Ik denk dat ik daar ook op inzet (was even vergeten in de beredenering dat de onsteking om en om gaat) dom dom dom......Willem de Zwijger schreef:Ik heb er geen praktische ervaring mee, maar vanuit de theorie geredeneerd zou je denken dat er twee plekjes zijn waarop de krukas cq starterkrans blijft staan omdat bv cil 1 en 4 gelijk omhoog en naar beneden gaan alleen de klap valt om en om. Dat geldt dan ook voor 2 en 3, dus ik gok op 2 plekjes, tegenover elkaar
rare startmotor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
aantal plekjes op de starterkrans
heren, ik twijfel,
hoe breed zijn dan die slijtplekken, 2-tanden? een gebiedje van 5 tanden?
Het gaat dan met name om slijtplaatsen aan de kant waar de rondsel tegenaanslaat bij het interekken van de magneet?
Ik kan me voorstelen dat de "stopplaats" van de motor en dus van het vliegwiel bepaald wordt door het toerental van de motor op het moment dat het contact wordt afgezet. Dat bepaalt de hoeveelheid energie die moet worden opgenomen door de compressieslagen. Omdat de compressie ook wel afhankelijk zal zijn van de motor temperatuur denk ik dat er geen speciale slijtplaatsen zijn (het is mij in ieder geval nooit opgevallen).
wellicht is het tijd voor een onderzoek.
bij stilstaande motor zet je via het gat een streepje op het vliegwiel. Je laat een helper de motor starten en weer uitzetten. In ongeveer 50% van de gevallen moet je het streepje weer zien --> willem heeft gelijk.
als het globaal in 25% van de gevallen te zien is zijn er vier plekken.
Als je er geen pijl op kunt trekken is er geen regelmaat.
Als 5 mensen het experiment doen weten we het zeker
een alternatief is dat iedereen die een motor heeft liggen het vliegwiel/starterkrans eens goed bekijkt
Ik ben benieuwd
vr gr Fons

hoe breed zijn dan die slijtplekken, 2-tanden? een gebiedje van 5 tanden?
Het gaat dan met name om slijtplaatsen aan de kant waar de rondsel tegenaanslaat bij het interekken van de magneet?
Ik kan me voorstelen dat de "stopplaats" van de motor en dus van het vliegwiel bepaald wordt door het toerental van de motor op het moment dat het contact wordt afgezet. Dat bepaalt de hoeveelheid energie die moet worden opgenomen door de compressieslagen. Omdat de compressie ook wel afhankelijk zal zijn van de motor temperatuur denk ik dat er geen speciale slijtplaatsen zijn (het is mij in ieder geval nooit opgevallen).
wellicht is het tijd voor een onderzoek.
bij stilstaande motor zet je via het gat een streepje op het vliegwiel. Je laat een helper de motor starten en weer uitzetten. In ongeveer 50% van de gevallen moet je het streepje weer zien --> willem heeft gelijk.
als het globaal in 25% van de gevallen te zien is zijn er vier plekken.
Als je er geen pijl op kunt trekken is er geen regelmaat.
Als 5 mensen het experiment doen weten we het zeker


een alternatief is dat iedereen die een motor heeft liggen het vliegwiel/starterkrans eens goed bekijkt
Ik ben benieuwd
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Slijtplekken zijn mij ook nooit opgevallen. Ik reageerde alleen maar op de de stelling dat de motor van een R4 (dus iedere motor ???) altijd op dezelfde plek gaat stilstaan als hij wordt uitgezet. Zelf geloof ik daar niets van maar ja..... Als er mensen zijn die het willen uitproberen
.

Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
mmmm
interessante discussie allemaal! Ik heb nog een blok met vliegwiel, zonder bak staan dus ik kan de slijtplekken eens goed bekijken. Maar pas ein d van de week, want ik been ff weg. Tegen die tijd ga ik denk ik ook maar mijn startmotor terug zetten en hopen dat het schoonmaken/smeren effect gehad heeft.
interessante discussie allemaal! Ik heb nog een blok met vliegwiel, zonder bak staan dus ik kan de slijtplekken eens goed bekijken. Maar pas ein d van de week, want ik been ff weg. Tegen die tijd ga ik denk ik ook maar mijn startmotor terug zetten en hopen dat het schoonmaken/smeren effect gehad heeft.