citaat over motorconversie

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jbeekmann

citaat over motorconversie

Bericht: # 94690Bericht jbeekmann »

Onderstaand kwam ik tegen op het Rallye-forum. Ter info.
Ik ben jurist en werk bij een advocatenkantoor in Rotterdam. In mijn vrijetijd hobby ik graag met auto's. Vanwege ook mijn technische kennis doe ik veel schadevergoedingsclaims. Hierdoor kom ik veel zaken tegen en maak ik ook veel zaken mee. Ik ben zelf 2 jaar geleden bij een controle na een autoshow in een fuik gereden met nog veel anderen. Ik verplaatste mij toen in een opel combo a type met daarin een 2 liter turbo motor van een calibra. Ze gingen bij die controle mijn motornummer controleren met wat erop het kenteken stond. Volgens kenteken had ik een 1.6 motor moet hebben met rond de 70 pk. Ze kwamen er al gauw achter dat er een 2 liter turboblok in zat aan de hand van het motornummer. Dit blok was volgens hun specificatie goed voor 204 pk. Daarmee wisten ze na 2 minuten al dat mijn wagen van 75 pk naar 204 pk was gegaan met als gevolg dat ik mijn wagen kon laten staan omdat ik volgens de wet mijn wagen opnieuw moet herkeuren als mijn vermogen met meer als 40% toeneemt. Ook wist ik dat ik volgens de kleine lettertjes van de verzekeringsmaatschappij niet verzekerd was daar mijn auto niet meer conform opgegeven specificaties was. Kijk bij een simpele aanrijding is er niks aan de hand dan komt de technische recherge niet aan te pas maar mocht je betrokken raken bij een zwaarder ongeluk is de kans groot dat de technische recherge er aan te pas komt. Die jongens gaan als eerste controleren of de auto conform kenteken is. Ze checken dus je motornummer. Mocht dit niet conform kenteken zijn wordt dat vermeld in het technisch rapport. Dit rapport komt zowel bij de rechter als bij de verzekeringsmaatschappij terecht. De verzekeringsmaatschappij heeft dan alle recht om niks uit te keren en jou te royeren met als gevolg dat je bij hun niet meer verzekerd kan worden en zelfs eventueel op de zwartelijst kan komen te staan. Schades door jou ontstaan worden dan door de tegenpartij persoonlijk op jou verhaald als blijkt dat de verzekeringsmaatschappij niet gaat uitkeren omdat de wagen dusdanig is opgevoerd dat deze niet conform wet geschikt is om deel te nemen op de openbare weg. Maar even terug komen op mijn combo. Die werd dus in beslag genomen en 10 dagen later kreeg ik een schrijven van de rechtbank. Ik had 2 mogelijkheden. Optie a ik deed afstand van mijn wagen en betaalde netjes de bekeuring. Optie b Ik ging mijn wagen opnieuw laten keuren en betaalde ook gewoon de bekeuring. Ik koos voor optie b. Ik haalde mijn wagen op bij de politie en maakte een afspraak bij de RDW. Ik moest nog een paar dingen aanpassen aan mijn wagen. Het geluid van het uitlaatsysteem en luchtfiltermoest omlaag. Ik moest een kat plaatsen omdat de turbo motor standaard uitgevoerd is met cat en ik had deze bij de ombouw juist verwijderd. Voor de rest was alles in orde want bij de ombouw had ik juist al de remmen en het onderstel en chassis verstevigd. Ik kon 4 weken later dus mijn auto aanbieden bij de keuring en deze ging er zo doorheen. Dit grapje heeft mij inclusief vervoer van mijn combo met een sleepwagen en aanpassingen en aanvraag en bekeuring bijna 1200 euro gekost maar nu heb ik totaal geen problemen meer en mijn verzekering heeft het netjes geaccepteerd en vermeld op de polis. Tevens kom ik beroepsmatig ook veel dingen tegen en in het burgelijkwetboek staat netjes vermeld dat elke burger de wet hoort te kennen en zodoende ook weet dat je in nederland niks mag verkopen wat niet conformde wet is. Een auto die dus meer als 40% is opgevoerd en nog steeds als originele wagen geregistreerd staat op kenteken word dus ook gezien als een niet legaal voertuig en is dus ook in strijd met de wet en dus verboden. Ik heb een drietal zaken lopen waarin iemand oa een corsa 1,4 verkocht met een 2,0 16v blok erin. De wagen ging van 60 naar 150 pk. Een persoon kocht de wagen en reed zich 3 weken later dood. Na technische controle bleek dit dus om een getunede wagen te gaan die niet verkocht had moeten worden omdat deze niet conform het wettelijk toelaatbare is. De ouders van de verongelukte persoon hebben de verkopende partij aansprakelijk gesteld en hebben de eerste rechtzaak gewonnen. De verkopende partij moet voorlopig een scahadebedrag uitkeren en heeft een voorwaardelijke gevangenisstraf gekregen. In hoger beroep is zijn voorwaardelijke straf kwijt gescholden en is daar 100 uur dienstverlening van gemaakt en kreeg hij een boete opgelegd. Tevens werd het uit te keren bedrag aan de nabestaanden verhoogd naar 38000 euro. Deze jongeman zit nu dus met een schuld van 38000 euro die niet door een verzekering wordt uitgekeerd in zijn maag. De nabestaanden hebben loonbeslag laten leggen. Dus zo ver kan het dus gaan als je iets verkoopt wat niet conform de wet is. Wil je dit allemaal vermijden moet je gewoon de wagen opnieuw laten keuren als deze boven de 40% vermogenstoename komt. Het kost je ongeveer in het ergste geval 1000 euro maar dan heb je niet al die ellende achteraf mocht de nieuwe eigenaar zich te pletter rijden ofzo. Veel mensen zullen nu zeggen ach dat overkomt mij niet. Geloof mij. Het komt meer voor als je denkt en langzaam gaat ons land richting een amerikaans rechtsysteem. Dit jaar alleen zijn er al ruim 40 auto´s in beslag genomen waarbij er een motorconversie had plaats gevonden waarbij er een vermogenstoename was van meer als 40% zonder dat de wagen opnieuw gekeurd was. Dus zeg zeker niet ik zou er niet mee in mijn maag zitten anders schiet het niet op. Ik weet waar ik over praat en ondervind dit wekelijks in mijn werk. En ik betaal liever 1000 euro aan een keuring dan duizenden euro´s aan nabestaanden of verzekeringsmaatschappijen met als gevolg wagen kwijten geld op! Dus denk er niet te gemakkelijk over. Ze willen binnen afzienbare tijd APKkeuringsstations gaan verplichten om ook het motornummer te vermelden als een wagen afgemeld gaat worden. En dan wel het motornummer wat daadwerkelijk op de motor staat en niet op het kenteken. Zodoende komt er een betere ruggenspraak tussen overheid en rdw waarbij de overheid sneller in staat zou kunnen zijn om de rotte appels te verwijderen zoals hun dat omschrijven.
Hoi, Klinkt mij heel bekend dat verhaal. Ik had eerst een corsa met 1.4 16v motor. Toen wilde ik wat anders en ging er met behulp van een automonteureen 2.0 16v blok in plaatsen. Dat reed super. Een maatje van mij was toentijdens speed in Rosmalen op de terugweg gepakt en kon zijn corsa latenstaan. Ik wilde dat gezeik ook niet meemaken en ging navraag doen om mijncorsa ook te laten keuren tot corsa 2.0 16v. De kosten kwamen toen al gauwop 750 a 800 euro. Het geld ontbrak mij toen even en ik verkocht mijn corsa. Ruim 2 maanden later ontvang ik een schrijven van de officier vanjustitie uit amsterdam. Ik moest mij daar melden.Ik belde nog maar zemochten mij niet zeggen waarom ik moest komen. Daar aangekomen bleek het tegaan om het volgende. Ik had een strafbaar feit gepleegd door een wagen teverkopen die niet aan de wettelijke regels voldeed. Wat blijkt. De nieuweeigenaar was tijdens een controle tegen de lamp gelopen en toen ze hemverder ondervroegen zei hij dat hij de wagen zo had gekocht van mij. Ik haddus een strafbaar feit gepleegd want ik had die wagen nooit mogen verkopenzo. De uitkomst was helemaal klote voor mij. Ik moest mijn wagen terug kopen van de nieuwe eigenaar en kon uit 2 dingen kiezen. Afstand doen of om latenkeuren. Ik had het geld na de verkoop al bijna opgemaakt voor mijn nieuwehuisje. Dus kon ik gaan lenen. Dit grapje heeft mij totaal ruim 2000 eurogekost.Boetes,omkeuren en afkopen nieuwe eigenaar. Maar gave bak die corsa maar pas wel op. Ik begin er niet meer aan!
Geldt dus ook voor bv ongelukken waarbij technische recherche aan te paskomt. In de praktijk bij serieuzere klappers, bv met letsel. Dan krijg je dus dit soort problemen. APK kom je gewoon door, maar feitelijk rij je meteen niet straatwaardige auto voor de RDW bij 40% toename of verandering cilinders.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
brecht
Contacteer:

Bericht: # 94691Bericht brecht »

lange lap tekst, maar wel interessant. En duidelijK!
-Trelleur-

Bericht: # 94694Bericht -Trelleur- »

Aha. Je mag dus straffeloos een 1100 cc monteren ipv 850 (=0% vermogensstijgng).
Idem voor een 1300 uit de 5 GTL (+33%).
Met een 1300 uit de 5 TS wordt het herkeuren (+89%), laat staan voor Alpines en dergelijke.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94698Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja duh; er is geen een pliesieman die technische kennis heeft, anders had ie wel een echt beroep gekozen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-Trelleur-

Bericht: # 94699Bericht -Trelleur- »

Ze gingen bij die controle mijn motornummer controleren met wat erop het kenteken stond. (...) Daarmee wisten ze na 2 minuten al dat mijn wagen van 75 pk naar 204 pk was gegaan
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94700Bericht R4F6GTX Automaat »

In nederland staat er geen motornummer op een kenteken.
Verhaaltje is zeker vertaald uit Duitsland...
-Trelleur-

Bericht: # 94701Bericht -Trelleur- »

Kenteken en motornummer leiden allebei naar een type motor. Als dat twee verschillende blijken te zijn...nou ja dat wordt hierboven uitgebreid verteld.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94702Bericht R4F6GTX Automaat »

Dus bij een motorwissel meteen het typeplaatje mee veranderen...
schoapke

Bericht: # 94703Bericht schoapke »

goedkoper en leuker dan naar de RDW [als het nog kan]
invoeren in engeland en daar met nieuwe moto nieuwe papieren aanvragen en daarna weer invoeren in nederland.

Heb ik me laten vertellen bij mn peugeot vri'nden
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jbeekmann

Bericht: # 94710Bericht jbeekmann »

Een advocaat op een ander forum schreef dit:
Echt een compleet 100% onzin-verhaal.
En als dat geschreven is door een jurist, dan ben ik Mr Bean. Waarschijnlijk iemand die ooit eens langs een wetboek in de bib gelopen is.

Een verzekering keert altijd uit aan een wederpartij, al rij je in een Space Shuttle met het kenteken van een VW Golf. De vraag is of ze regres nemen op de veroorzaker van de schade, daarbij spelen vooral de redelijkheid en billijkheid een belangrijke rol, maar reken er maar op dat een verzekeraar bij een rechter met een heel erg goed verhaal aan zal moeten komen.
Een niet gekeurde conversie kan daarbij zeker een rol spelen, maar bijv. 200km/u op een 100km-weg rijden ook. Maar reken er maar op dat de slagingskansen voor een verzekeraar dichtbij nul zitten, tenminste voor zover ze verhaal op een particulier proberen te nemen.

Verder is het inderdaad zo dat iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, maar dat slaat vooral op het strafrecht, niet op het Burgerlijk recht.
Een verdachte kan daar dus geen verweer voeren als 'ik dacht dat ik best iemand mocht slaan, dat dat geen mishandeling zou zijn', omdat hij geacht wordt te weten dat iemand slaan onder de strafwet valt.

Verder is het onzin dat een niet voor straat goedgekeurde auto niet doorverkocht mag worden; wat te denken van de handel in auto's zonder apk dan of race-auto's?

Hoe het juridisch wel zit is echt veel te ingewikkeld om op een forum even uit te leggen, maar de hoofdzaken zijn dit.
Als je een auto opvoert moet je dit doorgeven aan de verzekering. Of er nou 1%, 2% of 300% vermogen bij komt, je moet het in beginsel altijd doorgeven (vrijwel iedere verzekeraar heeft namelijk wel een clausule met die inhoud in zijn algemene voorwaarden).
Doe je dit niet, dan kan een verzekeraar je een uitkering op grond van de all risks polis weigeren als je zelf een ongeluk veroorzaakt.
Je WA dekking is in principe altijd geldig, tenzij je een ongeluk veroorzaakt dat direct samenhangt met het aanpassen van je auto.
Als ik dus voor een klein vermogen remmen met alle mogelijke keuringen van de wereld op mijn auto monteer die niet standaard zijn en die werken om een of andere reden niet goed en ik veroorzaak daarmee een ongeluk, dan kan proberen om het bedrag dat hij heeft uitgekeerd aan de wederpartij op mij te verhalen.
Hetzelfde is ook het geval bij een toename van vermogen, maar alleen voor zover het ongeluk daar een direct gevolg van is. Dus als je met 250km/u en gesmolten remmen en banden omdat die niet op die snelheid berekend zijn een ongeluk veroorzaak in mijn Opel Corsa A 2.0 turbo, heb je een serieus probleem. Als je met 50km/u in dezelfde Corsa een voetganger van een zebrapad afkegelt in principe niet.

Dat is de basisregeling, hierop zijn weer ontzettend veel aanvullingen en afwijkingen, wie daar interesse in heeft schopt me maar eens op een meeting, echt geen zin om die allemaal op te gaan schrijven, maar ik moest toch even reageren op het verhaal in de openingspost.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie