uitvallen 1.1 motor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
uitvallen 1.1 motor
ik ben ten einde raad. ik heb een r4 motor van 1.1liter uit 1972 in mijn boot zitten en hij start en loopt heel mooi maar na 1 kwartier slaat hij af en is niet meer aan te krijgen. geen vonk meer. volgende dag starten en lopen maar na 1 kwartier enz enz. nieuwe bougie en kabels nieuwe bobiene en heb velleman electronische ontsteking gemonteert maar zonder electr. ontsteking doet vonkt hij ook niet. wie kan mij helpen. hulde voor dit forum.
-
Heb je al gevoeld of de bobine heet wordt? Weet je zeker dat die elektrisch goed is aangesloten? Ik weet er het fijne niet van, maar er is iets met een voorschakelweerstand die voor de bobine moet zitten. Die zou je misschien vergeten kunnen zijn bij de ombouw?
Anders kan het ook nog de verdelerkap met rotor zijn, maar ik neem aan dat je die vervangen hebt?
Anders kan het ook nog de verdelerkap met rotor zijn, maar ik neem aan dat je die vervangen hebt?
-
Als je er een Vellemankitje op hebt zitten doet ie het of doet ie het niet. Als ie het een kwartierke doet en dan niet meer moet je eens kijken of dat ding niet te heel wordt. Zit het wel op een koele plaats en kan het zijn warmte kwijt?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Hanz
- Contacteer:
1.1 liter en dan uit 1972? Hmmm....
Over het te heet worden van zo'n Vellemankitje: Velleman raadt een of ander dicht plastic doosje aan om het ding in te stoppen (zie bijvoorbeeld een foto van 4TL

in een ouder topic). Die koelvin zit daar dan ook in. Destijds vroeg Fons zich al af of dat wel goed werkt, maar er kwam eigenlijk geen afdoende antwoord op. Ik vind het ook vreemd dat de meeste mensen geen (koel?-)probleem hebben met het kitje, terwijl denk ik bijna iedereen wel de electronica in dat doosje heeft zitten. Kan het dus niet aan iets anders dan oververhitting liggen?
Over het te heet worden van zo'n Vellemankitje: Velleman raadt een of ander dicht plastic doosje aan om het ding in te stoppen (zie bijvoorbeeld een foto van 4TL

in een ouder topic). Die koelvin zit daar dan ook in. Destijds vroeg Fons zich al af of dat wel goed werkt, maar er kwam eigenlijk geen afdoende antwoord op. Ik vind het ook vreemd dat de meeste mensen geen (koel?-)probleem hebben met het kitje, terwijl denk ik bijna iedereen wel de electronica in dat doosje heeft zitten. Kan het dus niet aan iets anders dan oververhitting liggen?
Laatst gewijzigd door Hanz op ma feb 18, 2008 10:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: uitvallen 1.1 motor
berthagen schreef:... ik heb een r4 motor van 1.1liter uit 1972 ...

"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Hanz
- Contacteer:
Logiesj jazeker, maar in mijn bouwpakket wordt niet gerept van het doosje, alleen van het monteren van de koeldinges met zijn voet op de print. Als dat eenmaal het geval is, is het moeilijk het geheel zo in een doosje te stoppen dat de koeling er buiten zit.R4F6GTX Automaat schreef:Maar over dat koelding, dat moet niet IN het doosje maar er buiten; dat staat er duidelijk beschreven en is ook wel erg logiesj
Heb je toevallig een plaatje waarop het duidelijk is?
-
Ik had wel gaten in de doos geboord. (onderzijde) En ik heb deze kitjes al diverse malen in diverse auto gemoneerd en eigenlijk nooit problemen gehad.
Ja 1 keer; vergeten dat stukje mica tussen de grote transistor en het koelblok te plaatsen. dan fikt ie door en doet hij niks mee. Nieuwe transistor erin en Gaaan!
Als een warme motor afslaat en het niet meer doet, is het 9 van de 10 keer een doorgeslage bobine
Ja 1 keer; vergeten dat stukje mica tussen de grote transistor en het koelblok te plaatsen. dan fikt ie door en doet hij niks mee. Nieuwe transistor erin en Gaaan!
Als een warme motor afslaat en het niet meer doet, is het 9 van de 10 keer een doorgeslage bobine
Clio '98