Rodeo GT Turbo
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Rodeo GT Turbo
Misschien beetje rare opmerking maar denk je om de vulplaat voor de startmotor versnellingbak!!!!
De standaard startmotor komt tegen het TX vliegwiel aan
De standaard startmotor komt tegen het TX vliegwiel aan
Re: Rodeo GT Turbo
Shimny...? Ofzo...
....zo blijftie bij mij van de renix tandjes af...



Re: Rodeo GT Turbo
Dat is geen rare opmerking, dat zal menigeen vergeten zijn. Dat is de reden dat ik het vliegwiel ga gebruiken van de GTL-motor. Ik heb zo'n uitvulplaat nog liggen van de motor die jij destijds heb ingebouwd in m'n Rodeo.4f4ts schreef:Misschien beetje rare opmerking maar denk je om de vulplaat voor de startmotor versnellingbak!!!!
De standaard startmotor komt tegen het TX vliegwiel aan
Wel ben ik van plan om de gewone R4 GTL startmotor te gebruiken. Door de lagere compressie van de Turbo zal dat wel gaan. De oude die op de TX-motor zat vertrouw ik niet helmaal meer.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Mooi werk! Ben benieuwd of het goed gaat met die schuine carburateur, en ik vind je aanpak van eerst kijken of t werkt en pas dan eventueel oplossen wel een goeie.
Ziet er bekend trouwens voor een deel bekend uit: ophangnok van het blok afslijpen, nokkenas wisselen en lagerschaal persen, vliegwiel wisselen: viewtopic.php?f=18&t=15340&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;. Zelf ben ik iets minder ver gegaan en heb ik bijv geen turbo.
Als je dat TX vliegwiel overhoudt, houd ik me trouwens aanbevolen. Binnenkort ga ik verder met mijn F6, daar komt ofwel een Twingo-blok in, of een omgebouwd 1400cc blok met Renix ontsteking. Voor die laatste setup kan ik weer zo'n vliegwiel met triggerwheel gebruiken.
Ziet er bekend trouwens voor een deel bekend uit: ophangnok van het blok afslijpen, nokkenas wisselen en lagerschaal persen, vliegwiel wisselen: viewtopic.php?f=18&t=15340&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;. Zelf ben ik iets minder ver gegaan en heb ik bijv geen turbo.
Als je dat TX vliegwiel overhoudt, houd ik me trouwens aanbevolen. Binnenkort ga ik verder met mijn F6, daar komt ofwel een Twingo-blok in, of een omgebouwd 1400cc blok met Renix ontsteking. Voor die laatste setup kan ik weer zo'n vliegwiel met triggerwheel gebruiken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rodeo GT Turbo
@Bert:
Welk distributiedeksel heb jij destijds gebruikt? Degene met asgat, keerring en poulie of eentje gesloten?
Welk distributiedeksel heb jij destijds gebruikt? Degene met asgat, keerring en poulie of eentje gesloten?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
R4 deksel, dus gesloten. Maar denk dat je bij gebrek daaraan het zo goed het oude deksel kan terugzetten. Zou er wel even een nieuwe keerring in persen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rodeo GT Turbo
René, PB tje gestuurd.....Bertje schreef: Als je dat TX vliegwiel overhoudt, houd ik me trouwens aanbevolen. Binnenkort ga ik verder met mijn F6, daar komt ofwel een Twingo-blok in, of een omgebouwd 1400cc blok met Renix ontsteking. Voor die laatste setup kan ik weer zo'n vliegwiel met triggerwheel gebruiken.

Re: Rodeo GT Turbo
Jeffrey, het contact is gelegd en de deal rond 
Ido, had jij nou ook nog zo'n AT vliegwiel over?

Ido, had jij nou ook nog zo'n AT vliegwiel over?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rodeo GT Turbo
Bewaar ik nog even tot ik weet dat de Turbo straks goed loopt. Misschien wil ik nog over op de Renix in plaats van de 123-ignition.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Om in stijl antwoord te geven: okido!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rodeo GT Turbo
Vandaag heb ik de dynamo-aandrijving vervangen door een eigen systeem. Door de turbo is er geen ruimte voor de waterpomp, die dus komt te vervallen. Daardoor is er geen V-snaar meer om de dynamo aan te drijven.
Ook komt het me beter uit de dynamo te gebruiken van de R5 GT omdat deze meer stroom geeft (60A). Als de waterpomp elektrisch wordt aangedreven heb ik namelijk meer stroom nodig.
Al met al veel werk, omdat het op de uitlijning erg precies aankomt en dan moet de V-snaar ook nog afstelbaar zijn. Een directe aandrijving vanaf de nokkenaspoelie ging niet, want de nokkenas draait te langzaam. Namelijk op halve snelheid van de krukas die bij de R5 GT de dynamo aandrijft. Er komt dus een versnelling tussen. Ik heb de diameters van de snaarwielen zo uitgerekend, dat het zoveel mogelijk overeenkomst met de verhouding van de R5 GT Turbo.
Het lijkt misschien niet veel, maar er zitten talloze onderdeeltjes, ringetjes, busjes en ook nog 2 kogellagers in verwerkt. De 2 snaarwielen heb ik aan elkaar gelast met een stukje pijp als verbinding.

Aan de andere kant is goed de spaninrichting te zien. Het is aan beide kanten verstelbaar om de uitlijning te kunnen verzekeren van beide snaarwielen.

Een foto van de zijkant als de motor nog niet geplaatst is. Ik had eerst een andere steun voor de dynamo gemaakt, zodat deze hoger kwam zoals normaal in de R4. Alleen kon toen op geen enkele manier meer de bougie verwisseld worden.

Deze foto geeft een goed beeld van hoe de dynamo in de auto terecht komt. Doordat de dynamo lager zit heb ik straks meer ruimte om over het kleppendeksel de waterslang van de radiateur naar de achterkant van het blok te plaatsen.

Ook komt het me beter uit de dynamo te gebruiken van de R5 GT omdat deze meer stroom geeft (60A). Als de waterpomp elektrisch wordt aangedreven heb ik namelijk meer stroom nodig.
Al met al veel werk, omdat het op de uitlijning erg precies aankomt en dan moet de V-snaar ook nog afstelbaar zijn. Een directe aandrijving vanaf de nokkenaspoelie ging niet, want de nokkenas draait te langzaam. Namelijk op halve snelheid van de krukas die bij de R5 GT de dynamo aandrijft. Er komt dus een versnelling tussen. Ik heb de diameters van de snaarwielen zo uitgerekend, dat het zoveel mogelijk overeenkomst met de verhouding van de R5 GT Turbo.
Het lijkt misschien niet veel, maar er zitten talloze onderdeeltjes, ringetjes, busjes en ook nog 2 kogellagers in verwerkt. De 2 snaarwielen heb ik aan elkaar gelast met een stukje pijp als verbinding.

Aan de andere kant is goed de spaninrichting te zien. Het is aan beide kanten verstelbaar om de uitlijning te kunnen verzekeren van beide snaarwielen.

Een foto van de zijkant als de motor nog niet geplaatst is. Ik had eerst een andere steun voor de dynamo gemaakt, zodat deze hoger kwam zoals normaal in de R4. Alleen kon toen op geen enkele manier meer de bougie verwisseld worden.

Deze foto geeft een goed beeld van hoe de dynamo in de auto terecht komt. Doordat de dynamo lager zit heb ik straks meer ruimte om over het kleppendeksel de waterslang van de radiateur naar de achterkant van het blok te plaatsen.

Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Mooi werk! Inderdaad verstandig om de bougies bereikbaar te houden.
Vraag: zou de dynamo niet ook op lagere toerentallen goed genoeg werken? De regelaar kan misschien compenseren voor de lage snelheid door de stroom door de spoelen te vergroten
Vraag: zou de dynamo niet ook op lagere toerentallen goed genoeg werken? De regelaar kan misschien compenseren voor de lage snelheid door de stroom door de spoelen te vergroten
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rodeo GT Turbo
Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in. Het is vooral dat ik me wat zorgen maakte, omdat de vorige dynamo tekort schoot bij stationair draaien. En dat is nu juist het moment dat de elektrische waterpomp inschakelt.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2