Hoe goed is deze onderkant?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Hoe goed is deze onderkant?

Bericht: # 91419Bericht -Trelleur- »

Ik zag een Frans 4tje te koop staan (niet op MP) en heb wat foto's opgevraagd. Chassis zou in gave staat zijn, enkel een roestplekje onderaan de bodemplaat achter, in het midden.

Wat vinden de chassis-experts hier van?
Linksmidden lijkt een scheurtje te zitten?
En dat gat in de draagarm, hoort dat zo?

Kortom: lijkt dit de moeite waard?

Afbeelding
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 91423Bericht R4F6GTX Automaat »

Is het een F4?
Gat in draagarm komt me niet bekend voor maar sinds het van gietijzer is kan er ook niet zomaar een gat in rotten of vallen dus zal het wel zo horen. Dat scheurtje, waar dat steentje in lijkt te zitten, is van het bevestigings-driehoekje van de achteras. Kun je zo vernieuwen. Als je het daarbinnen niet schoonhoudt (zand) krijg je vochtophoping dus ook rottigheid. Op de balk, net achter de asbevestiging lijkt ook een scheurtje te zitten. Dat is de zwakke plek, dus als het daar rot is, goed mogelijk dat het iets meer rot is. Vraag eens om meer foto's van dat gebied
Kortom: lijkt dit de moeite waard?
Een leuke R4 is altijd de moeite waard..... tóch?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 91424Bericht -Trelleur- »

Bedankt, daar heb ik wat aan.
R4F6GTX Automaat schreef:Op de balk, net achter de asbevestiging lijkt ook een scheurtje te zitten. Dat is de zwakke plek, dus als het daar rot is, goed mogelijk dat het iets meer rot is.

Is dat waar hieronder de pijl bij staat?
Is het een F4?
Klopt, hoe zie je dat?
Een leuke R4 is altijd de moeite waard..... tóch?
Zeker, maar hij is niet gratis, dus wil ik even wat meer weten :wink:

Afbeelding
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 91427Bericht 4TL »

Op deze foto is de rechter zijde gfotograveerd. Die is meestal wel ok. De pijl heb je op het gietstuk getekend van de torsiestaven. Deze zit vast aan de zijkant van de balk. vlak voor het gietstuk op de foto zie je een sterretje. Dit is het begin van rottigheid.
meestal is het achter de remdrukbegrenser aan de ander zijde dan al wat erger aan toe.

F4 heeft meestal een demper boven het linker voorwiel zitten. deze heeft ook een stabilisatorstang dus waarschijnlijk geen berline. Bij een F6 zijn de balken langer.
Clio '98
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 91429Bericht Mark4GTL »

Ik zou er een poging aan wagen.
Ziet er goed genoeg uit om zonder al te veel extra problemen weer in orde te krijgen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 91430Bericht Renault Classique »

En dat gat in de gegoten draagarmen hoort daar gewoon te zitten, geen probleem. De roestpunt schuin boven de achterasbevestigingsplaat vraagt om een test met een hamer en schroevendraaier. De kans dat de schroevendraaier door de roestplek heen getikt kan worden is zeer zeker aanwezig. Bij de zorgen over de andere kant van een eerdere reply kan ik me zonder aarzeling bij aansluiten.....
Maar het is natuurlijk wel reparabel. Alleen komt het financiële plaatje er dan waarschijnlijk niet mooi rooskleurig uit te zien als die reparatie wordt opgeteld bij aankoop, transport, keuringsklaar maken en keuren.
Verder zie ik trouwens op de eerste foto geen verkeerde zaken, dus het kan ook meevallen, om dit verhaal dan maar weer positief af te sluiten!
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 91432Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik bedoel dit waar het rooie pijltje heenwijst.

Afbeelding

Dat vraagt inderdaad zoals collega/naamgenoot Paul zei om een klap met een hamer... of wat gepeuter met een schroevendraaier
-Trelleur- schreef:
Is het een F4?
Klopt, hoe zie je dat?
Afbeelding ieder zijn ding hè
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 91437Bericht Roel van Pinxten »

Ik denk dat Paul dat heeft gezien aan de extra stabistang :lol:
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 91438Bericht p304c »

beetje weinig foto om een conclusie te trekken, feit is dat als je eenmaal aan het schoonmaken gaat dat er altijd meer roest te voorschijn komt en de achterste balken kan je toch pas echt beoordelen als je de achteras er onderuit haalt. maar een betere foto van de balken zou al een mooie indicatie zijn
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 91440Bericht lesmagnacs »

Pas echt weet je het als de carressorie er af is... :roll: .. bij die van mij bleek bij de achteras bovenop de draagbalken het chassis flink aangetast. In ieder geval zoveel dat er plaatjes op gelast moeten worden. Als er echter verder geen gekke dingen te zien zijn altijd de moeitje waard natuurlijk. Laswerk is niet zo erg. Hou er echter wel rekening mee !!
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 91446Bericht -Trelleur- »

Prima reacties weer hier.
Het beste zou zijn om even wat prikwerk te gaan verrichten, maar dat is niet haalbaar vanwege de afstand. Eigenlijk moet je al blij zijn met zo'n duidelijke foto.

Nu worden er wel vraagtekens gezet bij de kritieke punten en dan begin ik er liever niet aan. Zie mezelf nog niet het lasapparaat ter hand nemen.

Aan de andere kant, 100% zekerheid heb je toch nooit. En op de foto's van de minder belangrijke delen is totaal geen roest te zien.
Twijfel dus nog...
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
4 safari
Berichten: 102
Lid geworden op: za sep 10, 2005 2:46 pm
Locatie: 20 km. ten noorden van Antwerpen

Bericht: # 91450Bericht 4 safari »

Roelvanpinxten schreef:Ik denk dat Paul dat heeft gezien aan de extra stabistang :lol:
Je kan het ook zien aan de grote vierkante spatlap...
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 91459Bericht Renault Classique »

Misschien dat foto's van de minder belangrijke delen toch het geheel duidelijker een negatieve of positieve kant op kunnen buigen? Ik ben er wel nieuwsgierig naar......
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 91463Bericht -Trelleur- »

Tja, de indruk zal niet naar de negatieve kant doorslaan. Geen verdachte plekken op de carrosserie, voor zover te zien.
Maar om even bij de onderkant te blijven, waar het hier om te doen is, daar heb ik verder alleen deze twee zanderige plaatjes van.

Afbeelding

Afbeelding
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 91465Bericht R4F6GTX Automaat »

Grappig, een spatlap aan de voorkant. Daarom zit er natuurlijk geen modder aan de onderkant.
Kun je niet om meer foto's vragen van de achterbalken? En zo te zien issie aan de zijkant beschadigd. Hoe oud is ie? Wel met een 850 motor en (T)rommelremmen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie