Wintersport met puntjes...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 52153Bericht Bruutmans »

Geen Velleman willem?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 52166Bericht Willem de Zwijger »

Na deze traumatisch wintersportreis ben ik in een geestelijk niemandsland aangeland waardoor ik het liefst de puntje compleet wil ausradieren. Ik heb trouwens in het verleden wel een thyristor ding gehad volgens het Velleman principe, maar dan in een blokje gegoten en zo. Ruud Wind verkoopt die dingen. Beviel prima zolang het heel was, maar helaas gaffie na 2 jaar de geest.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53886Bericht Willem de Zwijger »

Het was even een puzzeltje, maar hier dan het resultaat: een electronische ontsteking volgens het principe: hak een lichtstraaltje.
Afbeelding
Afbeelding
Het puzzelen zat hem vooral in de niet geheel duidelijke handleiding waardoor ik dingen ging doen die eigenlijk niet moeten (nieuwe gaatjes tappen, nieuwe boutjes op lengte maken) maar die uiteindelijk wel nuttig bleken (ik ging de boel uit elkaar halen en zag wat roest tussen de schijfjes die over elkaar moeten glijden bij vacuumvervroeging) en de engelsen hadden de gradenverdeling die je nodig hebt voor het instellen van de slag van de vacuumvervroeging aan de onderkant van een schijfje gezet waardoor ik hem als geluk bij ongeluk toch nog zag enzo.
En hij paste perfect in een Ducellier R4 huis, maar net niet in het R5 huis waardoor ik een hulpplaatje moest maken (ik wilde per se het R5 huis om de karakteristiek van de centrifugaalvervroeging zeker goed te hebben; ik twijfel of die van de R4 hetzelfde is).
En toen: starten, liep meteen, mooi strak stationair, lekker fel in de toeren. Kortom: de eerste stap is perfect, nu kijken of hij zich jaren en jaren betrouwbaar gaat gedragen, want daarvoor heb ik hem gekocht.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 53904Bericht jbeekmann »

Gaaf hoor, zo'n stukje 'moderne' elektronica in een vier!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3223
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 53909Bericht Hanz »

jbeekmann schreef:Gaaf hoor, zo'n stukje 'moderne' elektronica in een vier!
ja, helemaal omdat er zo'n plaatje op staat dat meestal geassocieerd wordt met kernenergie ;-)
Jan
Berichten: 238
Lid geworden op: do aug 01, 2002 2:00 am

electronische ontsteking

Bericht: # 53912Bericht Jan »

Willem,

Waar heb jij deze electronische ontsteking vandaan naam en merk!waar te koop, lijkt me ook wel wat.

Gr jan
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 53927Bericht Bruutmans »

Daar ben ik ook wel es benieuwd naar ja.
Misschien een website?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53952Bericht Willem de Zwijger »

Vrienden, dit stond al aan het eind van de vorige pagina, maar speciaal voor jullie op herhaling:

Verder ben ik op zoek geweest naar electronische ontstekingen, en dan wel om de puntjes er helemaal uit te rangeren, en vond 3 leveranciers (lumenition 300 Euro, newtronic 120 euro, pertronix 100 $), de eerste twee zijn optisch, de laatste is magnetisch.
Ik heb gekozen voor de newtronic
http://www.newtronic.co.uk/system/index.html
omdat deze prijstechnisch interessant is, en pertronix alleen renault 1952 tm 1977 ondersteunt.


Met verzenden en BTW en zo komtie op 90 pond, zeg maar 135 Euro.
Weet iemand of er de onstekingen tot 1977 anders zijn dan daarna ? Ik zit te denken om in mijn GTL een Pertronix te proberen, die gasten zeggen dat ze Renault tm 1977 ondersteunen, hebben die ontstekingshuizen voor 1977 een andere inwendige diameter dan erna ?
Gebruikersavatar
mariek
Berichten: 140
Lid geworden op: za mar 12, 2005 10:36 am
Locatie: Veen

Bericht: # 53959Bericht mariek »

Wat een geniaal onderwerp...

Wat denken jullie, zal ik ooit mijn eigen renaultje kunnen repareren...?

Ik snap er nu nog zo zo weinig van... Lees me wild maar ik moet er ook handig in worden.. Misschien moet ik een keer op cursus bij 1 van jullie... ;)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53970Bericht Willem de Zwijger »

Mariek, dat komt allemaal goed, het is allemaal te leren. Soms heeft de club sleuteldagen (zijn net geweest), en anders zijn er vaak bereidwillige jongelieden in de buurt...

Ik heb even gekeken in mijn onvolprezen handboek, en kom tot de ontdekking dat de 'oudere' 4tjes geen vacuumvervroeging hebben, dus daar zal het wel op mis gaan met de Pertronix.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 54704Bericht Willem de Zwijger »

Met blijdschap mag ik mededelen dat deze elektronische ontsteking voor een wezenlijke brandstof besparing zorgt: voorheen 1 op 12, nu 1 op 14 a 15, zo verdient ie zichzelf nog terug ook.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 54720Bericht R4F6GTX Automaat »

Zo'n groot verschil ligt niet alleen daaraan. Zeker alles goed afgesteld met het monteren van de electronica..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 54747Bericht Willem de Zwijger »

Ik zweer je, het ligt alleen daaraan, want ik heb verder niets veranderd. Ik had de afstelling van de contacthoek en ontstekingstijdstip altijd netjes gedaan.
En wat ook opvallend is: ik hoorde nog wel eens gepingel in het verleden, en ook dat is helemaal weg (ik tank 95). Conclusie: die vonk is veel krachtiger waardoor het mengsel veel beter aangestoken wordt, en ook veel beter opbrandt in korte tijd. Een beetje alsof je de kachel aansteekt met dubbele lucifers.
Ik heb trouwens een blauwe Bosch bobine (al een paar jaar), ik heb me nog niet in bobines verdiept, maar ik dacht dat die ook wat betere pep gaf, en misschien is de combinatie van die bobine met de elektronische ontsteking heel goed. Iemand verstand van bobines ?
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 55576Bericht -Trelleur- »

Interessant topic. Lijkt me zeker de moeite waard om een elektronische ontsteking te monteren.

In het blad Automobiel stond er ook ooit een verslag over. Een DS 20 Familiale werd voorzien van een Lumenition-systeem (fl. 325). De verbruikscijfers waren:
voor: 1 op 8.99 (2546 km)
na: 1 op 9.45 (3183 km)
De kosten zou je er dan na zo'n 28000 km uit hebben (tegenwoordig nog wel sneller door de hoge benzineprijzen). Maar de belangrijkste voordelen waren veel beter starten en een regelmatiger loop van de motor.

Tegen de tijd dat ik ga omschakelen zal ik dit topic nog eens opzoeken.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
Fransr4f41988
Berichten: 51
Lid geworden op: di sep 26, 2006 8:39 pm
Locatie: Joure

Bericht: # 92774Bericht Fransr4f41988 »

Willem de Zwijger schreef:Vrienden, dit stond al aan het eind van de vorige pagina, maar speciaal voor jullie op herhaling:

Verder ben ik op zoek geweest naar electronische ontstekingen, en dan wel om de puntjes er helemaal uit te rangeren, en vond 3 leveranciers (lumenition 300 Euro, newtronic 120 euro, pertronix 100 $), de eerste twee zijn optisch, de laatste is magnetisch.
Ik heb gekozen voor de newtronic
http://www.newtronic.co.uk/system/index.html
omdat deze prijstechnisch interessant is, en pertronix alleen renault 1952 tm 1977 ondersteunt.


Met verzenden en BTW en zo komtie op 90 pond, zeg maar 135 Euro.
Weet iemand of er de onstekingen tot 1977 anders zijn dan daarna ? Ik zit te denken om in mijn GTL een Pertronix te proberen, die gasten zeggen dat ze Renault tm 1977 ondersteunen, hebben die ontstekingshuizen voor 1977 een andere inwendige diameter dan erna ?
Ik heb op de site van newtronics gekeken maar dan zou ik graag even willen weten of ik het goed heb dat ik voor een 1008cc motor het kit nummer T101A moet hebben. klopt dat?(Willem)?

Gr Frans
Plaats reactie