet hoe het nokkenaslager uit ziet. Weet iemand dat ? En als je een nokkenas lager wilt vervangen, kan dat een beetje van buitenaf ?
Geplaatst: zo apr 22, 2007 2:32 pm
door GijSsie
willem, het is toch zo'n automaten blok waaraan je nog iets(1 of andere as) moest lassen? Is dat mischien een versleten?