1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
Re:
Even een oud koetje uit de sloot trekken:R4F6GTX Automaat schreef:Nokkenas is wel gemakkelijk om eruit te halen hoor. Distributietandwielen los, zorgen dat de stoterbusjes eruit zijn of blok op z'n kant en dan trek je de nokkenas er zo uit.
Dan een van een R4 (of beter R6) erin en hoppa.
Probeer de gegevens van deze nokkenas te achterhalen naar aanleiding van de geciteerde opmerking van Paul, op google niet gevonden.
Weet iemand ze?
groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper

Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: 1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
Als je nou eens gewoon ging rijden in je R4tje in plaats van 100.000 vragen te stellen en als je daar 80% van beantwoord gekregen hebt weer 100.000 nieuwe vragen te verzinnen.... origineel rijdt een R4 ook wel goed hoor, ga lekker genieten man, zo lang blijft het niet meer mogelijk... 

"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: 1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
Ik heb nu een 1400 motor maar ik zitten denken om dit te verdubbelen naar 2800 cc, want ik zag net weer zo'n Renault motor in een Red Bull auto de GP van Maleisië winnen. Om de levensduur te verhogen wil ik er 2 R4 nokkenassen instoppen. Weten jullie of die er dan wel aan de goede kant uitkomen? 

Re: 1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
Ik ben het volkomen met Paul eens een viertje is een viertje, maar als je dan toch even 50 pk + er bij wilt hebben bijvoorbeeld bij een stoplicht of bij het in halen laat alles gewoon zitten en instaleer een distikstofmonoxide ( N20) instalatie en je laat iedereen achter je, maar waar velen niet aan denken is wat zijn de gevolgen als er een aanrijding is bij zo een hoge snelheid met een vier! voor je zelf kun je beter een rolstoel aanschaffen bij de instalatie, maar wat gebeurd er wanneer er doden zijn! je auto is niet verzekerd dus dat wordt je levenlang betalen.
Re: 1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
standaard kop laten vlakken en niet te dikke pakking er tussen geeft ook meer compressie. Om het jaar je pakking vervangen, maar je rijdt dik 160 

R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
Schiiterend toch die Cleon, je kunt er eigenlijk van alles mee, het is een echte kamelion.

En ook ik ben het er mee eens, dat een R4 een viertje blijft en dat er natuurlijk met wat aanpassingen heel veel uit zo'n blok is te halen. Maar ik geloof niet dat Zwergje de straatstenen eruit wilt halen, of op het circuit wilt rijden topsnelheid, maar een vlotte Fje, met een kruissnelheid van 130 ipv een topsnelheid.
Maar wat Robert zegt is inderdaad een belangrijk geheel, daarom heb ik ook de RDW ingeschakeld bij de plaatsing van de ontworpen verstevigde subframe van de monopoint 1400 super5, dus sterker frame en de rem-bekrachtiging, waarvoor een adapter is gemaakt en daardoor een aanpassing mogelijk is. En is dus het wachten op een goedkeuring voor een verantwoord, goedgekeurde inbouw en.... dus ook geaccepteerd door de verzekering.
Uiteindelijk gaat het bij deze motorkeuze niet alleen om meer vermogen, maar om een moderne dwarsgeplaatste elektronisch geregelde injectiemotor zonder andere verouderde aanpassingen, zoals de R4 nokkenas over te zetten...... en met als je wilt( milieutje) ook nog de kat.

En ook ik ben het er mee eens, dat een R4 een viertje blijft en dat er natuurlijk met wat aanpassingen heel veel uit zo'n blok is te halen. Maar ik geloof niet dat Zwergje de straatstenen eruit wilt halen, of op het circuit wilt rijden topsnelheid, maar een vlotte Fje, met een kruissnelheid van 130 ipv een topsnelheid.
Maar wat Robert zegt is inderdaad een belangrijk geheel, daarom heb ik ook de RDW ingeschakeld bij de plaatsing van de ontworpen verstevigde subframe van de monopoint 1400 super5, dus sterker frame en de rem-bekrachtiging, waarvoor een adapter is gemaakt en daardoor een aanpassing mogelijk is. En is dus het wachten op een goedkeuring voor een verantwoord, goedgekeurde inbouw en.... dus ook geaccepteerd door de verzekering.
Uiteindelijk gaat het bij deze motorkeuze niet alleen om meer vermogen, maar om een moderne dwarsgeplaatste elektronisch geregelde injectiemotor zonder andere verouderde aanpassingen, zoals de R4 nokkenas over te zetten...... en met als je wilt( milieutje) ook nog de kat.
- dirkoosterhoff
- Berichten: 875
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: 1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
Blijft het feit dat als je met een viertje harder dan 120 (maar ook langzamer) een ongeluk krijgt er weinig van de auto zal overblijven.
Derhalve ben ik wel blij met mijn eenvoudige 747er. Lekker rustig rond toeren en alle goedkeurende blikken van omstanders in ontvangst nemen!
Als ik wil scheuren had ik wel een Porsche genomen.
Derhalve ben ik wel blij met mijn eenvoudige 747er. Lekker rustig rond toeren en alle goedkeurende blikken van omstanders in ontvangst nemen!
Als ik wil scheuren had ik wel een Porsche genomen.
Re: 1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
Ik heb nog een fijn 1100 blokje over, dus te koop!!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: 1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
Ik heb ook nog een 472 (7,7 liter) Cadillac motor te koop; leg die achterin als je meer pk's wil. hij heeft er maar liefst 375 af fabriek...
Je kunt je viertje ook op de Sjonnie manier opvoeren, plak 'm vol stickers! Een sticker van Edelbrock (carburateurs) doet toch al gauw 10 pk extra....
Geintjuh...
Ik bedoel maar dat je zonder al zogenaamde verbeteringen ook leuk en lekker kunt rijden. Als je echt iets snels wilt, koop dan een R5 Alpine of een Nippondozo Riceburner of zoiets en ga dat opvoeren met weet ik wat je allemaal bij elkaar wilt mixen. Dat is het meeste ook toegestaan want een 5A is al een fel ding, de R4 staat bekend net als de Eend als slak zijnde; hoe vaak wordt ik niet afgesneden of schiet er nog net even iemand voor etc; dat doen ze niet als ik met mijn Cadillac of Legertruck rij....
Okee, ik heb ook een Alpine motor in mijn R4F6 gehad maar dat was ook maar even om uit te proberen plus na 2 weken het ik alles er weer uitgehaald want het is wel lache maar veiligheid is nul komma nul en dat vond ik toch wel belangrijker dan dat je zo moet opvallen...
Ik wil maar zeggen.... och wat, als je al die vragen ook een leven vindt, ga je gang en vraag maar raak. Al denk ik niet dat je van mijn kant nog veel antwoorden krijgt...
Je kunt je viertje ook op de Sjonnie manier opvoeren, plak 'm vol stickers! Een sticker van Edelbrock (carburateurs) doet toch al gauw 10 pk extra....

Geintjuh...
Ik bedoel maar dat je zonder al zogenaamde verbeteringen ook leuk en lekker kunt rijden. Als je echt iets snels wilt, koop dan een R5 Alpine of een Nippondozo Riceburner of zoiets en ga dat opvoeren met weet ik wat je allemaal bij elkaar wilt mixen. Dat is het meeste ook toegestaan want een 5A is al een fel ding, de R4 staat bekend net als de Eend als slak zijnde; hoe vaak wordt ik niet afgesneden of schiet er nog net even iemand voor etc; dat doen ze niet als ik met mijn Cadillac of Legertruck rij....
Okee, ik heb ook een Alpine motor in mijn R4F6 gehad maar dat was ook maar even om uit te proberen plus na 2 weken het ik alles er weer uitgehaald want het is wel lache maar veiligheid is nul komma nul en dat vond ik toch wel belangrijker dan dat je zo moet opvallen...
Ik wil maar zeggen.... och wat, als je al die vragen ook een leven vindt, ga je gang en vraag maar raak. Al denk ik niet dat je van mijn kant nog veel antwoorden krijgt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: 1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
Willem de Zwijger schreef:Ik heb nu een 1400 motor maar ik zitten denken om dit te verdubbelen naar 2800 cc, want ik zag net weer zo'n Renault motor in een Red Bull auto de GP van Maleisië winnen. Om de levensduur te verhogen wil ik er 2 R4 nokkenassen instoppen. Weten jullie of die er dan wel aan de goede kant uitkomen?
Grapjurk.
De (Amerikaanse) Chevrolet Monza had je ('70-'80er jaren) met een 4 cylinder motor die duidelijk gemaakt was van een halve V8; ze hadden ahw de motor gewoon doorgezaagd en aan de open kant een dikke plaat gemaakt. Zo had je een lijn motor van bijna van 2,5 liter inhoud. Werkte wel maar was niet echt een succes want een Yank wil nou eenmaal een dikke motor dus die auto heeft de V8 ook gehad. Je zou eens kunnen kijken hoe dat gemaakt is, dan kun je misschien een V8 maken van twee R4 motoren; flinke uitdaging.

"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: 1.4 in gtl bouwen mogelijk ?
O ja, en verder iedereen Beterschap
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"