kokerbalk lassen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 3683Bericht Ron »

Je Mág Míg lassen, maar las-Tíg!

Iemand betere?
Menno
Berichten: 41
Lid geworden op: zo dec 16, 2001 2:00 am
Contacteer:

Bericht: # 3702Bericht Menno »

Op 2002-04-05 14:13, schreef jbeekmann:
mmm... klopt wel deels, dit allemaal. MIG-lassen kan inderdaad met argon, dat is nl. een traag reagerend gas net zoals helium, waar je ook mee kan lassen. MAG-lassen wordt met actieve gassen gedaan zoals CO2. Dat met dat stokje heeft als bescherming het gas wat vrijkomt bij het verhitten van de elektrode (dat grijs/zwarte spul eromheen verdampt). Al deze soorten van lassen heten vlambooglassen. TIG lassen is bijvoorbeeld zeer geschikt voor aluminium. Als elektrode wordt wolfraam gebruikt en als gas meestal argon. Voor je vier is MIG/MAG lassen het makkelijkst. Met de hand vlambooglassen (met dat stokkie) is echter een stuk bereikbaarder omdat meer mensen zo'n apparaat hebben staan (goedkoper). Ik beveel je aan om toch even langs een smit of garage te lopen om te vragen of je hun apparatuur kan lenen of dat zij het voor je willen doen (smit is in zo'n geval meestal goedkoper) Zelf lassen is nl. best lastig (hihi... LAStig) ookal ziet het er aan de buitenkant goed uit, dan kan het best zijn dat je luchtinsluitsel hebt waardoor je las zwak is en het geheel veeel eerder gaat roesten. Tip: Norbert Wennink geeft lascursussen (zie het tijdschrift Klassiek en Techniek). Succes!
klinkt alsof je er serieus verstand van hebt, leuk. Ik heb even een vraagje. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat indien je 't juiste gas hebt, en uiteraard de goede draad, Aluminium lassen met een Mig/Mag apparaat ook tot de mogelijkheden zou behoren. En how about RVS?
keb overigens deze machien:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3714Bericht Goof »

Rvs kun je het beste tig lassen met eventueel toevoegen van materiaal. Heb het meer als eens gedaan en het viel me niet tegen, maar uiteraard is het amperage nogal belangrijk
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Max
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 27, 2002 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 3927Bericht Max »

Ik wil wel je kokerbalk lassen tegen een vergoeding. Ik zit in Enschede, mail me als je interesse hebt.
Max
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 3953Bericht jbeekmann »

mmm... het is meer zo dat ik een studie volg die er min of meer mee te maken heeft. Enneh... die vraag over alu moet ik even opzoeken.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3961Bericht Goof »

rvs kun ej zowiezo met mig/mag lassen, moet je alleen rvs draad en argon hebben. Brons kun je ook mig.mag lassen, dat weet ik, maar alu, dat weet ik niet, maar verw8 van wel
Oh trouwens, beekman, jij zal dan wel werktuigbouw doen of niet?
_________________
http://www.renault-4-freaks.freeservers.com

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-10 11:47 ]</font>
Max
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 27, 2002 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 3974Bericht Max »

Alu kan wel maar het is best lastig het smeltbad te controleren, het materiaal vloeit erg snel wel. Je mort inderdaad alu draad en argon gebruiken, en het wordt aanbevolen wat dingetjes in het lasapparaat te vervangen, bv het draaddoorvoerrolletje en het slangetje waar de draad doorheen geleid wordt.
Alu is beter met TIG of autogeen te lassen.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 4159Bericht jbeekmann »

nah, wtb heb ik wel een jaartje gedaan, maar dat was erg saai..(gheeuw) Nu doe ik Industrieel Product Ontwerpen (IPO) in Den Haag. Dus...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 4168Bericht Goof »

Heb ik ook nog ooit over gedacht, allebei de studies trouwens, maar voor wtb had ik nie genoeg wiskunde in m'n pakket. Dus ben ik maar bouwkunde gaan doen met in m'n achterhoofd architectuur, maar ben er inmiddels achter dat dat ook niks voor mij is dus zal het wel zoiets als bouwtechniek worden, dat vind ik wel leuk. En aangezien ik in m'n vrije tijd een r4tje opbouw, komt dat dus ook nog goed van pas :wink:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 4198Bericht Folkert »

Man.. Dr staat in Arnhem een HTS waar je Autotechniek kunt leren! Das pas mooi. Doe je daarna in Delft nog ff Technische Informatica en dan ben je helemaal prepared om je viertje op te voeren!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 4238Bericht Goof »

en is dat wat jij gedaan hebt?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 4259Bericht Folkert »

Raad eens? Tis wel erg gemakkelijk om daar maar zo "yep" op te antwoorden...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 4294Bericht Goof »

tjeez, dan ben je wel erg lang bezig geweest met studeren. Dat zou ik nooit volhouden denk ik, maar lijkt me wel een interessante combinatie overigens. Dus nou ben je meer een soort opper-automonteur-software-deskundige, of hoe moet ik het interpreteren?

_________________
http://www.renault-4-freaks.freeservers.com

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-14 17:13 ]</font>
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 4302Bericht Jan-Geert »

tja hij is gewoon professor :smile: in de weetniet kunde :lol: nee zonder dollen hts is een pittige opleiding volgens mij
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 4399Bericht Folkert »

Ik schrijf software voor LPG injectie systemen... Das een mooie combinatie van beide...

btw, Dat van die HTS, dat valt wel mee... Die studie aan de TU was beduidend zwaarder...
Plaats reactie