F6 midlife upgrade
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
Als je de randen (waar de pakking komt te zitten) goed met remmenreiniger schoon en vetvrij maakt kun je als je bang bent dat ie van z'n plek raakt de boel een beetje insmeren met vloeibare pakking zodat de pakking vastplakt. Ik had trouwens wel altijd kurken pakkingen voor de oliepan en ik leg ze niet in water om te weken. Kurk van nu is schijnbaar anders dan kurk van toen... toen die vraagbaken geschreven werden.
Als je het niet durft wil ik wel een keer langskomen en ermee assisteren....
ik ben nu weer mobiel (met m'n Jeep)
Als je het niet durft wil ik wel een keer langskomen en ermee assisteren....
ik ben nu weer mobiel (met m'n Jeep)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Rodeo-6
- Contacteer:
Laat het orakel maar weer eens spreken
Wat een vies goor blok.
Rechts naast de benzine pomp zit een schroefdop waar nog een oliesensor in kan.
En dan heb je er dus twee.
Het is verstandig dat je opzoek gaat naar het plaatje.
In theorie kan die vroeg of laat ergens tussen komen en is het "dag motorblok".
Bovendien heeft of had dat ding een bepaalde functie.
De carterpan pakking bestaat uit verschillende stukken, het is verstandig dat je alles vervangt.
Maar het hoeft niet, want er bestaat ook blauwe kit die de boel afdicht, wel MEGA omtvetten en geen resten van de oude pakking vergeten.
Beiden is een zeer zorgvuldig klusje, anders gaat ie gegarandeerd lekken, of druppen of doorzweten.
De pan op alle boutjes, gelijkmatig aandraaien.
Omdat je nu toch lekker aan het prutsen bent, ook eventueel de krukas keerringen vernieuwen.
Hoeft niet van het merk renault, zijn standaard maten.
Deze er met beleid voorzichtig intikken.
Ga je je ketting vervangen, dan ook je tandwielen, maar normaal is dit niet nodig, ook niet na 300.000 km
En nu je de boel toch open hebt, wel even het oliekanaal doorblazen richting cylinderkop, want krijgt ie z'n smering vandaan.
Veel plezier ermee
Wat een vies goor blok.
Rechts naast de benzine pomp zit een schroefdop waar nog een oliesensor in kan.
En dan heb je er dus twee.
Het is verstandig dat je opzoek gaat naar het plaatje.
In theorie kan die vroeg of laat ergens tussen komen en is het "dag motorblok".
Bovendien heeft of had dat ding een bepaalde functie.
De carterpan pakking bestaat uit verschillende stukken, het is verstandig dat je alles vervangt.
Maar het hoeft niet, want er bestaat ook blauwe kit die de boel afdicht, wel MEGA omtvetten en geen resten van de oude pakking vergeten.
Beiden is een zeer zorgvuldig klusje, anders gaat ie gegarandeerd lekken, of druppen of doorzweten.
De pan op alle boutjes, gelijkmatig aandraaien.
Omdat je nu toch lekker aan het prutsen bent, ook eventueel de krukas keerringen vernieuwen.
Hoeft niet van het merk renault, zijn standaard maten.
Deze er met beleid voorzichtig intikken.
Ga je je ketting vervangen, dan ook je tandwielen, maar normaal is dit niet nodig, ook niet na 300.000 km
En nu je de boel toch open hebt, wel even het oliekanaal doorblazen richting cylinderkop, want krijgt ie z'n smering vandaan.
Veel plezier ermee

>> Doe mij maar een DAF <<
-
@Paul: bedankt voor de tips, ik denk dat ik het hiermee zelf wel red. Dat inweken van de kurken pakkingen was denk ik alleen bedoeld voor de strips die nu vervangen zijn door rubber, dus geen punt meer.
@rodeo: vies goor blok ? Zoek je ruzie ? Of bedoel je die laatste foto ? Daar kijk je in de carterpan, en daar zie je het plaatje al liggen, want ik kon ook niet tegen het idee van een los plaatje.
Die schroefdop voor een eventuele druksensor rechts naast de benzinepomp zie ik wel zitten op m'n 1100 blok maar helaas zit er op diezelfde plek helemaal geen gat in dit 1400 blok, waarschijnlijk omdat de benzinepomp giga in de weg zit als je er ooit iets op zou willen zetten.
De krukas- en nokkenas keerringen zitten er nog maar 2 jaar in, en de ketting laat ik ook zitten, ziet er uit als nieuw. En bedankt voor de tips !
@rodeo: vies goor blok ? Zoek je ruzie ? Of bedoel je die laatste foto ? Daar kijk je in de carterpan, en daar zie je het plaatje al liggen, want ik kon ook niet tegen het idee van een los plaatje.
Die schroefdop voor een eventuele druksensor rechts naast de benzinepomp zie ik wel zitten op m'n 1100 blok maar helaas zit er op diezelfde plek helemaal geen gat in dit 1400 blok, waarschijnlijk omdat de benzinepomp giga in de weg zit als je er ooit iets op zou willen zetten.
De krukas- en nokkenas keerringen zitten er nog maar 2 jaar in, en de ketting laat ik ook zitten, ziet er uit als nieuw. En bedankt voor de tips !
-
en jij wast je auto met..???? zand ????? 

R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- cees en jantine
-
- Contacteer:
Heeft volgens mij te maken met het feit dat stofjes ofzo dan niet hecten aan het nat geschuurde oppervlak.
Kan ook zijn dat ik het mis heb.
Kan ook zijn dat ik het mis heb.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
-
-
Het gaat niet zoals ik wil: ik dacht om dit weekend alvast Mike Sanders vet in de voorbalken te jassen (en met de motor eruit kun je er zo prachtig bij), vandaar de frituurpan, maar die handel is nog niet binnen. Ondertussen kreeg ik een licht gevoel van aandrang, want ik wil aan de buitenkant gaan beginnen, dus gisterochtend was m'n geduld op en heb ik de motor er weer in gelepeld, en de vloeistoffen er weer in gestopt. Na een korte hick-up door het verkeerd aansluiten van de benzinetoe / afvoer (waarover later misschien meer) krijg ik mijn motortje weer aan het lopen. Alleen.....het geluid bij de distributie is geen decibel minder geworden
Heb ik daarvoor al die moeite gedaan ! Het is niet eerlijk !! En hoeveel tijd gaat me dat nog kosten !!!!
Affijn, ik ga snel op zoek naar een ander blok want dit ding moet in de vakantie naar Italie rijden met een motorfiets op een trailertje erachter, dus het blok moet 100 % zijn, ik vertrouw dat gerammel niet.
Ondertussen doemt de vraag op: wat kan hier herrie veroorzaken ? Ik kom op twee mogelijkheden: een krukaslagering of een nokkenaslager. De krukas lijkt me sterk, omdat die op 4 plaatsen met een glijlager zit als ik het goed gezien heb. Maar ik zie in het boek niet hoe het nokkenaslager uit ziet. Weet iemand dat ? En als je een nokkenas lager wilt vervangen, kan dat een beetje van buitenaf ?

Heb ik daarvoor al die moeite gedaan ! Het is niet eerlijk !! En hoeveel tijd gaat me dat nog kosten !!!!
Affijn, ik ga snel op zoek naar een ander blok want dit ding moet in de vakantie naar Italie rijden met een motorfiets op een trailertje erachter, dus het blok moet 100 % zijn, ik vertrouw dat gerammel niet.
Ondertussen doemt de vraag op: wat kan hier herrie veroorzaken ? Ik kom op twee mogelijkheden: een krukaslagering of een nokkenaslager. De krukas lijkt me sterk, omdat die op 4 plaatsen met een glijlager zit als ik het goed gezien heb. Maar ik zie in het boek niet hoe het nokkenaslager uit ziet. Weet iemand dat ? En als je een nokkenas lager wilt vervangen, kan dat een beetje van buitenaf ?