rare startmotor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

brecht
Contacteer:

rare startmotor

Bericht: # 96917Bericht brecht »

Mijn startmotor

"slaat af en toe over" Ik weet niet goed hoe te noemen. Eerst slaat hij gewoon aan en draait de motor mee, vaak lijkt het daarna of hij van de starterkrans afglijd of zo, ik hoor de startmotor nog wel draaien, maar de motor doet niet meer mee.

Dit doet hij niet altijd, soms draait de motor erg kort mee, soms wat langer. Gelukkig is de motor goed genoeg afgesteld om hem in die korte tijd dat hij meedraait aan te krijgen (soms wel pas na enkele pogingen)

Heeft iemand al enig ide voor ik die hele startmotor uitbouw en niks vind?
retep

Re: rare startmotor

Bericht: # 96923Bericht retep »

brecht schreef:Mijn startmotor

"slaat af en toe over" Ik weet niet goed hoe te noemen. Eerst slaat hij gewoon aan en draait de motor mee, vaak lijkt het daarna of hij van de starterkrans afglijd of zo, ik hoor de startmotor nog wel draaien, maar de motor doet niet meer mee.

Dit doet hij niet altijd, soms draait de motor erg kort mee, soms wat langer. Gelukkig is de motor goed genoeg afgesteld om hem in die korte tijd dat hij meedraait aan te krijgen (soms wel pas na enkele pogingen)

Heeft iemand al enig ide voor ik die hele startmotor uitbouw en niks vind?
Waarschijnlijk het rodsel dat in het vliegwiel moet grijpen, of de as waar hij over moet schuiven is vuil(slijtgruis koppeling) in beide gevallen moet je hem eerst demonteren
Groet Peter
Als je het niet probeerd weet je het nooit!
,Rodeo 6 1977, Hymer 694
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 96928Bericht R4F6GTX Automaat »

relais dat de bendix aantrekt kaput
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
brecht
Contacteer:

Bericht: # 97896Bericht brecht »

Vandaag eindelijk tijd en zin gemaakt om de stratmotor er uit te halen.

In 1,5 uur en een hoop vloeken was hij er uit. zag er eigenlijk best goed uit. Veel remreiniger en wd40 er op gespoten en daarna naast de auto gestart, het kransje kwam mooi naar buiten en weer terug.

Op zich mooi, maar nu weet ik dus nog niet of het beter is dan eerst... Misschien had ik beter voor het schoonmaken kunnen starten, kijken of er verschil te zien was. :-? Maar goed.

Als die krans mooi naar voren schiet, is dat een garantie dat alles ok is als ik hem inbouw? De tandjes waren nml een beetje afgerond aan de hoeken, misschien dat dat er ook voor zorgt dat hij niet goed aangrijpt? Kan ik dat Kransje omdraaien Ik zal later een fotootje van die krans hier bij plakken.
Okido
Contacteer:

Bericht: # 97906Bericht Okido »

Het relais is meestal wel heel, maar het mechanische gedeelte gaat te zwaar. Goed controleren op speling, anders gaat ie scheef lopen en krijg je dan weer niet en dan weer wel.
Zelf heb ik een keer een starterskrans gehad waar een tandje af was gebroken. Als de krans dan op de juiste plek stond, draaide de startmotor zinloos rond. Ondanks het aantal tanden kwam dat toch regelmatig voor.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
brecht
Contacteer:

Bericht: # 97908Bericht brecht »

mmm, dus je bedoeld dat het best kan zijn dat de bendix nu wel naar buiten komt, maar als de startmotor gemonteerd is niet omdat het dan te zwaar gaat?

Alles goed op speling controleren kan ik iig ff doen.
hieronder wat foto's (lastig met een telefoon!) van de krans

Afbeelding
Afbeelding
Okido
Contacteer:

Bericht: # 97909Bericht Okido »

Voor de duidelijkheid, dit noem ik het rondsel, met de krans bedoel ik de de krans met tanden om het vliegwiel. Bij het rondsel kan je igg kijken naar de speling.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
brecht
Contacteer:

Bericht: # 97911Bericht brecht »

aha, dat kleine tandenkransje heet het ronsel! Nu kunnen we dingen benoemen zoals ze heten...

Maar kan het rondsel met zijn afgeronde hoeken de orzaak zijn van het niet meedraaien van de tandenkrans met de startmotor? En zo ja: kan ik dan gewoon da rondsel omdraaien zodat er weer een goede kant aangrijpt?

Over tandenkransen overigens: ik heb bij mijn eerste auto (AX) die krans wel eens van het vliegwiel afgetikt. raaarrrrrr maar echt waar. Zo is mijn eerste klusactie aan een auto ooit het verwijderen van een bak en vliegwiel en het weer vastkrimpen van de tandenkrans om het vliegwiel geworden.
Okido
Contacteer:

Bericht: # 97917Bericht Okido »

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar zie niets verkeerd.
Je kan een rondsel niet zomaar omdraaien, deze hebben vaak aan 1 kant afgeronde (afgeschuinde) hoeken om het aangrijpen te vergemakkelijken.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
brecht
Contacteer:

Bericht: # 97920Bericht brecht »

aha, die afgeronde hoeken die ik als schade zag horen dus zo te zijn.
Dan ga ik hem controleren op speleing en als alles ok is maar weer monteren en hopen...
G12

Bericht: # 97936Bericht G12 »

brecht: het komt wel voor dat er slijtplekken op de tandkrans ontstaan, de start motor grijpt in 90% van de gevallen namelijk op de zelfde plek in de startkrans omdat de motor bijna altijd op de zelfde plek stilstaat.
De startkrans kun je er zo afhalen en evt vervangen. Deze zit er namelijk op gekrompen(heet gemaakt en om het vliegwiel gezet)

Maar terug naar het probleem: meestal gaat het rondsel zwaar naar buiten, dus schoonmaken en smeren.
4 GTL 1992, 5 L 1984
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 97945Bericht lesmagnacs »

G12 schreef: de start motor grijpt in 90% van de gevallen namelijk op de zelfde plek in de startkrans omdat de motor bijna altijd op de zelfde plek stilstaat.
?? Is dat echt zo ??? een Renaultmotor is geen ééncylinder (daar zou ik het me bij kunnen voorstellen). Ik heb er echter geen oordeel over maar het is voor het eerst dat ik dat hoor.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
G12

Bericht: # 97946Bericht G12 »

hoe kan het anders dat een starterkrans op 1 plek verslijt en niet gelijkmatig?????
4 GTL 1992, 5 L 1984
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 97947Bericht lesmagnacs »

G12 schreef:hoe kan het anders dat een starterkrans op 1 plek verslijt en niet gelijkmatig?????
Een starterkrans of alle starterkransen ????
Ik schreef al dat ik er geen echt oordeel over heb, maar het komt me zo vreemd voor dat een motor altijd in dezelfde stand stil gaat staan. Volgens mij heeft het te maken met wanneer je je contactslot uitzet en bij welke zuiger de motor dan tegen te veel compressie aanloopt om door te kunnen draaien. Dat heeft dan net weer te maken met de stand van de kleppen etc. Eigenlijk zouden er dus 4 plekjes op de krans moeten zitten die het meest afgesleten zijn. Maar...... nogmaals wellicht beredeneer ik helemaal fout. Wie o wie heeft antwoord ????
Maar ja hier ging het toppic eigenlijk helemaal niet over :oops:
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Willem de Zwijger

Bericht: # 97950Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb er geen praktische ervaring mee, maar vanuit de theorie geredeneerd zou je denken dat er twee plekjes zijn waarop de krukas cq starterkrans blijft staan omdat bv cil 1 en 4 gelijk omhoog en naar beneden gaan alleen de klap valt om en om. Dat geldt dan ook voor 2 en 3, dus ik gok op 2 plekjes, tegenover elkaar
Plaats reactie