Achterin licht een pakket accu's voor de elektro-motor. Voor de bio-ethanol hoef je alleen maar een verstelbare sproeier van 2 tientjes op je carb te zetten. Dus hij is echt hybride ja. In dit artikel vind je meer info.
Een leuk mini onderzoekje naar uitstoot verschillende auto's De nieuwe discovery die meer uitstoot dan de eend, wat te doen als het verplichte roetfilter voor jouw diesel simpel niet verkrijgbaar is, wat te doen met twee identieke auto's waarvan de een echter net boven en de ander net onder de leeftijdsgrens ligt...
Daarna een wethouder in de studio die al weer erg aan het terugkrabbelen was over de absolute leeftijdsgrens en over uitzonderingen begon voor recreatief gebruik. "oldtimers passen zo mooi in het karakteristieke straatbeeld" of zo zij hij zelfs Ik denk dat je je voorlopig geen zorgen hoeft te maken met je oldtimer in amsterdam
uit het onderzoek bleek ook nog dat 40% van de vervuiling wordt veroorzaakt auto's die niet gekeurd zijn, ze zullen dus nog wel even bezig blijven met dit soort onderzoeken en initiatieven, we zullen wel zien!
Helemaal gerust ben ik er niet op, oldtimers zijn onschuldig omdat ze weinig rijden, maar wat als je ze voor dagelijks gebruik rijdt?
Maar ik denk dat ik maar even de discussie uit laat woeden voor ik aan het sleutelen sla.
LPG heeft een goede naam, maar toen ik gisteren wat aan het googelen sloeg over NOx en fijnstof kreeg ik de indruk dat juist die niet erg veel verschillen tussen LPG en benzine. CO schijn je wel heel laag te kunnen krijgen, maar daar gaat het niet om. Om NOx naar beneden te krijgen schijn je toch aan de katalysator te moeten...Het wrange is wel dat NOx zelf onschadelijk is, maar gezien wordt als representant van een slechte verbranding en in de (Brusselse) regelgeving expliciet wordt genoemd.
Amsterdam versoepelt plannen om auto's te weren
Uitgegeven op maandag 19 mei 2008 om 16:02:44
(Novum) - Auto's van voor 1992 mogen na 2009 toch nog de binnenstad van Amsterdam in als ze niet te vervuilend zijn. De plannen om vervuilende auto's uit de binnenstad van Amsterdam te weren zijn versoepeld, na kritiek van onder meer de autobranche.
Aanvankelijk wilde de gemeente alle auto's weren die zonder roetfilter op diesel rijden. Hetzelfde gold voor of auto's op benzine of lpg van voor 1992. In plaats van het bouwjaar wordt nu naar de euronorm gekeken. Via het kenteken kan worden opgezocht hoeveel een auto daadwerkelijk vervuilt.
Ook worden nu uitzonderingen gemaakt voor oldtimers, aangepaste voertuigen van gehandicapten en garagebedrijven. Verder kunnen inwoners van de binnenstad met een vervuilende auto jaarlijks tien dagen een ontheffing aanvragen. Ook komt er een kredietregeling voor automobilisten met een laag inkomen: mensen met maximaal 120 procent van het minimumloon kunnen een renteloze lening krijgen om een schonere auto te kopen.
In februari kondigde de gemeente maatregelen aan om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Zo komt er een subsidie voor mensen die hun oude wagen naar de sloop brengen. Milieuvriendelijkere auto's moeten ook sneller een parkeervergunning krijgen. De gemeente wil het openbaar vervoer aantrekkelijker maken door bussen en trams langer te laten rijden. Fietsen moet aantrekkelijker worden door meer fietspaden en gratis stallingen. De parkeertarieven stijgen overal, maar in het centrum het sterkst.
Vrachtwagens zonder goed roetfilter zijn vanaf volgend jaar niet meer welkom. Zestig camera's houden de zogenoemde milieuzone binnen de ring A10 in de gaten om te voorkomen dat vervuilende wagens toch de stad binnenrijden.
Aanpassingen plan Voorrang voor een Gezonde Stad na inspraakprocedure
Het College van B&W hecht veel waarde aan een zorgvuldige invoering van de maatregelen. Mensen moeten minimaal een jaar de tijd krijgen om zich voor te bereiden op invoering van de milieuzone
...... Milieuzone
Als toelatingscriterium geldt nu in plaats van het bouwjaar de euronorm. Auto’s op benzine en LPG met euronorm 1 en dieselauto’s met een roetfilter die voldoen aan tenminste euronorm 2 worden toegelaten in de milieuzone. Dieselauto's vanaf euronorm 2 waarop (nog) geen roetfilter kan worden geplaatst, waaronder ook enkele moderne typen schone dieselauto’s, worden eveneens toegelaten. De euronorm geeft de daadwerkelijke vervuiling van een auto aan en kan worden gecontroleerd met behulp van kentekenregistratie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
......
Ontheffingen
Ook nieuw in het plan zijn speciale regelingen voor oldtimers en gehandicapten.
Zo komt er een ontheffing voor auto’s die ouder zijn dan 25 jaar met een oldtimerverzekering.
Mensen die binnen de Ring A10 (behalve Noord) wonen met een gehandicaptenparkeerkaart en een speciaal aangepaste auto die niet aan de criteria voor de milieuzone voldoet kunnen een ontheffing aanvragen.
Mensen met een gehandicaptenparkeerkaart die buiten de Ring A10 (inclusief Noord) wonen, kunnen een dagontheffing krijgen.
Garagebedrijven gevestigd binnen de milieuzone kunnen een dagontheffing aanvragen voor hun klanten.
Verder krijgen bewoners binnen de Ring A10 (behalve Noord) recht op 10 keer per jaar een dagontheffing.
.......
Er doemen de volgende vragen op (mijn R4-tjes zijn van 85 (F6) en 86 (GTL)):
1. Heeft iemand enig idee of ombouwen naar LPG de uitstoot op het nivo van Euronorm 1 zou kunnen krijgen (deze vraag zal binnenkort wel redelijk veel gesteld worden bij de LPG ombouwstations)
2. Heeft iemand nog een GTL en/of F6 staan van 83 of 84? Mogen heeeel slecht zijn, want ik wil ze heeeel mooi restaureren...Als de papieren er maar bij zijn.