Wintersport met puntjes...
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Bruutmans
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
- Locatie: Beak blif Beak
- Contacteer:
Geen Velleman willem?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Na deze traumatisch wintersportreis ben ik in een geestelijk niemandsland aangeland waardoor ik het liefst de puntje compleet wil ausradieren. Ik heb trouwens in het verleden wel een thyristor ding gehad volgens het Velleman principe, maar dan in een blokje gegoten en zo. Ruud Wind verkoopt die dingen. Beviel prima zolang het heel was, maar helaas gaffie na 2 jaar de geest.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Het was even een puzzeltje, maar hier dan het resultaat: een electronische ontsteking volgens het principe: hak een lichtstraaltje.


Het puzzelen zat hem vooral in de niet geheel duidelijke handleiding waardoor ik dingen ging doen die eigenlijk niet moeten (nieuwe gaatjes tappen, nieuwe boutjes op lengte maken) maar die uiteindelijk wel nuttig bleken (ik ging de boel uit elkaar halen en zag wat roest tussen de schijfjes die over elkaar moeten glijden bij vacuumvervroeging) en de engelsen hadden de gradenverdeling die je nodig hebt voor het instellen van de slag van de vacuumvervroeging aan de onderkant van een schijfje gezet waardoor ik hem als geluk bij ongeluk toch nog zag enzo.
En hij paste perfect in een Ducellier R4 huis, maar net niet in het R5 huis waardoor ik een hulpplaatje moest maken (ik wilde per se het R5 huis om de karakteristiek van de centrifugaalvervroeging zeker goed te hebben; ik twijfel of die van de R4 hetzelfde is).
En toen: starten, liep meteen, mooi strak stationair, lekker fel in de toeren. Kortom: de eerste stap is perfect, nu kijken of hij zich jaren en jaren betrouwbaar gaat gedragen, want daarvoor heb ik hem gekocht.
Het puzzelen zat hem vooral in de niet geheel duidelijke handleiding waardoor ik dingen ging doen die eigenlijk niet moeten (nieuwe gaatjes tappen, nieuwe boutjes op lengte maken) maar die uiteindelijk wel nuttig bleken (ik ging de boel uit elkaar halen en zag wat roest tussen de schijfjes die over elkaar moeten glijden bij vacuumvervroeging) en de engelsen hadden de gradenverdeling die je nodig hebt voor het instellen van de slag van de vacuumvervroeging aan de onderkant van een schijfje gezet waardoor ik hem als geluk bij ongeluk toch nog zag enzo.
En hij paste perfect in een Ducellier R4 huis, maar net niet in het R5 huis waardoor ik een hulpplaatje moest maken (ik wilde per se het R5 huis om de karakteristiek van de centrifugaalvervroeging zeker goed te hebben; ik twijfel of die van de R4 hetzelfde is).
En toen: starten, liep meteen, mooi strak stationair, lekker fel in de toeren. Kortom: de eerste stap is perfect, nu kijken of hij zich jaren en jaren betrouwbaar gaat gedragen, want daarvoor heb ik hem gekocht.
electronische ontsteking
Willem,
Waar heb jij deze electronische ontsteking vandaan naam en merk!waar te koop, lijkt me ook wel wat.
Gr jan
Waar heb jij deze electronische ontsteking vandaan naam en merk!waar te koop, lijkt me ook wel wat.
Gr jan
- Bruutmans
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
- Locatie: Beak blif Beak
- Contacteer:
Daar ben ik ook wel es benieuwd naar ja.
Misschien een website?
Misschien een website?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Vrienden, dit stond al aan het eind van de vorige pagina, maar speciaal voor jullie op herhaling:
Verder ben ik op zoek geweest naar electronische ontstekingen, en dan wel om de puntjes er helemaal uit te rangeren, en vond 3 leveranciers (lumenition 300 Euro, newtronic 120 euro, pertronix 100 $), de eerste twee zijn optisch, de laatste is magnetisch.
Ik heb gekozen voor de newtronic
http://www.newtronic.co.uk/system/index.html
omdat deze prijstechnisch interessant is, en pertronix alleen renault 1952 tm 1977 ondersteunt.
Met verzenden en BTW en zo komtie op 90 pond, zeg maar 135 Euro.
Weet iemand of er de onstekingen tot 1977 anders zijn dan daarna ? Ik zit te denken om in mijn GTL een Pertronix te proberen, die gasten zeggen dat ze Renault tm 1977 ondersteunen, hebben die ontstekingshuizen voor 1977 een andere inwendige diameter dan erna ?
Verder ben ik op zoek geweest naar electronische ontstekingen, en dan wel om de puntjes er helemaal uit te rangeren, en vond 3 leveranciers (lumenition 300 Euro, newtronic 120 euro, pertronix 100 $), de eerste twee zijn optisch, de laatste is magnetisch.
Ik heb gekozen voor de newtronic
http://www.newtronic.co.uk/system/index.html
omdat deze prijstechnisch interessant is, en pertronix alleen renault 1952 tm 1977 ondersteunt.
Met verzenden en BTW en zo komtie op 90 pond, zeg maar 135 Euro.
Weet iemand of er de onstekingen tot 1977 anders zijn dan daarna ? Ik zit te denken om in mijn GTL een Pertronix te proberen, die gasten zeggen dat ze Renault tm 1977 ondersteunen, hebben die ontstekingshuizen voor 1977 een andere inwendige diameter dan erna ?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Mariek, dat komt allemaal goed, het is allemaal te leren. Soms heeft de club sleuteldagen (zijn net geweest), en anders zijn er vaak bereidwillige jongelieden in de buurt...
Ik heb even gekeken in mijn onvolprezen handboek, en kom tot de ontdekking dat de 'oudere' 4tjes geen vacuumvervroeging hebben, dus daar zal het wel op mis gaan met de Pertronix.
Ik heb even gekeken in mijn onvolprezen handboek, en kom tot de ontdekking dat de 'oudere' 4tjes geen vacuumvervroeging hebben, dus daar zal het wel op mis gaan met de Pertronix.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik zweer je, het ligt alleen daaraan, want ik heb verder niets veranderd. Ik had de afstelling van de contacthoek en ontstekingstijdstip altijd netjes gedaan.
En wat ook opvallend is: ik hoorde nog wel eens gepingel in het verleden, en ook dat is helemaal weg (ik tank 95). Conclusie: die vonk is veel krachtiger waardoor het mengsel veel beter aangestoken wordt, en ook veel beter opbrandt in korte tijd. Een beetje alsof je de kachel aansteekt met dubbele lucifers.
Ik heb trouwens een blauwe Bosch bobine (al een paar jaar), ik heb me nog niet in bobines verdiept, maar ik dacht dat die ook wat betere pep gaf, en misschien is de combinatie van die bobine met de elektronische ontsteking heel goed. Iemand verstand van bobines ?
En wat ook opvallend is: ik hoorde nog wel eens gepingel in het verleden, en ook dat is helemaal weg (ik tank 95). Conclusie: die vonk is veel krachtiger waardoor het mengsel veel beter aangestoken wordt, en ook veel beter opbrandt in korte tijd. Een beetje alsof je de kachel aansteekt met dubbele lucifers.
Ik heb trouwens een blauwe Bosch bobine (al een paar jaar), ik heb me nog niet in bobines verdiept, maar ik dacht dat die ook wat betere pep gaf, en misschien is de combinatie van die bobine met de elektronische ontsteking heel goed. Iemand verstand van bobines ?
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Interessant topic. Lijkt me zeker de moeite waard om een elektronische ontsteking te monteren.
In het blad Automobiel stond er ook ooit een verslag over. Een DS 20 Familiale werd voorzien van een Lumenition-systeem (fl. 325). De verbruikscijfers waren:
voor: 1 op 8.99 (2546 km)
na: 1 op 9.45 (3183 km)
De kosten zou je er dan na zo'n 28000 km uit hebben (tegenwoordig nog wel sneller door de hoge benzineprijzen). Maar de belangrijkste voordelen waren veel beter starten en een regelmatiger loop van de motor.
Tegen de tijd dat ik ga omschakelen zal ik dit topic nog eens opzoeken.
In het blad Automobiel stond er ook ooit een verslag over. Een DS 20 Familiale werd voorzien van een Lumenition-systeem (fl. 325). De verbruikscijfers waren:
voor: 1 op 8.99 (2546 km)
na: 1 op 9.45 (3183 km)
De kosten zou je er dan na zo'n 28000 km uit hebben (tegenwoordig nog wel sneller door de hoge benzineprijzen). Maar de belangrijkste voordelen waren veel beter starten en een regelmatiger loop van de motor.
Tegen de tijd dat ik ga omschakelen zal ik dit topic nog eens opzoeken.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
- Fransr4f41988
- Berichten: 51
- Lid geworden op: di sep 26, 2006 8:39 pm
- Locatie: Joure
Ik heb op de site van newtronics gekeken maar dan zou ik graag even willen weten of ik het goed heb dat ik voor een 1008cc motor het kit nummer T101A moet hebben. klopt dat?(Willem)?Willem de Zwijger schreef:Vrienden, dit stond al aan het eind van de vorige pagina, maar speciaal voor jullie op herhaling:
Verder ben ik op zoek geweest naar electronische ontstekingen, en dan wel om de puntjes er helemaal uit te rangeren, en vond 3 leveranciers (lumenition 300 Euro, newtronic 120 euro, pertronix 100 $), de eerste twee zijn optisch, de laatste is magnetisch.
Ik heb gekozen voor de newtronic
http://www.newtronic.co.uk/system/index.html
omdat deze prijstechnisch interessant is, en pertronix alleen renault 1952 tm 1977 ondersteunt.
Met verzenden en BTW en zo komtie op 90 pond, zeg maar 135 Euro.
Weet iemand of er de onstekingen tot 1977 anders zijn dan daarna ? Ik zit te denken om in mijn GTL een Pertronix te proberen, die gasten zeggen dat ze Renault tm 1977 ondersteunen, hebben die ontstekingshuizen voor 1977 een andere inwendige diameter dan erna ?
Gr Frans