
Accu laadt niet meer op
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za jul 22, 2006 11:33 am
- Locatie: Groningen
Ik had nog maar 1 spanningsregelaar gebruikt en drie dynamo's.
@brecht Elk snoertje van de dynamo wel los gehad en wat opgeschuurd voor goed contact. Alle draden goed bekeken op breuken maar kan verder niks vinden.
Nieuwe spanningsregelaar proberen te zoeken maar dat vallt tegen. De renault dealer kan wel 1 krijgen maar weten niet hoelang het kan duren voordat ze het hadden. Mijn ervaring met een carterpan pakking die ik na 6 weken nog niet had, heb ik daarom de spanningregelaar ook maar niet besteld.
Wie heeft misschien nog een gebruikte spanningsregelaar die het zeker weten doet??
Het merk is van ducellier en is van r4 gtl van 1980.
@brecht Elk snoertje van de dynamo wel los gehad en wat opgeschuurd voor goed contact. Alle draden goed bekeken op breuken maar kan verder niks vinden.
Nieuwe spanningsregelaar proberen te zoeken maar dat vallt tegen. De renault dealer kan wel 1 krijgen maar weten niet hoelang het kan duren voordat ze het hadden. Mijn ervaring met een carterpan pakking die ik na 6 weken nog niet had, heb ik daarom de spanningregelaar ook maar niet besteld.
Wie heeft misschien nog een gebruikte spanningsregelaar die het zeker weten doet??
Het merk is van ducellier en is van r4 gtl van 1980.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za jul 22, 2006 11:33 am
- Locatie: Groningen
eenvoudig testen regelaar
heren,
het was een lange zoektocht van Simon.
ik heb nog even zitten zoeken hoe Renault dat nu aanpakt.
In MR175 staat op blz C54 en C55 een diagnose boom (zal ik scannen en op het net zetten)
eigenlijk in het kort:
dynamo controleren: spanning meten over + en -
regelaar testen (die zorgt voor de bekrachtiging van de rotor) kan door het overbruggen van de beide schuifcontacten (gemerkt met +, en EXc). Je zet dan direct 12 volt op de rotor. Je meet opnieuwe de spanning over de dynamo.
Belangrijke waarschuwing van renault. Zorg dat de lampen uit staan anders kunnen ze doorbranden. Als de regelaar defect is zal de nu ongeregelde bekrachtigingsspanning ervoor zorgen dat de opgewekte spanning ver voorbij de 14 volt gaat. (Als je geen voltmeter hebt kun je dus een lamp gebruiken)
Ik heb een regelaar eens uit elkaar gehaald en het is een relais met een dubbele spoel, (een voor de spanning en een voor de stroom?) Er zitten wat kleine weerstanden een condensator en een diode in.
Moet volgens mij te repareren zijn.
vr gr Fons
het was een lange zoektocht van Simon.
ik heb nog even zitten zoeken hoe Renault dat nu aanpakt.
In MR175 staat op blz C54 en C55 een diagnose boom (zal ik scannen en op het net zetten)
eigenlijk in het kort:
dynamo controleren: spanning meten over + en -
regelaar testen (die zorgt voor de bekrachtiging van de rotor) kan door het overbruggen van de beide schuifcontacten (gemerkt met +, en EXc). Je zet dan direct 12 volt op de rotor. Je meet opnieuwe de spanning over de dynamo.
Belangrijke waarschuwing van renault. Zorg dat de lampen uit staan anders kunnen ze doorbranden. Als de regelaar defect is zal de nu ongeregelde bekrachtigingsspanning ervoor zorgen dat de opgewekte spanning ver voorbij de 14 volt gaat. (Als je geen voltmeter hebt kun je dus een lamp gebruiken)
Ik heb een regelaar eens uit elkaar gehaald en het is een relais met een dubbele spoel, (een voor de spanning en een voor de stroom?) Er zitten wat kleine weerstanden een condensator en een diode in.
Moet volgens mij te repareren zijn.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Toevallig heb ik van de week mijn panhard kapot gehad. Accu lade niet meer bij.
Panhard is niet zo scheutig met de technische info dus het MR boek er maar bij gehad. (Bedie merken hebben een Ducellier installatie)
Ik had 2 problemen;
-lekstroom via de EX. aansluiting op de dynamo; boutje + fibertjes losgehaald, schoongemaakt en weer gedomteerd.
-De mechanische spanningsregelaar werkte niet. werking van zo'n ding is mij onbekend, er zitten in iedergeval geen condensatoren, diodes oid in. Het bestaat uit wat mica spoelen 1 normale spoel en een relais.
Om te beginnen heb ik een draad getrokken van de startmotor naar de dynamo (ex) motor starten en ik had een gloeidraad in mijn handen... hij lade dus..
Aan de spanningregalaar was op hete eerste oog niets te zien. de spoelen waren mooi koperkleurig en leken niet verbrand.
maar wat bleek? er was een loodbrug ontstaan van de ex aansluiting naar de batterij aansluiting. (onderzijde spanningregelaar, zo dun als een haar)
Deze doorgestoken en het probleem was opgelost.
De precieze oorzaak van deze loodbrug weet ik niet, maar ik denk een massa probleem.


Panhard is niet zo scheutig met de technische info dus het MR boek er maar bij gehad. (Bedie merken hebben een Ducellier installatie)
Ik had 2 problemen;
-lekstroom via de EX. aansluiting op de dynamo; boutje + fibertjes losgehaald, schoongemaakt en weer gedomteerd.
-De mechanische spanningsregelaar werkte niet. werking van zo'n ding is mij onbekend, er zitten in iedergeval geen condensatoren, diodes oid in. Het bestaat uit wat mica spoelen 1 normale spoel en een relais.
Om te beginnen heb ik een draad getrokken van de startmotor naar de dynamo (ex) motor starten en ik had een gloeidraad in mijn handen... hij lade dus..
Aan de spanningregalaar was op hete eerste oog niets te zien. de spoelen waren mooi koperkleurig en leken niet verbrand.
maar wat bleek? er was een loodbrug ontstaan van de ex aansluiting naar de batterij aansluiting. (onderzijde spanningregelaar, zo dun als een haar)
Deze doorgestoken en het probleem was opgelost.
De precieze oorzaak van deze loodbrug weet ik niet, maar ik denk een massa probleem.


Clio '98
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Als een PDF pixelgebaseerde bestanden bevat (bijvoorbeeld zoiets wat uit de scanner komt) dan slaat hij dat op in een JPG-formaat. Kwaliteit is dus afhankelijk van je compressie hiermee. Dat heeft niets meer met de PDF te maken, die 'draagt' als het ware alleen de JPG.lesmagnacs schreef:PDF is mooier van kwaliteit. Je mag hem als attached file best naar me sturen, dan plaats ik hem wel. Even op mail knopje onder dit bericht drukken en dan als bijlage bijvoegen.
Zet hem dus maar gewoon als JPG op een server (www.imageshack.us bijvoorbeeld) en zet hier een link of thumbnail met link neer.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Klopt, niet goed gelezen dat het van de scanner zou komen. Zelf gebruik ik ook altijd JPG behalve als ik iets wat gemaakt is in WORD of een DTP programma wil versturen. (wordt zo lekker klein met behoud van toch goede kwaliteit). Dus.... natuurlijk JPG gebruiken.
Jammer van de reklame die je te bij imageshack.us verwerken krijgt bij gebruik van tumbnail.
Jammer van de reklame die je te bij imageshack.us verwerken krijgt bij gebruik van tumbnail.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes