waar spatborden bestellen?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Bij de driehoekjes aan de zijkant ziet het er niet mooi uit als het niet gekit is maak de ruimte iets groter met een rubber ringetje en kit het af zolang de wind tijdens het rijden het vocht maar kan verwijderen, ook de achterschermen die rotten altijd op de naad en het vervelende is dat dit niet alleen het scherm maar ook de carosserie aantast, dus dat is scherm vernieuwen en uitstukken je zult ook nooit zien dat een scherm in het midden gaat rotten, wat Paul zij is natuurlijk wel terecht er kan vuil op hopen en daar door gaan roesten maar ga daar dan een keer met de hogedrukspuit onderdoor en veeg het vuil weg met een doek, zelf strijk ik (dun)de randen van de schermen voor het monteren altijd in met kit (Brezan) en laat het uitharden het is dan nog elastisch en het plakt niet meer, denk maar baad het niet schaad het niet.
En wees niet te karig monteer ze met RVS bouten en moeren kosten maar een paar ecenten meer en je hebt er echt veel langer plezier van
En wees niet te karig monteer ze met RVS bouten en moeren kosten maar een paar ecenten meer en je hebt er echt veel langer plezier van
is dat terug kloppen van de omgezetten randen (is dat de rand tegen het driehoekje?) alleen nodig bij die spatborden van 22 euro of is dat bij allemaal nodig.roberto schreef:voor het monteren even goed passen, en de omgezette randen iets terug kloppen zodat het scherm vlak tegen de carosserie aan zit, hier moet je wel wat tijd in stoppen om later ergenis te voorkomen even ontvetten - schuren (400-800 droog) - ontvetten - primer - licht schuren korrel 1000 - waterproof - af spuiten - goed laten drogen - waterproof polijsten (zachtjes) korrel 2000 (up) - poetsen (bv commandant groen) - kleine ronde rubbere ringen knippen van een oude autoband die leg je tussen het scherm en de carosserie door het vast aandraaien beschadig je de lak en het roest proces begind weer van voor af aan monteren en niet afkitten kan de wind er lekker tussen door, het beste resultaat krijg je met 2k lak die is harder als de spuitbus, maar daar heb je een compressor en spuit bij nodig succes!
Waarschijnlijk bij allemaal de schermen worden geperst in de rondingen moet het materiaal krimpen hierdoor krijg je bijna nooit een vlak geheel dat is niet zo ernstig, het ook is niet zo'n grote klus,als je een GTL hebt kun je gelijk de beugels boven de bumper af tekenen op het scherm als je aan het passen bent, de twee gaten kun je makkelijker boren als het scherm niet gemonteerd is.
Bij de binnenscherm rand neem hiervoor de tijd met het uitmeten en probeer zoveel mogelijk roest weg te slijpen tot je hard schoon metaal overhoud als je gaat lassen probeer het koud (tegen elkaar) te doen het resultaat is mooier begin eerst met drie punten te lassen voor midden en achter dan het scherm voorzichtig op leggen kap voorzichtig sluiten en passen als het goed is dan las je het punt gewijs verder niet te veel op een punt want dan trekt het krom.
Bij de binnenscherm rand neem hiervoor de tijd met het uitmeten en probeer zoveel mogelijk roest weg te slijpen tot je hard schoon metaal overhoud als je gaat lassen probeer het koud (tegen elkaar) te doen het resultaat is mooier begin eerst met drie punten te lassen voor midden en achter dan het scherm voorzichtig op leggen kap voorzichtig sluiten en passen als het goed is dan las je het punt gewijs verder niet te veel op een punt want dan trekt het krom.
kitten tussen spatbord en driehoek zal toch wel moeten voor de stevigheid inderaad.R4F6GTX Automaat schreef:Ben ik het niet mee eens. Wind kan er door ja, tijdelijk maar opspattend water met allerlei rotzooi erin gaat er dan ook door totdat er zoveel rotzooi tussen zit dat de wind er ook niet meer door gaat en het roesten met een versneld tempo begint omdat de boel door de afwezigheid van kit beweegt. De kit is niet alleen voor het afdichten maar ook om het geheel steviger op zijn plek te houden (soort lijm dus).roberto schreef:........ en niet afkitten kan de wind er lekker tussen door ......
Als je echt bang bent voor roestvorming ken je beter in plaats van de kit een strip canvas (bindriempje of zoiets) vol vet frotten en dat ertussen leggen..
just my two cents...
als dat tegen elkaar gaat trillen roest het nog veel harder.
met een vettestrip vet band er tussen kan natuurlijk ook maar aan de buitenkant wordt dat maar een vuile rand denk ik.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
heb je ooit een conservenblik op een RVS aanrecht gezet en dat een week of zo laten staan? Moet je eens kijken wat een roest dat geeft op het RVS...roberto schreef:
En wees niet te karig monteer ze met RVS bouten en moeren kosten maar een paar centen meer en je hebt er echt veel langer plezier van
Geen goed idee, RVS en gewoon ijzer gaat niet goed samen....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat schreef:heb je ooit een conservenblik op een RVS aanrecht gezet en dat een week of zo laten staan? Moet je eens kijken wat een roest dat geeft op het RVS...roberto schreef:
En wees niet te karig monteer ze met RVS bouten en moeren kosten maar een paar centen meer en je hebt er echt veel langer plezier van
Geen goed idee, RVS en gewoon ijzer gaat niet goed samen....
komt er dan roest van het blik op het rvs of roest het rvs zelf?????

-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
[i]zink[/i] ipv Rvs
als er sprake is van electrochemische corrosie en dus kennelijk het ijzer (staal) van het spatbord geofferd wordt, kun je ook denken aan een electrochemische bescherming.Rvs en ijzer is een fijn huwelijk mits....er geen water op het grensvlak komt, want dan gaat het heel hard door de galvanische corrosie. Dus veel vet gebruiken oid.
Monteer de zaak maar met ringen van zink (Zn). Die fungeren dan als zinkanoden en lossen heel langzaam op, maar sparen je koetswerk. Je zou ook lood kunnen gebruiken.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Belangrijk is dat jij je schermen wilt monteren, ik zelf gebruik altijd RVS bouten en moeren de reden is dat wanneer ik de motorkap open doe niet van die roest proppen op schermrand ziet zitten want dat krijg je met gewone onbewerkte stalen schroeven en dat heb je niet met RVS dat er na 20 jaar iets gaat gebeuren waar RVS op gaat reageren dat is toch niet zo belangrijk! ik vind wanneer jij praktisch advies vraagt op dit forum je niet met theoretisch gel.l het doolhof word in gestuurd.