Accu laadt niet meer op

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 92097Bericht lesmagnacs »

Mmmmm vreemd, even in het kort wat meneer Ampere er mee te maken heeft. Ampere geeft aan hoeveel stroom er vloeit en Volt geeft aan de hoogte van het voltage. Als je de auto start bijvoorbeeld vloeit er veel stroom via de startmotor. Hoeveel wordt aangegeven in het aantal amperages. Er kan alleen stroom vloeien als er om gevraagd wordt.
Als je dynamo meer voltage afgeeft dan de voltage van de accu, zal de accu (in goede staat) stroom willen hebben. Er vloeit dan stroom. De hoeveelheid stroom wordt dan weer gemeten in amperages. Hoe zwaarder de dynamo (hoe meer hij kan leveren) hoe meer ampere.
Maar dat is dus blijkbaar niet het probleem als je al 3 andere dynamo's er op hebt gehad. Omdat de accu vol blijft staan is er geen lekstroom, dus je hebt geen last van leeglopen. Blijft bij mij alleen de spanningsregelaar over die stuk zou kunnen zijn. Of die andere dynamo's waren ook stuk.
Heeft niets met de R4 te maken, want de meeste auto's zitten op dit punt hetzelfde in elkaar. Ik ben benieuwd
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 92105Bericht lesmagnacs »

Het blijft me bezig houden. Hier wat waarschijnlijk domme en overbodige vragen.

Hoe weet je dat de dynamo niet meer oplaadt ?
Je zegt dat de auto na 14 dagen gewoon start. Staat hij op de
acculader of zo ???

Als je de volmeter op de dynamo zet staat de meter dan op gelijkstroom ?
Als hij op wisselstroom staat en de gelijkrichter zit in de dynamo zul je namelijk niet veel meten (waarschijnlijk doe je het goed, maar ten overvloede)

Heb je de 'Roberto' truuk al gedaan met het meten van de voltage op
de accu met draaiende motor en flink wat gas ???

Als je de accu op de acculader zet, hoeveel amp. gaat hij dan laden ????

Koolborstels gecontroleerd en de bekrachtigingstroom ? (Rvier tip)

Spanningsregelaar gecontroleerd ???

Als je jezelf ook al deze vragen al hebt gesteld (waarschijnlijk wel) en er is geen oplossing
gevonden dan haak ik af......
brecht
Contacteer:

Bericht: # 92106Bericht brecht »

Bij natuurkunde legden ze het me zo uit:

Zie een stroomdraad als een snelweg met vrachtwagens. De Volts geven de hoogte van de spanning aan, of in vrachtwagens: ze geven aan hoe vol de vrachtwagens zitten. De ampere geeft de stroom aan, de hoeveelheid spanning of in vrachtwagens: het aantal vrachtwagens.

Weinig ampere en een hoog voltage is dus een bijan lege snelweg met hele volle vrachtwagens, laag voltage met hoog amperage is een hele volle snelweg met alle maal vrachtwagentjes met weinig lading.

Spanningsregelaars zirtten ingeboud in de dynamo bij nieuwere viers in ieder geval. Als je dus 3 verschillende dynamo's getest hebt zal het daar niet aan liggen. Het kan ook heel goed zijn dat je accu gewoon kapot is. Als die kapot is kan je dynamo er niks meer in stoppen. als eens een andere accu geprobeerd?
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 92109Bericht lesmagnacs »

Vandaar mijn vraag hoeveel de acculader laadt. Bij en defecte accu laadt hij nagenoeg niets namellijk

Als we nog verder gaan over Amperage en Voltage, dan moeten we ook meneer Watt er bij gaan halen. Maar..... daar gaat dit topic natuurlijk niet over. Voor wie er interesse in heeft,
Watt=Ampère maal Volt, dus Volt=Watt gedeeld door Ampère en Ampère = Watt gedeeld door Volt. Google maar eens op de zoekfunktie 'wattage is amperage maal voltage'. ( berekeningsformule) Een keur van pagina's met de uitleg over stroomsterkte etc. (is meteen duidelijk waarom hoogspanningsleidingen een relatlief dunne kabel hebben en de kabel naar de startmotor relatief dik is )!!!
Laatst gewijzigd door lesmagnacs op vr sep 07, 2007 7:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
S v/d zaag

Bericht: # 92110Bericht S v/d zaag »

De Wind dacht zelf ook aan een defecte spanningsregelaar en heeft die toen vervangen door een andere. Als het goed is dan is dat toch het zwarte blokje/doosje op het shutbord net boven schakelstang. (GTL van 1980) Wel een gebruikte erin gezet dus misschien is die ook wel kapot. Kan ik een spanningsregelaar uitelkaar halen om te kijken dat die kapot is?

Ik weet 99,9% zeker dat de accu niet kapot is. Ook de accu is al vervangen door de Wind en zelf heb laatst toen ik de BMC rally gereden heb een reserve accu meegenomen die zo goed als nieuw was maar geen verbetering. Na een tijdje rijden met lampen aan raakt de accu gewoon leeg en moet ik die opladen. Als ik twee weken niet rij dan start de auto gewoon en als ik veel rij is die binnen een week leeg.

Mijn acculader heeft stand low en high. Ik zet die altijd op low en dan laad die geloof ik 3 amp en op high zal dat 6 amp. zijn. Moet ik anders straks nog maar naar kijken.

Als ik de auto start en ik meet met mijn multimeter op stand gelijkstroom dan geeft die +/- 12 volt aan maar dat komt natuurlijk doordat er nog prik in de accu zit. Gas geven maakt helemaal niks uit. Stijgt geen tiende volt.

Zelf denk ik toch aan de spanningsregelaar of dynamo. Als het de spanningsregelaar is kan ik die dan uitelkaar halen om te kijken dat die kapot is?? En hoe kan ik zien dat de dynamo kapot is. Is het moeilijk om zo'n ding uitelkaar te halen om te kijken dat koolborstels op zijn???

Ik heb nog twee weken want dan begint de Donorrally en moet de auto natuurlijk wel weer klaar zijn.
S v/d zaag

Bericht: # 92111Bericht S v/d zaag »

Ik bedenk me zo dat alle problemen zich voordeden na het lassen. De massa er nog wel afgehaald maar daarna laadde de accu niet meer op. En ook de startmotor is er die week mee opgehouden. Kan natuurlijk toeval zijn.....
roberto
Contacteer:

Bericht: # 92112Bericht roberto »

Om te kijken of de dynamo laad start je de motor (stationair) je meet het voltage over de accu polen. (+ & - )

Geef gas en blijf kijken op je meter die je nog steeds heb aangesloten op de accu polen zie bij het gas geven dat het voltage oploopt dan is alles in orde dan laad nl de dynamo.

Haal nooit de accupolen los van de accu als de motor loopt hierdoor kun je de diode's opblazen een diode geeft de stroom en spanning naar een richting en niet terug dit zou wel eens defect kunnen gaan als je met een lopende motor de accupool los koppeld.
roberto
Contacteer:

Bericht: # 92113Bericht roberto »

Als de spanning niet oploopt bij het gas geven dan is het de dynamo of de regelaar deze heb je al drie x vernieuwd dus dat zal hem wel niet wezen dan blijft echt de dynamo over,je kunt de borstels vernieuwen twee schroefjes los draaien op de dynamo dan haal je zo het blokje met de borstels eruit ,wanneer hij dan nog niet werkt kan de collector zijn doordat de borstels waarschijnlijk op zijn geweest hebben ze hier vonken lopen trekken, dan hebben we de diodes die kun je meten met je ohm meter als hij uitslaat dan draai je de meter om dan mag hij niet uitslaan want een diode is eenrichting
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 92114Bericht lesmagnacs »

Wel de diodes aan één kant loshalen want je moet ze per stuk kunnen meten.
Je had toch 3x de dynamo vervangen ???? Dan kan het wel het kastje (regelaar) zijn.
roberto
Contacteer:

Bericht: # 92115Bericht roberto »

Ja ok! je hebt gelijk want anders meet je nog niets
lillywashere

Bericht: # 92117Bericht lillywashere »

nieuwe accu misschien?
die van mij maakte kortsluiting binnenin...(of had je dat al gemeten?)
Lilly 2.0, Biggo en project Lilly...
RVIER

en het antwoord is

Bericht: # 92119Bericht RVIER »

heren,

de oplossing is:
het laadstroomcontrole lampje is defect

vr gr Fons
.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
S v/d zaag

Bericht: # 92122Bericht S v/d zaag »

Net ff naar buiten gelopen om te kijken dat mijn acculampje wel of niet brand. Is er geen lampje!!!! Ik heb nog het oude dashbord en daar zit zo'n metertje in voor de accu en die doet het gewoon. Het meterje staat ongeveer in het midden in het grijze gebied en zakt langzaam naarmate ik langer rij, en dan laad ik de accu weer op met de acculader.

Is er iemand die weet hoe ik erachter kan komen dat een spanningsregelaar kapot is. En wanneer die kapot is moet de dynamo dan niet juist 17 a 18 volt aangeven bij vol gas in plaats van 1 volt????
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 92123Bericht Hanz »

S v/d zaag schreef:Net ff naar buiten gelopen om te kijken dat mijn acculampje wel of niet brand. Is er geen lampje!!!! Ik heb nog het oude dashbord en daar zit zo'n metertje in voor de accu en die doet het gewoon. Het meterje staat ongeveer in het midden in het grijze gebied en zakt langzaam naarmate ik langer rij, en dan laad ik de accu weer op met de acculader.
Dat is geen accumeter maar een laadstroommeter (volgens het instructieboekje een 'laadcontrolemeter'. Deze geeft de spanning die je dynamo geeft aan. Als je gas geeft zou het metertje iets omhoog moeten gaan. Als je je lichten aan doet zou hij iets moeten zakken. Het instructieboekje zegt 'De wijzer van de laadstroommeter staat in de rode zone.... Een slippende of gebroken dynamoriem kan er de oorzaak van zijn'.
RVIER

laadstroom controle lampje

Bericht: # 92124Bericht RVIER »

weet je het zeker dat er niet zowel een lampje is als een laadstroom meter??
Staat er geen lampje in het schema? Wellicht wordt een ander lampje gebruikt

Bij een mechanische regelaar heeft het lampje een functie bij de initiele bekrachtiging van de rotor. Als het lampje kapot is krijg je geen bekrachtiging en dus ook geen output.

Als ik je hele verhaal zo lees moet het in deze hoek zitten.
immers je hebt dynamos gewisseld, een regelaar, de accu is oke
ER is geen bekrachtiging

Er is nergens een draaad bij de regelaar afgebroken oid?

vr gr Fons
ps 1
Als de regelaarkapot is hoeft de spanning niet omhoog te gaan. De regeling van de bekrachtiging kan ook defect zijn waardoor je helemaal geen spanning kunt regelen
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie