Opknappen van een R4 uit 1993

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

p304c

Bericht: # 85363Bericht p304c »

ook wel lekker bezig zo met je chassis.
dun plaatwerk lassen is altijd moeilijk, je kan beter teveel dan te weinig weghalen want zeker het materiaal wat al aan het roesten geslagen is brand meteen weg als je iets teveel warmte toevoerd.
thuis heb ik een cebora bravo 155 op 230 volt om mee te lassen maar de afgelopen week in de fabriek lekker aan de gang geweest met een professioneler lasapparaat op 380 volt en dat verschil merk je toch wel.

jou chassis en laswerk gaat ook wel goedkomen, ga zo door
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
GijSsie

Bericht: # 85398Bericht GijSsie »

p304c schreef:jou chassis en laswerk gaat ook wel goedkomen, ga zo door
Ben ik ook zeker van plan, als dit gelast is kan ik hem spuiten en eindelijk weer opbouwen.
Savane 1993 =D
GijSsie

Bericht: # 85820Bericht GijSsie »

gister de voorvering deraf ge schroeft. Kon ik makkelijker bij de bodemplaat en de voorbalken makkelijker ontroesten.

De onderkant van t chassis waar ik plaat in heb gelast is nu helemaal netjes geslepen, alle overtollige lasrupsen zijn weg. Er zitten nog enkele kleine gaatjes in de bodem, die gaat pa vandaag proberen te lassen met autogeen. Als ik eraan denk zal ik vandaag foto's maken :wink:
Savane 1993 =D
GijSsie

Bericht: # 86052Bericht GijSsie »

De gaatjes zijn verkoperd, dus nog even mooi glad opschuren en dan kan t in de owatrol en dan is kan meteen het hele chassis in het zwart. 8)
Savane 1993 =D
hans dam

Bericht: # 86055Bericht hans dam »

GIJSSIE!!

Dit is verwarrend: ben je nu op 2, 3 4 5 6 of meer topics van dit Forum aan het vertellen over je avonturen??

Maak een eigen Gijssie-Topic, dan blijf ik je volgen!!
Hans :D
GijSsie

Bericht: # 86060Bericht GijSsie »

Mij leek het overzichtelijker om de 2 projecten naast elkaar te vertellen, vandaar deze keuze.

Dit topic gaat over Opknappen van een Savane uit 93 en t andere over een oudje.

Ik heb de titel veranderd, mischien is t nu beetje duidelijker?
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 86065Bericht Willem de Zwijger »

De gaatjes verkoperd...heeft je vader daar met koper gesoldeerd of zo ? Wilde dat een beetje hechten / vloeien ? Tot welke afmeting gaatjes krijg je daarmee dicht ?
GijSsie

Bericht: # 86072Bericht GijSsie »

Willem de Zwijger schreef:De gaatjes verkoperd...heeft je vader daar met koper gesoldeerd of zo ? Wilde dat een beetje hechten / vloeien ? Tot welke afmeting gaatjes krijg je daarmee dicht ?
Met autogeen apperatuur, dus gewoon met brander en koperdraad.

Vloeit zeer goed maakt het minder warm dan lassen dus veel minder kans op gaten. Gaatjes bij mij waren gaatjes/spleetjes ter grote van een haar daar lukte het echt goed mee. Ik denk gaatjes tot mm of 2 a 3 kan je wel dichtkrijgen. Ik heb ergens een link van een fransman die op de koets ook enkele plekken heeft verkopert.
Die zal ik eens opzoeken, ik ben van plan om die koets van die 66er ook zo te doen bevalt me zeer goed.
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 86097Bericht Willem de Zwijger »

Hmmm, kun je eens vragen welk gas hij gebruikt ? Is dat met een gewone hobbybrander ? En hoe komt hij aan die koperdraad ? Speciaal spul ? En dan eerst nog een vloeimiddel erop of zo ?
GijSsie

Bericht: # 86099Bericht GijSsie »

me pa heeft autogeen spul van zijn werk meegenomen... das nog eens makkelijk. T was 1 fles met gas (Acetyleen) en 1 fles met zuurstof. Twee slangen naar een kop waarmee je de hoeveelheid gas en zuurstof kon regelen, en uit de kop kwam uiteraard de vlam.

Rondom die koperdraad zit een witte laag voor t vloeien is dat geloof k.klik maar dan maatje groter

Er staan wat fotootjes op mijn blogje van het verkoperen.
Savane 1993 =D
Thijsio

Bericht: # 86174Bericht Thijsio »

Dus dat doen die koperdieven met hun waar...
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Willem de Zwijger

Bericht: # 86185Bericht Willem de Zwijger »

Die koper / ijzer combinatie moet je wel heel goed droog houden, het is een prachtig galvanisch koppel. Het koper wil graag het ijzer misbuiken om te gaan oxideren. En die vloer wil altijd vochtig worden (condensatie). Dus een goeie laklaag is geboden.
GijSsie

Bericht: # 86189Bericht GijSsie »

eerst komt er zinkspray op, dan owatrol, dan roestwerende/steenslagbestendige prut en dan mischien nog een zwarte laklaag.
Op de bodenkant van het chassis spuit ik uiteraard geen prut maar 1 of 2 lagen zwarte lak.

En dan mike sanders vet in de balkjes dan komt het helemaal goed :wink:
Savane 1993 =D
schoapke

Bericht: # 86214Bericht schoapke »

eerst prut dan lak? misschien niet beter andersom
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rudi

Bericht: # 86237Bericht Rudi »

Je bent echt helemaal te gek bezig, maar nou heb ik aan jou een vraag over lassen aan het chassis?

Wat mag je wel en wat mag je niet lassen tbv de jaarlijkse APK en de veiligheid daaromheen?
Ben namelijk gewezen op laswerk aan de dragende balk van de achterwiel ophanging, zowel links als rechts, ziet er redelijk professioneel uit, maar toch...

Ik hoor het graag van je, of een ander die die wijsheid in pacht heeft.

Groet, Rudi.
Plaats reactie