Pagina 2 van 3

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: vr jun 18, 2010 10:09 am
door Tweety
ja stom van me had ik niet aan gedacht.... of twee weerstandjes natuurlijk....

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: vr jun 18, 2010 2:49 pm
door schoapke
twee weerstandjes? dan liever verlichting in de cabrio :wink:

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: za jun 19, 2010 12:49 am
door deutz
Op het tankelement staat nooit spanning!!zou wel mooi zijn,een vonkje en de 4 heeft geen tankmeter meer nodig!!
De - van de br.st.meter gaat via het tankelement!!
Dus de meter aanpassen en je bent er!!
gr.Jan. (nw)

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: za jun 19, 2010 9:11 am
door roberto
deutz schreef:Op het tankelement staat nooit spanning!!zou wel mooi zijn,een vonkje en de 4 heeft geen tankmeter meer nodig!!
De - van de br.st.meter gaat via het tankelement!!
Dus de meter aanpassen en je bent er!!
gr.Jan. (nw)
Dat moet je nog eens goed uitleggen dus als voorbeeld wanneer ik aan een lampje een draad maak en sluit hem aan op de min - dan gaat het lampje branden?
Nogmaals als je weerstand waarde van de benzine weet en je koopt zo een weerstand die zet je in serie dan moet het werken of je zet zo een zelfde bezine meter in serie.

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: za jun 19, 2010 9:42 am
door schoapke
deutz schreef: Dus de meter aanpassen en je bent er!!
gr.Jan. (nw)
probleem is alleen dat de 6v meter niet alleen qua voltage, maar ook qua vorm verschillend is. Klok trouws ook.
Ga vanmiddag eens kijken naar de extra dashboard verlichting optie

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: za jun 19, 2010 3:11 pm
door RVIER
Schoapke,

De spanningsdeler (je tekening was goed) geeft een constante spanning als de weerstand van het tankelement vele malen kleiner is dan die van de spanningsdeler. Als je twee 5 watt lampje gebruikt gaat het denk ik wel goed.

vrgr Fons

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: za jun 19, 2010 7:38 pm
door Tweety
roberto schreef:
deutz schreef:Op het tankelement staat nooit spanning!!zou wel mooi zijn,een vonkje en de 4 heeft geen tankmeter meer nodig!!
De - van de br.st.meter gaat via het tankelement!!
Dus de meter aanpassen en je bent er!!
gr.Jan. (nw)
Dat moet je nog eens goed uitleggen dus als voorbeeld wanneer ik aan een lampje een draad maak en sluit hem aan op de min - dan gaat het lampje branden?
.
nee, de plus gaat op het metertje (is een volt meter dus oneindig grote weerstand)... vandaar naar de vlotter, en dan via een zekering naar de massa...
zo zou ik het doen tenminste.... (beer)
btw... hoe lager het wattage van het lampje deste groter de weerstand....

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: za jun 19, 2010 8:30 pm
door schoapke
zekering tussen vlotter en massa??? (uhm)

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: za jun 19, 2010 10:17 pm
door Tweety
nou ja d'r moet er ergens 1-tje zitten...(bij jouw ook hoop ik...) ik kan het ff nazoeken maar dan moet ik helemaal naar beneden, maar niet alle zekeringen zitten op de plus kant ....maar misschien zit ie wel aan de plus kant....maakt ook niet zoveel uit... :roll:

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: za jun 19, 2010 10:44 pm
door deutz
Roberto,het maakt voor het lampje niet uit aan welke kant de min of de plus kant zit! (oioi)
gr Jan.

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: za jun 19, 2010 11:32 pm
door roberto
Een lamp of een meter of radio hebben allen een plus en een min nodig om te functioneren de stroom kring moet gesloten zijn, de plus kan vonken maar ook de min kan dat, de plus zit aan de meter omdat het magnetisch veld zorgt dat de naald van de meter naar de goede richting wijst, zou je het omdraaien dan slaat de meter terug dit heeft niets te maken met vonken. De meter zal juist werken als je de wet van OHM toepast, weerstand (R) = spanning (U) gedeeld door stroomsterkte (I), ik volg het aandachtig maar ik denk dat het op een bezemsteel eindigd om te kijk hoeveel benzine er in de tank zit.

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: zo jun 20, 2010 12:48 am
door RVIER
heren,

waarom kijken we niet even in de Haynes, bv blz308

De benzinemeter hangt met de plus aan zekering 1 via connector (30, pin 1)
Hij heeft ook een directe aansluiting op de aarde via connector (30, pin 8)
De derde draad gaat via connector (31, pin 6) naar de vlotter (65) naar de aarde.
Mogelijk wordt de connector (173) aangezien voor een zekering
.....

vr gr Fons

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: zo jun 20, 2010 10:38 am
door schoapke
Alleen licht er bij mij de boom van blz 307 in
daar krijgt de meter [31] een plus die vanaf daar word doorgelust naar lampje 26 en 27 en dan van de min meteen naar de vlotter. Zie ik dan een aarde van de meter over het hoofd?

In deze "rare"cabrio licht een vroege 61 kabelboom :-?

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: zo jun 20, 2010 11:00 am
door RVIER
@schoapke,


Ik zie dat schema op pag 297 (Haynes/NL/Kluwer)
ik denk dat je die niet over het hoofd ziet.
Ik herriner me dat het dashboardhuis van metaal is en dat zal wel ergens geaard zijn.

vrgr Fons

Re: benzinemeter ombouwen

Geplaatst: zo jun 20, 2010 11:57 am
door schoapke
Dat zal t het zijn. heb een engels talige 1961-1986 all models :roll: