LPG inbouw

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

LPG inbouw

Bericht: # 97485Bericht Willem de Zwijger »

Met het oog op de Amsterdam discussie zit ik te denken aan LPG inbouwen. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Zelf doen? Ergens een tweedehands installatie op de kop tikken? Hoe zit het met keuring? Ik heb wel eens gehoord van tanks die op de plek van het reservewiel komen, is dat wat? Ik wil die prachtige laadruimete van mijn F6 eigenlijk niet opofferen aan zo'n joekel van een tank... Wat zou zo'n grapje kosten?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 97486Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweedehandsje gaat niet meer; alles moet voor de keuring nieuw zijn, of bijna nieuw. Elk jaar (ik geloof in juni) worden de codes op de apparatuur veranderd dus om een goede gebruikte te vinden zal moeilijk zijn. Dit geld voor alles tussen de vuldop en de verdamper, de hoge druk dus. Dingen zoals het gasstuk op de carburateur mag gebruikt zijn.
Nieuwe ionstallatie voor de R4 zal rond de 5-600 ex liggen. Zelf inbouwen kan, moet echter wel RDW gekeurd (€120) worden en die zijn irritant kritisch.
Tank onder de auto kan..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Steffen
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 20, 2008 10:55 pm
Locatie: Graauw

Bericht: # 97492Bericht Steffen »

Ik bouw al jaren de dag na de APK mijn gasinstalatie "bouwjaar onbekend"In onze auto's.
De week voor de volgende apk haal ik het er weer uit.
En de dag erna er weer in.
Doe het al bijna 20 jaar zo.
Gaat nog steeds goed.
(Dit moet je dan natuurlijk niet in een OPVALLEND grote auto doen,maar juist in een kleine,waarvan men niet verwacht dat je stiekum op gas rijdt.)
Binnenkort gaat er gas in de R4
Hiervoor 2 jaar op gas in een Panda 1984.
Gezinsauto is een Volvo 340 op gas.
En oude auto's rijden soepeler op gas,omdat je met gas minder last hebt van valse lucht.

Steffen
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 97495Bericht -Trelleur- »

Nu maar hopen dat de belastingdienst niet meeleest..

Een ringtank is inderdaad de meest nette oplossing. Een voorbeeld staat bij Ingo Heitel op de site: http://www.ingo-heitel.de/gasanlage.htm
De speciale tank schijnt wel moeilijk verkrijgbaar te zijn.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 97907Bericht Okido »

Ik heb vroeger jarenlang met met een F6 gereden op gas, echt ideaal. De tank zat in de hoed bovenin, helemaal vooraan, op een rek, die steunde op de balkjes aan de zijkant. Het was wel een grijs kenteken.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Bericht: # 97935Bericht G12 »

LPG in een renault ---> doen

dit kun je zelf doen, aan de hand van een gebruikte of nieuwe gas installatie.
Bij inbouw mag de vulslang niet ouder zijn dan een jaar en de rest(lees gastank en benzine en gas afsluiters) moeten het laatste keurmerk bevatten. Dit is al meer dan 4 jaar het zelfde dus 2de hands geen probleem.
De enige geschikte voor de r4 is uiteraard geen g3 of LPI installatie.

Je mag zelf inbouwen en dan keuren bij de rdw dit kost 96 euro(uit m'n hoofd)
Je kunt prachtige ringtanks kopen maar deze kosten aanzienlijk meer dan een gewone tank(lees 500 ipv 175 euro)

De eisen stellen eigenlijk niet veel voor, hierin staat onderanderen de plaatsing en bevestiging van de tank en de leiding onder de auto.

Ik heb zelf al diverse malen gas in een renault gezet en laten keuren, als je hem niet keurt is de auto overigens niet meer verzekerd(ook geen wa) lees de verzk. papieren er maar op na. En bij de rdw kijken ze dan echt alleen naar de gasinbouw.

Kosten: nieuw van goed merk 500-600 euro, gebuikt soms voor enkele 10jes.
Uit ervaring weet ik dat als de verdamper van een goed merk eenmaal goed is afgesteld dat je er de komende 100.000km geen omkijken meer naar hebt.

Mochten jullie de inbouwvoorwaarden van de rdw willen, laat ff weten.

succes
4 GTL 1992, 5 L 1984
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 97938Bericht Mark4GTL »

ik ben wel benieuwd naar die voorwaarden
wil zelf ook LPG inbouwen en wil zo veel mogelijk zelf doen (kosten besparen :wink: )

mark.spoelstra@mijnrenault4.nl
mark.spoelstra@gmail.com
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie