Ik krijg de achterremmen niet ontlucht
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Het spul zat er al in toen ik de wagen overnam. Waarom ze dat gebruikt hebben (bij de Franse armee) weet ik eigenlijk niet.
En hoe zit het dan precies met die mengbaarheid? Elke DOT moet toch te mengen zijn met elke andere DOT? Anders mag er immers geen DOT op staan.
En hoe zit het dan precies met die mengbaarheid? Elke DOT moet toch te mengen zijn met elke andere DOT? Anders mag er immers geen DOT op staan.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
oei! Nee!
DOT5 kan je niet mengen met 3,4 & 5.1!
Je ziet het eigenlijk meteen, 3,4 en 5.1 zijn amberkleurig, DOT5 is rood purper achtig. Het voordeel van DOT5 is de siliconenbasis waardoor het goedje niet hygroscopisch is (dus geen water aantrekt). Vastrottende remcilinders komen dus niet voor.
Mijn advies bij viertjes: gebruik gewoon DOT 4.
DOT5 kan je niet mengen met 3,4 & 5.1!
Je ziet het eigenlijk meteen, 3,4 en 5.1 zijn amberkleurig, DOT5 is rood purper achtig. Het voordeel van DOT5 is de siliconenbasis waardoor het goedje niet hygroscopisch is (dus geen water aantrekt). Vastrottende remcilinders komen dus niet voor.
Mijn advies bij viertjes: gebruik gewoon DOT 4.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
net evengevonden op inet:
"Vraag:
Naar aanleiding van uw antwoord op de vraag of remvloeistof van DOT3 en DOT4 kwaliteit nu wel of niet gemengd mogen worden, heb ik uw artikel remvloeistoffen in AMT van 2001/3 er nog eens op nageslagen. Daar wordt aanbevolen DOT3 remvloeistof niet te mengen met DOT4, omdat ze elkaar niet goed verdragen gezien de samenstelling. Ook uw advies dat zonder meer DOT4 gebruikt kan worden (verversen) waar voorheen DOT3 in het systeem zat, is volgens mij niet correct. U maakt de lezer er zelf op attent dat door gebruik van DOT4 remvloeistof bepaalde rubberen remdelen zoals remslangen aangetast kunnen worden.
Antwoord:
In het bewuste artikel in AMT 2001/3 staat het volgende: ‘Remslangen van zogenaamde EPDM en SBR rubber kunnen niet goed, soms zelfs slecht tegen boorzuuresters die in DOT4 remvloeistof zitten. Dat verklaart waarom bepaalde fabrikanten beslist alleen een DOT3 remvloeistof in hun systeem willen hebben. Bij de DOT5.1 remvloeistoffen zijn er niet volledig verklaarde problemen geweest met remslangen. Vandaar dat het stil geworden is omtrent deze kwaliteitseis.’ In AMT 2002/9 staat te lezen: ‘Remvloeistoffen van DOT3 en DOT4-kwaliteit mogen worden gemengd. Gebruik een topkwaliteit DOT4 of Super DOT4 en gebruik die vloeistof voor alle systemen waarvoor een DOT3 of DOT4 is voorgeschreven.’ Zijn deze uitspraken met elkaar te rijmen? Jazeker. De eerste uitspraak verklaart de keuze van de autofabrikant bij eerste vulling, first fill of factory fill. De tweede uitspraak slaat op de keuze van remvloeistof tijdens onderhoud, service fill genoemd. Remvloeistoffen voldoen aan tal van specificaties zoals SAE J 1703, FMVSS 116, ISO 4925 en JIS K2233. Het VS Department of Transport (DOT) heeft drie kwaliteitsniveau’s vastgelegd in de Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) 116. Dat zijn DOT3, 4 en 5.1. Naast de kwaliteitseisen die aan elke DOT-standaard worden gesteld omvat de DOT-specificatie allerlei testen waaraan een remvloeistof moet voldoen. Daarbij gaat het om de verdraagzaamheid met rubber- en kunststofsoorten, bescherming tegen corrosie van metalen en verdraagzaamheid en mengbaarheid met andere remvloeistoffen. Remvloeistoffen die voldoen aan de DOT3, 4 of 5.1 eisen kunnen en mogen dus worden gemengd. Uiteraard is het raadzaam een onbekend type remvloeistof eerst zo volledig mogelijk af te tappen alvorens het systeem met een bekende remvloeistof te vullen. Navraag bij een remvloeistofontwikkelaar heeft geleerd dat er ooit onder laboratoriumcondities en bij een ongekend hoog vochtgehalte kristalvorming is opgetreden bij een mengsel van DOT3 en DOT4-remvloeistof. Zover bekend is dat nooit in de praktijk gebeurd. De remslangproblemen behoren eveneens tot het verleden. In oudere auto’s, meestal van Japanse afkomst en in klassiekers kan het remslangprobleem zich nog voordoen. Als er op het remvloeistofreservoir en/of in het instructieboekje duidelijk DOT3 staat, vul het systeem daar dan mee. Een remrevisie is aan te raden op die leeftijd. Er wordt tegenwoordig steeds meer nadruk gelegd op de goede verpompbaarheid van remvloeistoffen bij lage temperaturen. Dat is het sterke punt van de DOT5.1-remvloeistoffen. De Super DOT4-remvloeistoffen benaderen in dit opzicht de DOT5.1. Het natte kookpunt, dat overeenkomt met dat van een remvloeistof van 2 tot 3 jaar oud, ligt bij een Super DOT4 tussen een DOT4 en een 5.1 in. "
Misschien dat dit wat duidelijkheid verschaft.
"Vraag:
Naar aanleiding van uw antwoord op de vraag of remvloeistof van DOT3 en DOT4 kwaliteit nu wel of niet gemengd mogen worden, heb ik uw artikel remvloeistoffen in AMT van 2001/3 er nog eens op nageslagen. Daar wordt aanbevolen DOT3 remvloeistof niet te mengen met DOT4, omdat ze elkaar niet goed verdragen gezien de samenstelling. Ook uw advies dat zonder meer DOT4 gebruikt kan worden (verversen) waar voorheen DOT3 in het systeem zat, is volgens mij niet correct. U maakt de lezer er zelf op attent dat door gebruik van DOT4 remvloeistof bepaalde rubberen remdelen zoals remslangen aangetast kunnen worden.
Antwoord:
In het bewuste artikel in AMT 2001/3 staat het volgende: ‘Remslangen van zogenaamde EPDM en SBR rubber kunnen niet goed, soms zelfs slecht tegen boorzuuresters die in DOT4 remvloeistof zitten. Dat verklaart waarom bepaalde fabrikanten beslist alleen een DOT3 remvloeistof in hun systeem willen hebben. Bij de DOT5.1 remvloeistoffen zijn er niet volledig verklaarde problemen geweest met remslangen. Vandaar dat het stil geworden is omtrent deze kwaliteitseis.’ In AMT 2002/9 staat te lezen: ‘Remvloeistoffen van DOT3 en DOT4-kwaliteit mogen worden gemengd. Gebruik een topkwaliteit DOT4 of Super DOT4 en gebruik die vloeistof voor alle systemen waarvoor een DOT3 of DOT4 is voorgeschreven.’ Zijn deze uitspraken met elkaar te rijmen? Jazeker. De eerste uitspraak verklaart de keuze van de autofabrikant bij eerste vulling, first fill of factory fill. De tweede uitspraak slaat op de keuze van remvloeistof tijdens onderhoud, service fill genoemd. Remvloeistoffen voldoen aan tal van specificaties zoals SAE J 1703, FMVSS 116, ISO 4925 en JIS K2233. Het VS Department of Transport (DOT) heeft drie kwaliteitsniveau’s vastgelegd in de Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) 116. Dat zijn DOT3, 4 en 5.1. Naast de kwaliteitseisen die aan elke DOT-standaard worden gesteld omvat de DOT-specificatie allerlei testen waaraan een remvloeistof moet voldoen. Daarbij gaat het om de verdraagzaamheid met rubber- en kunststofsoorten, bescherming tegen corrosie van metalen en verdraagzaamheid en mengbaarheid met andere remvloeistoffen. Remvloeistoffen die voldoen aan de DOT3, 4 of 5.1 eisen kunnen en mogen dus worden gemengd. Uiteraard is het raadzaam een onbekend type remvloeistof eerst zo volledig mogelijk af te tappen alvorens het systeem met een bekende remvloeistof te vullen. Navraag bij een remvloeistofontwikkelaar heeft geleerd dat er ooit onder laboratoriumcondities en bij een ongekend hoog vochtgehalte kristalvorming is opgetreden bij een mengsel van DOT3 en DOT4-remvloeistof. Zover bekend is dat nooit in de praktijk gebeurd. De remslangproblemen behoren eveneens tot het verleden. In oudere auto’s, meestal van Japanse afkomst en in klassiekers kan het remslangprobleem zich nog voordoen. Als er op het remvloeistofreservoir en/of in het instructieboekje duidelijk DOT3 staat, vul het systeem daar dan mee. Een remrevisie is aan te raden op die leeftijd. Er wordt tegenwoordig steeds meer nadruk gelegd op de goede verpompbaarheid van remvloeistoffen bij lage temperaturen. Dat is het sterke punt van de DOT5.1-remvloeistoffen. De Super DOT4-remvloeistoffen benaderen in dit opzicht de DOT5.1. Het natte kookpunt, dat overeenkomt met dat van een remvloeistof van 2 tot 3 jaar oud, ligt bij een Super DOT4 tussen een DOT4 en een 5.1 in. "
Misschien dat dit wat duidelijkheid verschaft.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Duidelijk is het wel, al gaat het meer over de mengbaarheid van DOT 3 en 4. Over DOT 5 wordt niets gezegd, maar dat is blijkbaar inderdaad niet mengbaar met die andere vloeistoffen op glycolbasis.
Vreemd: op mijn vloeistofreservoir staat "DOT 5" geschreven maar als ik naar de kleur kijk, is het gewoon bruin en niet paars. Het zal dus wel om DOT 5.1 gaan. Dan toch maar eens het vochtgehalte laten contoleren binnenkort.
Vreemd: op mijn vloeistofreservoir staat "DOT 5" geschreven maar als ik naar de kleur kijk, is het gewoon bruin en niet paars. Het zal dus wel om DOT 5.1 gaan. Dan toch maar eens het vochtgehalte laten contoleren binnenkort.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Die kleur is vreemd dan ja. Ik kan me wel voorstellen dat degende die er DOT5 in heeft gegooid het heel groot op het reservoir schrijft zoals bij jou, dat is per slot van rekening de enige die je niet kan mengen met andere vloeistoffen. Als er 5.1 inzit zou het er niet zo groot op hoeven staan wel?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede