Hypothetisch uitlijnen...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Ron

Bericht: # 9576Bericht Ron »

Stel, je zet na het vervangen van een stuurkogel, die stuurkogel ongeveer in de vermoedelijk juiste positie vast.
Vervolgens ga je rijden en je bemerkt dat de auto naar een bepaalde kant trekt.
Dan kun je toch volstaan met UITSLUITEND klooien aan DIE stuurkogel? Je hoeft toch niet meer aan die andere te zitten?

Nog een vraag : heeft de positie van het stuurhuis (heugel of tandwiel, weet ik het) invloed op het stuurgedrag? Ik bedoel, stel dat alletwee de kogels mooi recht naar voren afgesteld staan, maar je stuur staat eigenlijk een kwart slag naar links of zo, merk je dat dan met sturen? De wielen draaien toch niet evenveel bij uitslag stuur en moet dus gemerkt worden?

Autowetenschappers, gaarne wat licht in de duisternis.
Folkert

Bericht: # 9579Bericht Folkert »

Veel over te vertellen.. Volgende week zaterdag ben je mn gast...
Ron

Bericht: # 9589Bericht Ron »

Ik ben voornemens een organizertje aan te schaffen want ik moet de laatste tijd nogal veel onthouden. Maak ik gelijk een directory aan met "vragen aan Folkert". Antwoorden moet dan wél voor het eerste biertje gebeuren want anders heb ik niets aan de info :smile:
Goof

Bericht: # 9598Bericht Goof »

als je stuur scheef op de as staat en de wagen is wel uitgelijnd, dan moet je het stuur ff losmaken en een tandje verzetten. Dit doe je door het middelste deel van het stuur (dat met het renaultlogo op) met een schroevendraaier los te wippen en dan met, ik geloof, sleutel 23 de moer los te draaien. Hiervoor moet wel het stuur in het stuurslot staan. Nu enkel klappen met een rubber hamer op de rand van het stuur om het los te trillen en dan van achter een paar keer slaan om het stuur los te krijgen. Lukt dit niet, dan eerst wat wd40 of kruipolie en daarna herhalen. lukt dit niet, dan moet er een poelietrekker aan te pas komen. Montage in omgekeerde volgorde. :smile:
vandaag op m'n werk een viertje gezien, de 60-GG-ND. das die creme witte tl die laatst te koop stond voor niet al te veel. Helaas hebben ze er aan de voorkant wel mee tegen iets aan gezeten, dus bumpertje was beetje verbogen, evenals he spatbordje en de kap.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron

Bericht: # 9618Bericht Ron »

Da's zonde. Maar een stuurwiel verstellen lukt me wel hoor! Het gaat me om de uitslag bij de stangetjes en hoe dat dan allemaal wel niet ten opzichte van links en rechts en het midden zit, etc.
Vandaag al rijdend en stoppend bezig geweest om de boel op gevoel goed te krijgen. Heb ooit ergens gelezen dat je het verstellen met héle kleine beetjes moet doen. Nou, bij mij gaat het gewoon per halve slag hoor. Heb het gevoel dat ik daarmee verbetering kan krijgen, maar toch ook het gevoel dat je het met de hand niet helemaal 100% recht maakt. Ik blijf een beetje het gevoel houden in de bocht van : mmmmnnounee, nét niet.
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 9620Bericht Jan-Geert »

gewoon LATEN uitlijnen of t doen met goede apparatuur , spaart ook nog banden op den duur
Folkert

Bericht: # 9632Bericht Folkert »

Je kunt ook gewoon kijken en meten. Ik heb mn viertje uitgelijnd (sporing voor en achter) door de op het profiel van de band de hardafstand te meten aan de voor- en achterzijde van de band. Als die gelijk zijn, staan de wielen recht. (dat is overigens wat anders dan dat ome renault opgeeft...)
Ron

Bericht: # 9641Bericht Ron »

Da's ook een methode ja. Maar wel heel mooi handwerk. Daar hou ik van. Kost een uurtje, maar dan heb je ook wat. Ik geloof dat ik mezelf even een hele mooie lange alumineliumenum lat ga verschaffen.
En dan beide voetjes van de vloer en meten maar. Moet alleen nog even kijken hoe je heel goed het midden van de band kan vinden.
Een schuifmaat past er net niet omheen denk ik.
Goof

Bericht: # 9650Bericht Goof »

Op 2002-09-15 22:31, schreef Folkert:
blabla (dat is overigens wat anders dan dat ome renault opgeeft...)
jij hebt er ook wel enigszins andere wielen als origineel onder hangen he, zal ook wel het nodige uitmaken.
-------
Folkert

Bericht: # 9659Bericht Folkert »

Andere wielen hebben duidelijk geen invloed op de sporing!!! (daar gaat een wiel niet scheef van staan). Bovendien meet je aan voor en achterzijde van de band, dus als je het al over spoorbreedte hebt, meet je die aan voor en achterkant. Overigens veranderd de spoorbreedte niet van bredere banden. Het is ook niet belangrijk om in het midden van de band te meten... Het gaat om het verschil tussen de voorkant en de achterkant van dezelfde band.
Je moet het overigens wel met de wieltjes op de grond doen! (of op een 4koloms hefbrug...)
Ron

Bericht: # 9676Bericht Ron »

Wat bedoel je dan met hartafstand?
Ik dacht even dat ik het een beetje begreep.
Ron

Bericht: # 9677Bericht Ron »

Forget it, doen we wel van het weekend. Azzik het haal.
Folkert

Bericht: # 9683Bericht Folkert »

Ok. Neem ff een rolmaat mee... Is nauwkeurig genoeg...
cyclofrene

Bericht: # 10013Bericht cyclofrene »

maarem als de (bredere) wielen geen invloed op de sporing hebben wat logisch is, waar hebben ze dan wel invloed op?
Goof

Bericht: # 10016Bericht Goof »

stuurgedrag, grip, stabiliteit, looks en zo
-------
Plaats reactie