AT conversie vraagjes
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Toch zou ik daar mee oppassen, want een verjonging (diameterverkleining) of (gedeeltelijke) dwarsboring hebben toch een grote invloed op de kritische doorsnede die noodzakelijk is voor het overbrengen van de kracht, giezien mijn lessen constructietechniek. Bovendien krijgt je door het lassen een warmtebehandeling ter plekke van de HAZ (Heat Affected Zone, het gebied rond de las dat globaal gezegd boven de 750 graden C uitkomt): het materiaal verhardt ter plekke en wordt bros, en bij een aandrijfas wil je juist dat het materiaal sterk en taai is met een hoge vermoeiingssterkte. Dus je krijgt EN een verjonging EN in het overgebleven materiaal nog eens een warmtebehandeling. Ik zou het gewoon proberen te doen met standaard onderdelen. Want ALS het stukgaat gaat het op hoge snelheid stuk en heb je veel schade......
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Heb twee jaar in een 4 met Alpinemotor gereden met een 4GTL bak en is nooit kapot gegaan!!!!!Wel goede kwaliteit olie gebruiken!!
Groeten Ton
dijk651@zonnet.nl
Groeten Ton
dijk651@zonnet.nl
Hahahaha,we zullen zien......heb nu een 1400 met 72pk wil aardig,maarja geen Alpine hé.....
Ben inderdaad ook wel benieuwd!!overigens rijden er in iedergeval al twee rond in NL
Maar ik zal er nog wel het eea aan moeten modificeren:waterpomp naar andere kant van kop,nokkenas inkorten,distributiedeksel aanpassen,etcetera etcetera.
Ik laat TZT wel weer wat van me horen,kunnen we het een keer proberen....
Groeten Ton.
Ben inderdaad ook wel benieuwd!!overigens rijden er in iedergeval al twee rond in NL
Maar ik zal er nog wel het eea aan moeten modificeren:waterpomp naar andere kant van kop,nokkenas inkorten,distributiedeksel aanpassen,etcetera etcetera.
Ik laat TZT wel weer wat van me horen,kunnen we het een keer proberen....
Groeten Ton.
Heb (helaas) helemaal geen turbo-gat,het is een normale 5 Alpine motor 
Al met al denk ik toch dat jij in iedergeval sneller weg zal zijn!!!!Maarrrrrr op het moment dat jij moet schakelen.......
Wie weet,eerst het blok maar eens uit elkaar halen.
Heb namelijk een keer met te weinig olie gereden(OLIEDOM NATUURLIJK),dus ff kijken wat er van over is
Goed weekend
Ton

Al met al denk ik toch dat jij in iedergeval sneller weg zal zijn!!!!Maarrrrrr op het moment dat jij moet schakelen.......
Wie weet,eerst het blok maar eens uit elkaar halen.
Heb namelijk een keer met te weinig olie gereden(OLIEDOM NATUURLIJK),dus ff kijken wat er van over is

Goed weekend
Ton
Parrrdon, natuurlijk heb je geen turbo.
Laten we stellen dat ik uitging van het voor mij slechtste scenario.
Overigens, er schijnen speciale sport-riemen gemaakt te zijn voor de Rallye-DAFjes. Lijkt me wel handig om die te gebruiken. Moet je dan ook rotzooien met de pulleys, of niet?
Registreer je naam gewoon even. Scheelt weer een anonymous.
Laten we stellen dat ik uitging van het voor mij slechtste scenario.
Overigens, er schijnen speciale sport-riemen gemaakt te zijn voor de Rallye-DAFjes. Lijkt me wel handig om die te gebruiken. Moet je dan ook rotzooien met de pulleys, of niet?
Registreer je naam gewoon even. Scheelt weer een anonymous.
Ron,
heb ´m al en heel stuk aangepast 3cm verlaagd,velgen 1,5"breder gemaakt,veerpootbrug,rallye draagarmen,snaren die ±80pk/stuk kunnen hebben,open uitlaat,voorlopig dus een renault 1400(volvo) motor.
Trouwens....een 1108cc is ook simpel snel te maken,in marathon uitvoering hadden ze 60pk!!!dus moet met een 4 1108cc kunnen.
Schiet me te binnen dat ik geen alpine verdeler meer heb
,heeft iemand er nog een liggen??
Groeten Ton
heb ´m al en heel stuk aangepast 3cm verlaagd,velgen 1,5"breder gemaakt,veerpootbrug,rallye draagarmen,snaren die ±80pk/stuk kunnen hebben,open uitlaat,voorlopig dus een renault 1400(volvo) motor.
Trouwens....een 1108cc is ook simpel snel te maken,in marathon uitvoering hadden ze 60pk!!!dus moet met een 4 1108cc kunnen.
Schiet me te binnen dat ik geen alpine verdeler meer heb

Groeten Ton