Panne
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Panne
Als de motor loopt spuit een beetje WD40 boven op het spruitstuk als hij dan wel mooi gaat lopen of er is een verandering van het toerental, dan is de spruitstuk pakking lek, dit zou het wel eens kunnen zijn
De restrictie is een soort metalen 'ventieltje' wat in het oude slangetje gezeten moet hebben... het beperkt de hoeveelheid lucht die door het slangetje kan... anders trekt ie natuurlijk nogsteeds valse lucht.... je zou het slangetje ook ff dicht kunnen knijpen met een tang ofzo... (dan moet ie het wel doen..) snij het oude slangetje maar helemaal open waarschijnlijk zit ie er nog wel in....... 

Die restrictie heb ik helaas samen met het oude slangetje weggegooid
niets aan te doen. Ik heb er nu provisorisch een stukje snoer in gestopt en hij loopt inderdaad weer aardig goed en regelmatig. Ik heb het idee dat het gaatje nog net iets te groot is waardoor hij af en toe wat hapert. Heeft iemand nog toevallig ergens zo'n restrictie liggen?
Kan het koelstofverlies hier echt niet mee samenhangen? Ik zag ook veel mayonaise in de dikke korte slang die ook aan het zelfde t-stukje zit (waaraan het slangetje van carb naar spruitstuk zit), dat duidt er toch op dat daar koelvloeistof door heen is gekomen. Er zit ook wat olie in het expansievat. Voor de rest rijdt ie nu weer prima.
Dat wordt in elk geval de olie en koelvloeistof vervangen. Wat is de beste manier om alles weer goed schoon te krijgen daarbinnen?

Kan het koelstofverlies hier echt niet mee samenhangen? Ik zag ook veel mayonaise in de dikke korte slang die ook aan het zelfde t-stukje zit (waaraan het slangetje van carb naar spruitstuk zit), dat duidt er toch op dat daar koelvloeistof door heen is gekomen. Er zit ook wat olie in het expansievat. Voor de rest rijdt ie nu weer prima.
Dat wordt in elk geval de olie en koelvloeistof vervangen. Wat is de beste manier om alles weer goed schoon te krijgen daarbinnen?
Tja het koelvloeistof verlies kan niet samenhangen met het kapotte slangetje... dus toch een test voor de koppakking doen...ik ben daar niet zo goed in maar het is iets met bubbeltjes die uit het expansievat naar boven komen als je gas geeft.... wat betreft het reinigen van het koelsysteem een reiniger kan in principe geen kwaad, doe de reinigings procedure echter zonder thermostaat in de bovenslang... en er zit ook nog een aftapplug aan de achterzijde van het blok als je echt alle vloeistof eruit wil hebben.... olie gewoon verversen moet genoeg zijn, maar alles pas nadat je zeker weet dat de koppakking ok is... het kan wel zijn dat je motor oververhit geraakt is door een extreem te arm mengsel, en dat daardoor een lek in de koppakking is ontstaan... hoe dan ook succes...ferdinand schreef: Kan het koelstofverlies hier echt niet mee samenhangen? Ik zag ook veel mayonaise in de dikke korte slang die ook aan het zelfde t-stukje zit (waaraan het slangetje van carb naar spruitstuk zit), dat duidt er toch op dat daar koelvloeistof door heen is gekomen. Er zit ook wat olie in het expansievat. Voor de rest rijdt ie nu weer prima.

Ik heb d'r vandaag weer in gereden, zo'n 30 km. Ging opzich prima, alleen de motor loopt stationair een beetje onregelmatig.
Ik heb meerdere malen de zogenaamde 'koppakking-check' gedaan. Resultaat: geen bubbels in het expansievat, ook niet echt witte rook uit de uitlaat. Na het rijden hoorde ik wel dat er lucht ontsnapte uit het expansievat.
Daarnaast had ik volgens mij ook weer een klein beetje koelwater verloren.
Ik denk dat ik er voorlopig maar even vanuit ga dat de koppakking gewoon nog ok is, hoewel ik het wel fijn zou vinden om het zeker te weten, zeker met de aankomende te rijden km's in de zomervakantie.
Ik zag tijdens het rijden, toen ik stil stond voor het stoplicht wel een beetje witte rook voor uit de motorkap komen, maar misschien was dit gewoon de regen die verdampte oid.
Wie weet er trouwens een goede Renault 4 garage in de buurt van Utrecht?
Ik heb meerdere malen de zogenaamde 'koppakking-check' gedaan. Resultaat: geen bubbels in het expansievat, ook niet echt witte rook uit de uitlaat. Na het rijden hoorde ik wel dat er lucht ontsnapte uit het expansievat.
Daarnaast had ik volgens mij ook weer een klein beetje koelwater verloren.
Ik denk dat ik er voorlopig maar even vanuit ga dat de koppakking gewoon nog ok is, hoewel ik het wel fijn zou vinden om het zeker te weten, zeker met de aankomende te rijden km's in de zomervakantie.
Ik zag tijdens het rijden, toen ik stil stond voor het stoplicht wel een beetje witte rook voor uit de motorkap komen, maar misschien was dit gewoon de regen die verdampte oid.
Wie weet er trouwens een goede Renault 4 garage in de buurt van Utrecht?
dat zou kunnen... of er zit een lekje in de radiator (eigenlijk minder vaak voorkomend...) op het moment dat de radiator voor het eerst richting de 100 gr. gaat verdamt al het vocht wat er op zit.... als het koelvloeistof niveau op een kort ritje echter zichtbaar afneemt moer er ergens een druppel lekje zitten... kijk is bij de onderslang op de waterpomp...ferdinand schreef:
om vast te stellen wat voor vocht ik zie ga ik meestal af op m'n neus ... verdampende koelvloeistof heeft een zeer specifieke geur....

lijkt me een duidelijke zaak... teveel lucht langs de bypass van de carbi... te arm mengsel.. bij lage toerentallen vrijwel alleen lucht....Jakke schreef:ben ook benieuwd; wat zijn de gevolgen als die restrictie (vernauwing?) er niet inzit?
Iemand gaf mij de tip dat misschien de thermosstaat stuk is met als gevolg dat de druk te hoog oploopt en het koelwater er uit geperst wordt en op die manier ook in de olie terechtkomt.
Dit zou de mayonaise in de oliedop en het koelwaterverlies verklaren.
De thermostaat kan stuk zijn, daardoor kan evt. de motor overhit raken, als er koelvloeistof bij de olie komt of vice-versa dan is er toch iets niet helemaal jofel met de koppakking...ferdinand schreef:Iemand gaf mij de tip dat misschien de thermosstaat stuk is met als gevolg dat de druk te hoog oploopt en het koelwater er uit geperst wordt en op die manier ook in de olie terechtkomt.

Tijdje geleden koelwater en thermosstaat vervangen. Even geen last van de klachten gehad. Maar pas geleden borrelde de koelwater bijna het expansievat uit. Dat was eigenlijk voor het eerst dat dat gebeurde. Nu naar de garage gebracht en zij zeiden na het systeem onder te hebben gezet dat de koppakking inderdaad lek is. Nu kost de vervanging daar 750 euro!! Dat wil ik er echt niet voor betalen. Weet iemand toevallig een goedkoop adresje?
Alternatief is het hele blok vervangen, maar daar heb ik eigenlijk ook even geen zin in.
Alternatief is het hele blok vervangen, maar daar heb ik eigenlijk ook even geen zin in.
- Rutger-peer
Zelf vervangen geen optie?ferdinand schreef:Tijdje geleden koelwater en thermosstaat vervangen. Even geen last van de klachten gehad. Maar pas geleden borrelde de koelwater bijna het expansievat uit. Dat was eigenlijk voor het eerst dat dat gebeurde. Nu naar de garage gebracht en zij zeiden na het systeem onder te hebben gezet dat de koppakking inderdaad lek is. Nu kost de vervanging daar 750 euro!! Dat wil ik er echt niet voor betalen. Weet iemand toevallig een goedkoop adresje?
hier staat een beschrijving van het vervangen van de koppakking voor een Renault 5, zelfde blok zat daarin als een Renault 4 meende ik toch? In ieder geval als je die beschrijving aanhoudt zou je het zelf moeten kunnen doen denk ik, mits je een beetje handig bent met sleutelen en het aandurft (maar zoiets zou ik gewoon bij de hoorns vatten).
Gewoon een ideetje...
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Moet inderdaad wel te doen zijn voor de prijs van een dopsleutelset, een momentsleutel en een pakking... je bent wel ff bezig natuurlijk...d'r zijn wel mensen die het ook voor weinig willen doen.. (die bieden zich vast wel aan...) d'r is natuurlijk het deel van een evt. kromme kopdus misschien kop ook laten vlakken en afhankelijk van de staat van de kleppen en zittingen laten reviseren...d'r zijn wel mensen op dit forum die er ervaring mee hebben... die moeten zich er ook maar ff tegenaan bemoeien...