Geplaatst: do apr 22, 2004 10:54 pm
Nou inderdaad, met de bougies eruit ging dat draaien aan de nokkenaspoeliebout prima. Ik heb cil 1 (en 4) boven gezet en een wit verfpuntje gezet op het vliegwiel ter hoogte van de streepjes in het koppelingshuisgat. By the way, cil 1 hoeft niet op compressie te staan omdat de bougie ook vonkt bij het andere hoogste punt (na de uitlaatslag) merkte ik eens toen ik per ongeluk de stroob op de bougiekabel van cil 4 gezet had).
Anyway, toen het vliegwiel eraf (ging moeilijk, ik denk door borgmiddel) en toen zag ik de afdichting van de krukas, en zag ik wat oliesporen en zo. Na een korte beraadslaging (durf ik dit ?) pakte ik de boormachine, boorde een gaatje, en wrikte wat met een imbussleuteltje, en daar braken gelijk stukjes van de afdichting af, en hij floepte er heel makkelijk uit. Dat afdichtingsmateriaal is dus na een 22 jaar wel gaar. De nieuwe ingesmeerd met vet, voorzichtig geduwd en met een kunststof hamertje en houten latje erin getikt, in een half uurtje gepiept. Trots welde op in mijn hart.
Ik denk: dan nu ook de nokkenasafdichting. Ik kijk eens goed, friemel wat met een ring die plotseling loskomt en kom na langdurig zaklamp koekeloeren tot de onthutsende conclusie: er zit geen kunststof afdichting in, de metalen ring is de afdichting blijkbaar. Heeft iemand ooit eerder naar de nokkenasafdichting van een automatenblok gekeken ? De nokkenaspoeliestomp van dit blok is al heel anders dan wat ik ooit eerder gezien heb, hij komt veel verder naar voren. Daarvoor heb ik een verloopstukje gedraaid op het schattige draaibankje wat ik ooit kocht zonder precies te weten waarvoor ik het nodig had, en vervolgens een 1100 poelie er achterstevoren opgezet. Ook daarbij welde de trots in mijn hart op, het past allemaal mooi en ziet er perfect uit.
Anyway, toen het vliegwiel eraf (ging moeilijk, ik denk door borgmiddel) en toen zag ik de afdichting van de krukas, en zag ik wat oliesporen en zo. Na een korte beraadslaging (durf ik dit ?) pakte ik de boormachine, boorde een gaatje, en wrikte wat met een imbussleuteltje, en daar braken gelijk stukjes van de afdichting af, en hij floepte er heel makkelijk uit. Dat afdichtingsmateriaal is dus na een 22 jaar wel gaar. De nieuwe ingesmeerd met vet, voorzichtig geduwd en met een kunststof hamertje en houten latje erin getikt, in een half uurtje gepiept. Trots welde op in mijn hart.
Ik denk: dan nu ook de nokkenasafdichting. Ik kijk eens goed, friemel wat met een ring die plotseling loskomt en kom na langdurig zaklamp koekeloeren tot de onthutsende conclusie: er zit geen kunststof afdichting in, de metalen ring is de afdichting blijkbaar. Heeft iemand ooit eerder naar de nokkenasafdichting van een automatenblok gekeken ? De nokkenaspoeliestomp van dit blok is al heel anders dan wat ik ooit eerder gezien heb, hij komt veel verder naar voren. Daarvoor heb ik een verloopstukje gedraaid op het schattige draaibankje wat ik ooit kocht zonder precies te weten waarvoor ik het nodig had, en vervolgens een 1100 poelie er achterstevoren opgezet. Ook daarbij welde de trots in mijn hart op, het past allemaal mooi en ziet er perfect uit.