Wij belgen klappen geen Nederlands wij klappen Vlaams en dan nog in een paar leutige dialectjes zoda ons taal moeilijk te leren is en niemand ze versta.
bv shappement = uitlaat
uwe pot = uwe demper
delco = stroomverdeler
boit = versnellingsbak
joint de coulasse = cilinderkoppakking
etc....
en de Servo (die overigens op geen enkele R4 te vinden is) i.p.v stuurbekrachtiging. Prachtig! Mijn moeder woont nu al 24 jaar in nederland maar zegt ooknog steeds frietketel, velo en regenscherm etc. etc.
Ik heb de 1400 motor compleet met automaat uit de R5 gehaald, en toen ook maar de remmen etc. De hele 5 heb ik gesloopt en alles wat ongeveer in de 4 past, heb ik over gebouwd. Die R5 had toen 43000 km gelopen, mijn F6 over de 3 ton...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
...maar stuurbekrachtiging heet daar ook servo, netals in Duitsland: Servolenkung. Beetje verwarrend, ik had alleen nog niet van servo gehoord als rembekrachtiger, terwijl ik vanuit mijn kamer de Belze grens bijna kan zien...
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Kom ik weer eens met dezelfde vraag, KAN er stuurbekrachtiging in een 4? Zo ja, welk stuurhuis moet ik dan gebruiken? Past die van een super5 gtx misschien? Of die van een r9/11?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ja, de stuurbekrachtiging van de ouwe R5 TX past erin. Ik ben al jaren op zoek naar een setje, maar zijn moeilijk te vinden. Mijn F6 automaat stuurt vrij zwaar met die zware bak in het vooronder plus die dikke wielen, dus daar moet nog een keer stuurbekrachtiging op. Het schijnt dat er in Mofrika nogal wat R5TXjes rijden, dus daar een keer op de sloop gaan zoeken. Zullen we samen zoeken?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"