Pagina 2 van 4
Geplaatst: ma jul 28, 2003 9:19 am
door Bauke
Hoe constateer je pingelen terwijl je rijdt: Kan iemand het fonetisch omschrijven? En wat gebeurt er uiteindelijk in/met je motor? Dat er ergens anders ontbranding optreed door een drukgolf kan ik volgen ook al snap ik dat drukverhoudingverhaal niet, maar als het maar ploft dan rijdt het toch? maar waarschijnlijk denk ik nu te simpel..
_________________
----- Veni Vidi Vieri -----
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2003-07-28 09:20 ]</font>
Geplaatst: ma jul 28, 2003 1:31 pm
door Ron
Folkert zei ooit dat het klinkt als een paar knikkers in een pan.
Of als je knijpt in een zak Croky-chips.
Geplaatst: ma jul 28, 2003 1:51 pm
door Bauke
Dan is de f6 al een poosje aan het pingelen. Paul heeft r trouwens wel al naar geluisterd. Jij zou wat gepingel toch wel herkennen als je het hoort denk ik? dan is ie misschien toch niet aan het pingelen... mmm. Wat doe ik eraan?
Geplaatst: ma jul 28, 2003 1:54 pm
door Ron
Al draaiende je verdeler verstellen (verlaten) en kijken of dat geluid minder wordt. Als het niet verschilt is het geen pingelen.
Geplaatst: ma jul 28, 2003 1:57 pm
door Ron
Verlaten schijnt met de klok mee te zijn. Is trouwens een mooi ezelsbruggetje.
Geplaatst: ma jul 28, 2003 2:08 pm
door Bauke
Ik heb de ontsteling laatst verlaat en het werd inderdaad minder. Misschien nog iets later zetten. Kan ik het verdelerhuis verdraaien met draaiende motor?
Geplaatst: ma jul 28, 2003 2:57 pm
door Ron
Ja hoor. Niet helemaal te gek los draaien, maar zo dat je er tiksgewijs een beetje beweging in kunt krijgen.
Geplaatst: ma jul 28, 2003 3:22 pm
door Willem de Zwijger
En vooral met goed geisoleerde handen anders heb je kans op een allervervelendste opneuker.
Geplaatst: ma jul 28, 2003 10:30 pm
door Folkert
Op 2003-07-28 14:08, schreef Bauke:
Ik heb de ontsteling laatst verlaat en het werd inderdaad minder.
Ik zou dan ook rap gaan zorgen dat het weg is, want het levert VEEL motor schade. Als je de kop eraf haalt, zal je veel putjes in de zuiger zien... Als je er degelijk mee doorrijdt, van valt er vanzelf een gat in je zuiger...
Overigens: Ja, het klinkt inderdaad (zoals naar mij geciteerd) alsof je een hand stalen knikkers in een stalen pan mikt.
Geplaatst: za aug 02, 2003 2:02 am
door philip
het is heel simpel hoe meer lood (of octaan) hoe beter je motor door de brandstof gekoeld wordt en dus mindersnel slijtage aan je kleppen en zuigers etc
dat pingelen doet ie omdat 95 armeris en dus warmer wordt waardoor je meer krimp en uitzet momenten krijgt in je motorblok dus eigenlijk is 98 beter voor alle oldtimers of blokken die in de oudheid ontwikkeld zijn dus ook renault 4
het voordeel van een renault 4 is dat je een 4 cilinder watergekoeldblok hebt dus kan meer hebben maar bijv. een eend rijdt niet meer dan 80.000 km op alleen 95 zonder toevoegingen terwijl op 98 evt zonder toevoegingen loopt hij makelijk 175.000 km probleemloos
dit heb ik niet bedacht maar is uit div. onderzoeken gebleken.
Geplaatst: za aug 02, 2003 10:57 pm
door Folkert
Nou, de reden van pingelen is dan niet waar...
Geplaatst: zo aug 03, 2003 4:18 am
door The_Underd0g
dus met andere woorden mijn loodbenzine bij belgisch tankstation maas = beter voor mijn moter dan zonder lood = 95, 98 dus toevoegmiddelen zijn beter dan geen (mijn besluit uw jullie argumenten)
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: The_Underd0g op 2003-08-03 12:35 ]</font>
Geplaatst: zo aug 03, 2003 4:24 am
door The_Underd0g
btw gat in zuiger is alleen as de vonk ipv naar de negatieve kant van de bougie naar de cilinder slaagt, dit hebde meestal as ge een verkeerde bougie steekt (te grote electroden afstand of een te hete bougie) zeer slecht voor moter, bangelijk kei neig slecht voor R4 motor met electronise onsteking dus opassen met in uw R4 zomaar een bougie te steken. (bougie = ontsteking kaars of zoiet weet niet hoe je het zegt in algemeen nederlands
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: The_Underd0g op 2003-08-03 04:26 ]</font>
Geplaatst: zo aug 03, 2003 3:00 pm
door Goof
Bougie....
Geplaatst: zo aug 03, 2003 5:37 pm
door Ron