kokerbalk lassen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
klinkt alsof je er serieus verstand van hebt, leuk. Ik heb even een vraagje. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat indien je 't juiste gas hebt, en uiteraard de goede draad, Aluminium lassen met een Mig/Mag apparaat ook tot de mogelijkheden zou behoren. En how about RVS?Op 2002-04-05 14:13, schreef jbeekmann:
mmm... klopt wel deels, dit allemaal. MIG-lassen kan inderdaad met argon, dat is nl. een traag reagerend gas net zoals helium, waar je ook mee kan lassen. MAG-lassen wordt met actieve gassen gedaan zoals CO2. Dat met dat stokje heeft als bescherming het gas wat vrijkomt bij het verhitten van de elektrode (dat grijs/zwarte spul eromheen verdampt). Al deze soorten van lassen heten vlambooglassen. TIG lassen is bijvoorbeeld zeer geschikt voor aluminium. Als elektrode wordt wolfraam gebruikt en als gas meestal argon. Voor je vier is MIG/MAG lassen het makkelijkst. Met de hand vlambooglassen (met dat stokkie) is echter een stuk bereikbaarder omdat meer mensen zo'n apparaat hebben staan (goedkoper). Ik beveel je aan om toch even langs een smit of garage te lopen om te vragen of je hun apparatuur kan lenen of dat zij het voor je willen doen (smit is in zo'n geval meestal goedkoper) Zelf lassen is nl. best lastig (hihi... LAStig) ookal ziet het er aan de buitenkant goed uit, dan kan het best zijn dat je luchtinsluitsel hebt waardoor je las zwak is en het geheel veeel eerder gaat roesten. Tip: Norbert Wennink geeft lascursussen (zie het tijdschrift Klassiek en Techniek). Succes!
keb overigens deze machien:
rvs kun ej zowiezo met mig/mag lassen, moet je alleen rvs draad en argon hebben. Brons kun je ook mig.mag lassen, dat weet ik, maar alu, dat weet ik niet, maar verw8 van wel
Oh trouwens, beekman, jij zal dan wel werktuigbouw doen of niet?
_________________
http://www.renault-4-freaks.freeservers.com
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-10 11:47 ]</font>
Oh trouwens, beekman, jij zal dan wel werktuigbouw doen of niet?
_________________
http://www.renault-4-freaks.freeservers.com
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-10 11:47 ]</font>
Alu kan wel maar het is best lastig het smeltbad te controleren, het materiaal vloeit erg snel wel. Je mort inderdaad alu draad en argon gebruiken, en het wordt aanbevolen wat dingetjes in het lasapparaat te vervangen, bv het draaddoorvoerrolletje en het slangetje waar de draad doorheen geleid wordt.
Alu is beter met TIG of autogeen te lassen.
Alu is beter met TIG of autogeen te lassen.
Heb ik ook nog ooit over gedacht, allebei de studies trouwens, maar voor wtb had ik nie genoeg wiskunde in m'n pakket. Dus ben ik maar bouwkunde gaan doen met in m'n achterhoofd architectuur, maar ben er inmiddels achter dat dat ook niks voor mij is dus zal het wel zoiets als bouwtechniek worden, dat vind ik wel leuk. En aangezien ik in m'n vrije tijd een r4tje opbouw, komt dat dus ook nog goed van pas
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
tjeez, dan ben je wel erg lang bezig geweest met studeren. Dat zou ik nooit volhouden denk ik, maar lijkt me wel een interessante combinatie overigens. Dus nou ben je meer een soort opper-automonteur-software-deskundige, of hoe moet ik het interpreteren?
_________________
http://www.renault-4-freaks.freeservers.com
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-14 17:13 ]</font>
_________________
http://www.renault-4-freaks.freeservers.com
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-14 17:13 ]</font>