Pagina 2 van 3
achteras, bevestigingsplaat/toriestaaf
Geplaatst: wo okt 22, 2008 11:18 pm
door RVIER
@ beekman
Volgens mij hebben we het over twee zaken:
- het materiaal van de plaat waarmee de achteras aan de achterbalk zit (en waarin de torsiestaaf van de overzijde wordt afgesteund)
- de vormgevingstechniek
mbt het materiaal: het is definitief staal en geen gietijzer. Het stuk heeft en helder klank als je er tegen aanslaat (uiteraard alleen als het gedemonteerd is). Gietijzer heeft een doffere klank.
mbt de vormgevingstechniek:
Ik ging ervan uit dat het een smeedstuk was. De vorm leent zich daar goed voor. Het spreekt voor zich dat het getande gat voor de torsiestaaf, het gat voor de silentbloc en de boutgaten nabewerkt zijn. Bij nadere beschouwing denk ik dat het ook een gietstalen stuk kan zijn (zoals de fuseestukken van de vooras).
Overigens moet je dat dan op dezelfde wijze nabewerken
vr gr Fons
Geplaatst: do okt 23, 2008 10:47 am
door jbeekmann
Ohja, dat is natuurlijk een apart deel en niet hol zoals de draagarm!
Dan heb je gelijk. Denk overigens wel dat bij smeden een mooier egaler oppervlak zou zijn verkregen. Nu ziet het er hetzelfde uit als de arm, nietwaar? Waarschijnlijk in hetzelfde proces meegenomen.
Ohja, uiteraard staal. Gietijzer is veel te bros.
Geplaatst: za okt 25, 2008 11:09 pm
door Albert Brinks
Geplaatst: za okt 25, 2008 11:22 pm
door Mark4GTL
ziet er bekend uit
lijkt bijna een "flinstones auto"...
Geplaatst: za okt 25, 2008 11:26 pm
door Albert Brinks
Flinstone....inderdaad. Als ik een keer flink trap licht die hele voorkant er uit. Zowel vooraan die driehoek als de zijkant zijn compleet weggerot.
Geplaatst: zo okt 26, 2008 3:42 pm
door Willem de Zwijger
Zeer bekende taferelen...ga je de strijd aan of hou je het voor gezien?
Geplaatst: ma okt 27, 2008 9:00 am
door Albert Brinks
Willem de Zwijger schreef:Zeer bekende taferelen...ga je de strijd aan of hou je het voor gezien?
ik hoop deze week de koets te lichten, als ik verder niet al te veel narigheid tegenkom dan ga ik hem repareren. Ach en het houd me weer van de straat natuurlijk
Geplaatst: ma okt 27, 2008 12:08 pm
door Willem de Zwijger
Als je al zover bent dat de koets eraf gaat dan moet je natuurlijk doorgaan. De rest is dan lekker repareren terwijl je er goed bijkunt. Ik heb zelf de voorbalken van onder gereconstrueerd met 4 mm dikke strips, dan moet je lassen terwijl je eronder ligt en dat is niet echt een pretje. Als je de boel even op zijn kant kunt gooien wordt het leven een groot feest...
Geplaatst: ma okt 27, 2008 11:45 pm
door Albert Brinks
Nou de koets hangt nu 2 cm boven het chassis. Morgen kijken of ik een paar man kan regelen om deze weg te halen en voorlopig op te bergen. Viel me niet tegen om de kitnaad los te krijgen en gelukkig had degene die houd van bak en braadwerk

(zie begin van dit topic) de zaak nergens aan elkaar gelast. Bij de volgende post hoop ik een foto te hebben van het gescheiden geheel.
Geplaatst: ma okt 27, 2008 11:50 pm
door R4F6GTX Automaat
Willem de Zwijger schreef:... Ik heb zelf de voorbalken van onder gereconstrueerd met 4 mm dikke strips, .....
Bedoel je dat je de balken zelf van 4 mm dik gemaakt hebt?
Geplaatst: di okt 28, 2008 11:16 am
door Willem de Zwijger
Nee, strips van 4cm breed, zoiets als 40 cm lang en bij nader inzien 2 of 3 mm dik van voor naar achteren over de gaten heen gelast. Die balken waren errug slecht, en zagen er daarna weer redelijk toonbaar uit (niet het allermooiste laswerk als je ondersteboven moet werken...). Inmiddels volgespoten met Mike Sanders vet om verdere doorrotting te voorkomen.
Geplaatst: di okt 28, 2008 1:10 pm
door lesmagnacs
Als de koets er af is kun je hem gewoon op z'n kant zetten of op zijn kop ?? Je kunt hem alleen zonder hulp op zijn kant zetten het weeg bijna niets. Een paar oude autobanden onder de zijkant en je beschadigt ook niets. het last wel zo makkelijk. Kijk ook goed naar de binnenkant van de balken aan de voorkant. (dat schuine gedeelte bij de pedalen) Zo te zien zal dat in verre staat van ontbinding zijn.......
Geplaatst: di okt 28, 2008 5:31 pm
door GijSsie
Ik heb het chassis op zijn kant gezet kan makkelijk! Als je moet lassen oid is het wel handiger om het onder een hoek te zetten.... gewoon 1 of 2 balken ertegenaan en ietwat schuin zetten.
Geplaatst: za dec 06, 2008 10:09 pm
door Albert Brinks
nou mensen....datr was een leuk feest. Ik dacht het meeste van de rottigheid al te hebben gezien maar bij het scheiden kwam er nog een beetje meer. Inclusief oude reparaties...oftewel over elkaar gelaste blikjes.
Hierbij een paar foto's van de scheiding
dit dus achteraan. Aan de voorkant zijn de hoeken ook compleet verrot.
ik ben ook nog bij "Der Franzose" geweest, meteen maar een beetje ingeslagen.
Het feest kan dus beginnen. Hopelijk tussen kerst en oud/nieuw nog wat tijd over om een flinke slag te maken.
Geplaatst: zo dec 07, 2008 4:51 am
door lesmagnacs
Tjonge, zo'n chassis heb ik als verloren weggedaan..... dapper dat je dit nog gaat opknappen. Wat een grappige onderplaten. Zijn dat twee delen die met een midden overlapstuk aan elkaar gelast moeten worden ??