Pagina 2 van 2

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: ma nov 25, 2013 6:52 pm
door Bertje
Precies. Als je alles vervangt van 6V naar 12V behalve de bedrading, dan moet dat qua stoomsterktes goed gaan.

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: di nov 26, 2013 1:00 pm
door Tweety
Hanz schreef:Ik denk dat het wel zou kunnen uitmaken. Uiteraard moeten dynamo en accu matchen. Maar met P = V * I bepaalt niet alleen V de I maar ook P. Met een tweemaal zo groot vermogen is I hetzelfde bij gehalveerde V dus dat zal waarschijnlijk wel goed gaan.
:o nee, eh ja, dat wel, maar als de dynamo vervangen wordt voor een 12v (meestal 30 of 40 Amp) dan is dat toch altijd genoeg om de 12v bobine plus andere stroomtrekkers tevreden te stellen, anders zou 't toch op een gewone 4 nooit gewerkt hebben ! blijft alles bij elkaar een hoop gedoe, denk ook aan de dashbordlampjes en de zekeringen, je moet ff kijken of die waardes nog ongeveer kloppen, ik weet niet wat er voor 'n zekeringen in die 6v zaten, toen dacht ik nog de radiateur ventilator, maar das onzin natuurlijk, want 't zal wel een 850cc zijn. :D

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: di nov 26, 2013 1:16 pm
door dirkoosterhoff
Ik lees in andere topics van je dat je de auto zo origineel mogelijk wilt hebben.
Met de chrome versieringen enz.
Waarom dan van 6 volt naar 12?
Voor de 4 die ik nu heb had ik er een op 6 volt uit 68. Dat werkte allemaal prima en in het magazijn zijn nog voldoende 6 volt onderdelen verkrijgbaar.

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: di nov 26, 2013 1:21 pm
door Eelco
Hele goede vraag. Ik dacht zelf dat er meer voordelen aan zitten als alles 12v is. Idd met betrekking tot onderdelen voorziening, maar die zorg is dus ongegrond. Andere kant was dat het ook makkelijk is met bijvoorbeeld een verborgen 12V aansluiting voor navigatie, telefoonlader e.d. Ook de kracht van koplampen en remlichten dacht ik eigenlijk te verbeteren met 12v?

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: di nov 26, 2013 5:10 pm
door dirkoosterhoff
Dat is inderdaad ook wel weer waar.
Als je het dan gaat doen denk dan ook nog aan de benzinetank vlotter electriek (ik heb toevallig net mijn tank onder de auto vandaan i.v.m het verwijderen van de achterassen vandaar).
En ook de remlicht schakelaar op de hoofdremcilinder.

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: di nov 26, 2013 5:44 pm
door jandoe1000
Schakelaars, bedrading en zekeringen zijn voor 12 volt niet anders dan voor 6 volt. Wel de accu, de dynamo, de bobine, de spanningregelaar en alle lampjes. In de meeste gevallen kun je op zes volt zonder probleem je navigatie en telefoon laden. Die gebruiken namelijk meestal minder dan zes volt en er zit in de meeste laders en sigarenpluggen een stukje intelligentie dat de laadstroom automatisch aanpast.
Benzinemeterzender vervangen kan, maar is niet nodig als je bedenkt dat de tank bij een die meter op half staat in werkelijkheid leeg is. Benzinemeter zelf vervangen is sowieso niet nodig. 12 volt geeft wel wat meer licht en ook meer startkracht. Origineel is het echter niet en dat zou voor mij de doorslag geven.