Pagina 9 van 31

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: do aug 14, 2014 7:41 pm
door Bertje
Waarom heb jij dat tussenhuis eigenlijk los gehad...?

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: za aug 16, 2014 9:59 pm
door Bertje
Juiste remankerplaten achter gemonteerd

Afbeelding


Remklauwen netjes in de lak

Afbeelding


Stoel een wat stevigere zit gegeven door de originele metalen clipjes tussen de veren aan te vullen met een iets modernere variant

Afbeelding


Voorbalkaanpassing eindelijk in orde: vandaag de motor al gepast, morgen erin hangen

Afbeelding


Het moet dus asymmetrisch zijn omdat zo'n 5-bak (net als een 4-bak, trouwens) wat asymmetrisch is naar links,

Afbeelding

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: ma aug 18, 2014 1:35 pm
door Bertje
Klaar met het reviseren van de complete remmerij: remklauwen gereviseerd, nieuwe schijven, nieuwe remleidingen

Afbeelding

Afbeelding

Bij de schokdempers achteraan ontbrak er zo'n ringetje met opstaand lipje --> zelf maar eentje gemaakt door een doorslag door een gewoon ringetje te tikken

Afbeelding

Afbeelding

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: do aug 21, 2014 6:25 pm
door svenivar@hotmail.com
wouw kolere
respect

hierbij vergleken was de f6 combi
die ik net gerestaureerd heb kinderspel..

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: vr aug 22, 2014 8:42 am
door silvio
ziet er prachtig uit he! Komt weer helemaal in orde :D

mvg, silvio

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: vr aug 22, 2014 2:40 pm
door Bertje
Zeker! Ben vooral blij dat de motor met 5-bak inmiddels past. Nu nog wachten op de post met het spruitstuk met 32mm carburateurflens, ben benieuwd of ik weg kom met de stuurstang, of misschien toch de motorophangingen hoger moet maken...

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: vr aug 22, 2014 2:42 pm
door Bertje
svenivar@hotmail.com schreef:wouw kolere
respect

hierbij vergleken was de f6 combi
die ik net gerestaureerd heb kinderspel..

En dan zijn de meeste foto's stiekum van een GTL die ik "tussendoor" aan het restaureren ben aangezien ik daar geen nieuw topic voor aangemaakt hebt... :P

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: vr aug 22, 2014 10:50 pm
door harbourseal
Bertje schreef:Zeker! Ben vooral blij dat de motor met 5-bak inmiddels past. Nu nog wachten op de post met het spruitstuk met 32mm carburateurflens, ben benieuwd of ik weg kom met de stuurstang, of misschien toch de motorophangingen hoger moet maken...
Als het een spruitstuk is van een oer 5 ga je geen problemen hebben.

Alle anderen moet je de boel voor ophogen aan de linkerkant
succes

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: za aug 23, 2014 9:29 pm
door Bertje
Ben benieuwd, zou mooi zijn. Uiteraard plaats ik tzt de foto's.

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: di aug 26, 2014 7:04 am
door Bertje
Gisteren de cilinderkop vervangen door een van een F6, foto's volgen later. Maar ik zat nu al met een prangende vraag: ik heb een nieuwe koppakking voor 1100 cc gebruikt, was dat wel verstandig? Want nu steekt er dus wat pakkingsmateriaal in de verbrandingsruimtes, kan dat kwaad? Het vergroot bovendien de compressie (iets) tov de iets ruimere koppakking van de 1400 motoren. Iemand hier ervaring mee?

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: di aug 26, 2014 10:47 am
door Bertje
Ik heb de foto's nog eens bekeken en de diameter van de verbrandingskamers in de 1400 cc kop is maar 2 mm groter dan die in de 1100 cc kop. Dat wil zeggen dat de pakking rondom maximaal 1 mm uitsteekt, dat lijkt me bij nader inzien toch niet echt zo'n probleem.

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: di aug 26, 2014 10:50 am
door Bertje
Dan hierbij de foto's. Gisteravond dus een kopwissel gedaan zodat ik een bij de R4 passend spruitstuk kan monteren


Afbeelding

De verbrandingskamers zijn in diameter 2 mm kleiner bij de 1100cc F6 kop dan bij de originele 1400cc kop

Afbeelding

Afbeelding

Voor de afmetingen van de kleppen maakt de kopwissel niks uit: die zijn hetzelfde

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Originele hoonsporen nog zichtbaar in de cilinderbussen

Afbeelding

De koppakking lijkt symmetrisch, maar is dat niet, let op het oliekanaaltje rechts boven (even uitzoomen of de foto opslaan en in een viewer bekijken)

Afbeelding

F6 kop zit erop

Afbeelding

En dan nog met dank aan Fons: de Alpine velgen zitten erop met de speciale taps toelopende moeren

Afbeelding

En eveneens een prachtige antenne

Afbeelding

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: di aug 26, 2014 11:16 am
door Willem de Zwijger
Een goedbedoelende specialist zette ooit een 1100 koppakking in mijn 1400 motor. Na een jaar of 2 blies hij door. Nou weet je nooit helemaal zeker of het een leidde tot het ander, maar ik vond het randje akelig dicht bij de hete gassen zitten, en ook de positionering is niet supernauwkeurig dus dat kan net teveel van het goede worden.
Met die 1100 kop wordt het risico misschien wel iets kleiner, maar als je geen vliegende haast hebt zou ik toch kiezen voor de 1400 pakking.

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: di aug 26, 2014 12:34 pm
door Bertje
OK Wim, goed om te weten, misschien dat ik de pakking dan toch nog vervang door een 1400.

Denk je trouwens dat ik die 1100 pakking dan moet weggooien? Hij is natuurlijk al een beetje platgedrukt, maar de motor heeft nog niet gelopen...

Re: Restauratie F6 combi

Geplaatst: wo aug 27, 2014 10:52 am
door Bertje
Gisteravond twee aandrijfassen gereviseerd door de aandrijfhoezen te vernieuwen. Ik had een setje originele hoezen op de kop getikt tijdens het Renault 4 treffen in Thenay vorig jaar.

Afbeelding

Als je de hoes aan de wielkant verwijdert zie je dat de as eindigt in een 3-potige vork die met 3 lipjes in de kop klikt. Met een smalle schroevendraaier kun je die los wippen

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de hoezen goed invetten en voorzichtig maar met overtuiging over de as trekken, daarbij met name opletten met de scherpen randen van de poten van de vork.

Hier is de nieuwe hoes van de bakkant er al overheen (oude nog niet verwijderd)

Afbeelding

Die van de wielkant draai je eerst binnenste buiten

Afbeelding

Afbeelding

Het terugklikken van de 3 lipjes is nog een heel gedoe. Als er eenmaal 1 goed zit, en je drukt die flink op zijn plek, dan kun je mazzel hebben en klikt de 2e ook op z'n plek. De 3e moet je dan met een schroevendraaier of tangetje er ook van overtuigen dat-ie weer op z'n plek moet.
Al met al de langst durende stap van de reparatie, waar ik door al het geklooi precies 0 foto's van heb ;-)

Vervolgens hoezen op hun plek schuiven, bijvullen met homokineetvet, en de hoesklemmen monteren

Afbeelding