F6 midlife upgrade

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 88531Bericht R4F6GTX Automaat »

Als je de randen (waar de pakking komt te zitten) goed met remmenreiniger schoon en vetvrij maakt kun je als je bang bent dat ie van z'n plek raakt de boel een beetje insmeren met vloeibare pakking zodat de pakking vastplakt. Ik had trouwens wel altijd kurken pakkingen voor de oliepan en ik leg ze niet in water om te weken. Kurk van nu is schijnbaar anders dan kurk van toen... toen die vraagbaken geschreven werden.
Als je het niet durft wil ik wel een keer langskomen en ermee assisteren....
ik ben nu weer mobiel (met m'n Jeep)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 88535Bericht Rodeo-6 »

Laat het orakel maar weer eens spreken

Wat een vies goor blok.

Rechts naast de benzine pomp zit een schroefdop waar nog een oliesensor in kan.
En dan heb je er dus twee.

Het is verstandig dat je opzoek gaat naar het plaatje.
In theorie kan die vroeg of laat ergens tussen komen en is het "dag motorblok".
Bovendien heeft of had dat ding een bepaalde functie.

De carterpan pakking bestaat uit verschillende stukken, het is verstandig dat je alles vervangt.
Maar het hoeft niet, want er bestaat ook blauwe kit die de boel afdicht, wel MEGA omtvetten en geen resten van de oude pakking vergeten.

Beiden is een zeer zorgvuldig klusje, anders gaat ie gegarandeerd lekken, of druppen of doorzweten.
De pan op alle boutjes, gelijkmatig aandraaien.

Omdat je nu toch lekker aan het prutsen bent, ook eventueel de krukas keerringen vernieuwen.
Hoeft niet van het merk renault, zijn standaard maten.
Deze er met beleid voorzichtig intikken.

Ga je je ketting vervangen, dan ook je tandwielen, maar normaal is dit niet nodig, ook niet na 300.000 km

En nu je de boel toch open hebt, wel even het oliekanaal doorblazen richting cylinderkop, want krijgt ie z'n smering vandaan.

Veel plezier ermee :lol:
>> Doe mij maar een DAF <<
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88542Bericht Willem de Zwijger »

@Paul: bedankt voor de tips, ik denk dat ik het hiermee zelf wel red. Dat inweken van de kurken pakkingen was denk ik alleen bedoeld voor de strips die nu vervangen zijn door rubber, dus geen punt meer.

@rodeo: vies goor blok ? Zoek je ruzie ? Of bedoel je die laatste foto ? Daar kijk je in de carterpan, en daar zie je het plaatje al liggen, want ik kon ook niet tegen het idee van een los plaatje.
Die schroefdop voor een eventuele druksensor rechts naast de benzinepomp zie ik wel zitten op m'n 1100 blok maar helaas zit er op diezelfde plek helemaal geen gat in dit 1400 blok, waarschijnlijk omdat de benzinepomp giga in de weg zit als je er ooit iets op zou willen zetten.
De krukas- en nokkenas keerringen zitten er nog maar 2 jaar in, en de ketting laat ik ook zitten, ziet er uit als nieuw. En bedankt voor de tips !
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88553Bericht Willem de Zwijger »

Dan maar vast de motorkap onder handen genomen. Aan de buitenkant nog mooi, maar aan de onderkant komen de eerste roestplekken. Schoongeschuurd / geslepen, en toen ingespoten met het onvolprezen Brunox.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 88556Bericht GijSsie »

zeg willem, je hebt hem toch niet schoongemaakt met die tuinslang die ernaast ligt he :lol: . Das niet zo goed voor de roest :roll:
Savane 1993 =D
schoapke
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 88557Bericht schoapke »

en jij wast je auto met..???? zand ????? :wink:
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88559Bericht Willem de Zwijger »

Inderdaad, die hele binnenkant van de kap heb ik geschuurd met 800 schuurpapier nat, dus met veel water aangeleverd door de getoonde tuinslang... Nu nog de buitenkant en het kapje is al klaar voor de eindlaag.
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 88561Bericht cees en jantine »

op discovery channel bij american hotrod gebruiken ze altijd water met een of ander sop erin tijdens het schuren..heeft iemand dat wel eens geprobeerd? theorie zou zijn dat je het dan gelijk schoon maakt??
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 88563Bericht Mark4GTL »

Heeft volgens mij te maken met het feit dat stofjes ofzo dan niet hecten aan het nat geschuurde oppervlak.

Kan ook zijn dat ik het mis heb.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 88567Bericht brecht »

Sop in je water verlaagd de oppervlakte spanning ervan. Het vloeit dan nog beter overal tussen. Dat zal wel nuttig zijn bij het schuren?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88580Bericht Willem de Zwijger »

Zeep bij het schuren...hmm, misschien ook om evt vettige zooi op te lossen. Ga ik in het vervolg ook proberen.
Hier dan de bijdrage van vandaag...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 88584Bericht Supersuus »

Zie ik nou een frituurpan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88586Bericht Willem de Zwijger »

Ja, hoezo ??? Stook jij het vet ook wel eens heet ?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88692Bericht Willem de Zwijger »

Het gaat niet zoals ik wil: ik dacht om dit weekend alvast Mike Sanders vet in de voorbalken te jassen (en met de motor eruit kun je er zo prachtig bij), vandaar de frituurpan, maar die handel is nog niet binnen. Ondertussen kreeg ik een licht gevoel van aandrang, want ik wil aan de buitenkant gaan beginnen, dus gisterochtend was m'n geduld op en heb ik de motor er weer in gelepeld, en de vloeistoffen er weer in gestopt. Na een korte hick-up door het verkeerd aansluiten van de benzinetoe / afvoer (waarover later misschien meer) krijg ik mijn motortje weer aan het lopen. Alleen.....het geluid bij de distributie is geen decibel minder geworden :evil: :evil: :evil:
Heb ik daarvoor al die moeite gedaan ! Het is niet eerlijk !! En hoeveel tijd gaat me dat nog kosten !!!!
Affijn, ik ga snel op zoek naar een ander blok want dit ding moet in de vakantie naar Italie rijden met een motorfiets op een trailertje erachter, dus het blok moet 100 % zijn, ik vertrouw dat gerammel niet.
Ondertussen doemt de vraag op: wat kan hier herrie veroorzaken ? Ik kom op twee mogelijkheden: een krukaslagering of een nokkenaslager. De krukas lijkt me sterk, omdat die op 4 plaatsen met een glijlager zit als ik het goed gezien heb. Maar ik zie in het boek niet hoe het nokkenaslager uit ziet. Weet iemand dat ? En als je een nokkenas lager wilt vervangen, kan dat een beetje van buitenaf ?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 88695Bericht GijSsie »

willem, het is toch zo'n automaten blok waaraan je nog iets(1 of andere as) moest lassen? Is dat mischien een versleten?
Savane 1993 =D
Plaats reactie