Bougie afgebroken, wat nu?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Door een gat gevangen

Bericht: # 106983Bericht RVIER »

Ben ook geen voorstander van linkse tappen. Als het draadeind (of in dit geval de bougie) afgebroken is omdat hij zo vastzit, krijg je die met de linkse tap er ook niet uit, omdat de spanningen in de tap mogelijk een factor 4 hoger worden (kleinere diameter) dan in het orginale materiaal dat afgebroken was.

Lassen was ook geen optie omdat hij te diep zat.

* Warm maken met de brander ook gedaan.
* Draad ingetapt en naar binnenproberen te draaien: werkte ook niet
* Restant draadbus doorgezaagd (in de lengte richting) om radiale spanning te verminderen. Kregen de bus niet los.
Uitboren was uiteindelijke de enige mogelijkheid.

Bij de bougie nr 1 die ook erg vast zat ruimte proberen te maken met kleine klopboor, lijkt te werken om kruipolie te laten penetreren door de micro-cracks die ontstaan in het materiaal tussen bougie en schroefdraad.

Daarna ruimte maken door los te draaien totdat de bougie vastloopt, vervolgens weer veel wd40 en weer vast draaien. herhalen totdat er voldoende smeermiddel tussen de draad zit en hij helemaal loskomt zonder overmatige krachtinspanning.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 106986Bericht Boerammetje »

Het oplassen van een moer komt me toch meer als een theoretische optie voor. Allereerst kun je er niet bij (als je de moer op de beoogde plek houdt is de bougie niet meer bereikbaar), ten tweede ligt het dunne randje van de bougie aan op de cilinderkop, zodat de kans op beschadigen van de kop of vastlassen van de moer op de kop niet ondenkbaar is, en tenslotte zul je rondom moeten lassen, want gelet op de benodigde kracht is de kans dat een paar laspuntjes afbreken groter dan dat de schroefdraad loskomt...

(Ik zie na het posten van mijn reply dat Fons al tekst en uitleg had gegeven. Aanvulling: mijn aanvankelijke scepsis t.a.v. het micro-cracks theorema is na het loskomen van Bougie 1 geheel opgeheven. Aanvankelijk kon ik me ook niet voorstellen dat de aarde rond was overigens).
Plaats reactie