temperatuurmeter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
brecht
Contacteer:

temperatuurmeter

Bericht: # 91728Bericht brecht »

In de trophy zit een equus temperatuurmeter ingebouwd in het koelwater cirquit. Deze doet de laatste tijd echter wat raar (soms helemaal niks, dan in 1 keer 100 graden terwijl hij net gestart is. Ik heb het aansluitschema er even bijgezocht

http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... ometer.pdf

En daarop lijkt het tot mijn verbazing wel alsof er op de sensor een draad naar de meter en een aarde moet zitten. Naar mijn weten heb ik nooit een aarde op de sensor gehad.. Wie heeft er nog meer zo'n ding aangesloten en weet er raad?
4TL
Contacteer:

Bericht: # 91733Bericht 4TL »

Ik weet niet hoe zo'n meter eruit ziet; maar de aarde is of het carter of er zit een 2de lip op de sensor waarvan je de aarde afpakt.
Tenminste; dit zegt het aansluitschema.
Clio '98
Willem de Zwijger

Bericht: # 91736Bericht Willem de Zwijger »

Wat voor sensor heb je dan ? In mijn waterpomp zit er 1 (nog niet aangesloten) met 1 draad aansluiting. Die sensor moet dus via de schroefdraad contact maken met het blok. Jou probleem lijkt me een contact probleem, heb je de aansluitingen al schoongeschuurd / met WD 40 ingespoten ?
brecht
Contacteer:

Bericht: # 91748Bericht brecht »

Contact is echt prima, dat heb ik als eerste geprobeerd. Gisteren ook de sensor er uit geschroefd en gezorgd dat de aarde (die toch echt wel via het blok moet lopen, want ik heb maar 1 lipje) weer goed was.

Als je de draad van de sensor tegen de + pool houd slaat hij helemaal uit (moet ook, want geen weerstand) alleen doet hij dat nu dus ook als hij normaal is aangesloten. Ik zit toch te denken aan een draadbreuk/schade of zo...
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 91752Bericht lesmagnacs »

Draadbreuk lijkt me gek omdat hij juist uitslaat als je de draad er tegenaan houdt. Als de draad is gebroken zou hij dan ook niets doen. Toch niet gewoon sensor stuk ???? Hij mag toch niet uitslaan als hij niets meet !!! Sluit eens een Ohm meter op het ding aan (losgehaald en uitgebouwd) Hou hem onder de hete kraan en kijk wat er gebeurt. Als het goed is moet de weerstand veranderen als je de kraan steeds heter zet.
Normaal gesproken zou de weerstand minder moeten worden als hij heter wordt. Hoe meer stroom er door gaat, hoe verder de meter uitslaat. Als de sensor stuk is en geen Ohmse weerstand heeft, slaat de temperatuurmeter meteen uit. Niet goed dus. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar bij een oude tracktor die we hadden werkte het zo.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
ronny

Bericht: # 92395Bericht ronny »

is z'n sensor en metertje ook in een GTL te bouwen, heb al zo vaak met koelproblemen te maken gehad, en dus met motorschade ondanks een nieuwe radiator en sensor en ....., een metertje lijkt me inzichtelijker dan dat rooie dashboardlampje, wat je in de zon niet ziet

groeten ,ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
brecht
Contacteer:

Bericht: # 92407Bericht brecht »

Ja hoor, is heel makkelijk in te bouwen. Als je de juiste verloopplug uitzoekt kan je hem zo in een plug gat op je waterpomp schroeven, draadjes trekken en klaar. Ze hebben ook een speciale oliepeilstiook met meetkop (kan je je olietemp meten)

kijk hier maar even op de eertse pagina staan de verloopjes, op de tweede nog meer meters
ronny

Bericht: # 92452Bericht ronny »

hé brecht ,die link werkt niet: wat is de naam van de site?

groet, ronny
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 92459Bericht R4F6GTX Automaat »

op Conrad moet je inloggen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
ronny

Bericht: # 92513Bericht ronny »

thanx :D
Plaats reactie