Voor en na delen R4 vs eend ???

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Jere
Berichten: 38
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 5:33 pm
Locatie: Amsterdam

Voor en na delen R4 vs eend ???

Bericht: # 91180Bericht Jere »

Hallo allemaal,

Ik ben aan het overwegen om na of naast mjn eend een R4 te kopen.
Kunnen jullie me op weg helpen door de voor maar als het even kan ook de nadelen van de R4 te noemen ten opzichte van een eend ??. Mijn bedoeling is niet om de ene auto af te zeiken en de andere op te hemelen.

Voordelen van mijn eend :
Simpele techniek
luchtgekoelde boxer
schijfremmen voor (na'81)
linnen dak (kan ook een nadeel zijn )
super vering
verkrijgbaarheid onderdelen
redelijk veel gespecialiseerde garages
soepel schakelende paraplu pook

Nadelen van eend ;
Enorm roestgevoelig op bodemplaten en voetenbak
zeer dun plaatwerk ( 0.6 mm )
de meeste hebben last van waterlekkage ( mijne vrijwel niet gelukkig :wink: )
bobine wil nog wel eens voor een startprobleem zorgen (met een reserve in de kofferbak snel opgelost )


Ik ben benieuwd wat ik van jullie te horen krijg !!

Groet, Jeroen
Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals gaat.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 91182Bericht jbeekmann »

Voordelen van een R4 (GTL):
Simpele techniek
probleemloos watergekoeld 4cilindertje
zuinig
komt goed mee met hedendaags verkeer
schijfremmen voor
mogenlijkheid tot open dak
super vering
ruimte achterin voor twee volwassenen
grote achterklep
neerklapbare achterbank
(veel binnenruimte)
goede verkrijgbaarheid onderdelen (zie ook clubmagazijn!)
lage prijs onderdelen
redelijk veel gespecialiseerde garages
makkelijk zelf sleutelen
soepel schakelende paraplu pook
ontwaseming goed (elektrische (interieur)ventilator)
goedkope verzekering
handig actief forum
gezellige club!

Nadelen van een R4:
Enorm roestgevoelig op chassis
dun plaatwerk
je moet steeds zwaaien naar andere viertjes :wink:
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
bimmo
Berichten: 29
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 11:20 pm
Locatie: Rotterdam

Bericht: # 91184Bericht bimmo »

Een R4 is echt veel praktischer door de eerder genoemde neerklapbare achterbank, er kan echt veel in, bij een Eend niet. Een R4 is goedkoper in aanschaf (onderhoud zal ongeveer hetzelfde zijn), is sneller (heuvel op in de Ardennen 85, een Eend 75, praktijktest...) EN je ziet ze veel minder; exclusiever dus... Persoonlijk vind ik een R4 ook 10 keer mooier...
Jere
Berichten: 38
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 5:33 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 91185Bericht Jere »

bimmo schreef:Persoonlijk vind ik een R4 ook 10 keer mooier...
Wat is mooi............ Ik vind het allebei auto's met karakter en daar hou ik van.

FF een extra vraagje : Welk type /bouwjaar heeft schijfremmen?
Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals gaat.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 947
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 91192Bericht Okido »

Nadeel Eend:
Speciaal gereedschap nodig voor de achterremmen
Remtrommels voor op een lastige plek (alleen de oudjes)
Grote draaicirkel
Iets tekort vermogen in het moderne verkeer

Nadeel R4
Startmotor lastig te vervangen
Koelsysteem vervuilt op den duur

Voordeel Eend
Nieuw chassis gewoon te bestellen
Na opknappen hogere inruilwaarde

Voordeel Rodeo t.o.v. Mehari
Goedkoop in aanschaf
Polyester i.p.v. plastic
Betere prestaties
Net als R4 gewoon meer auto
Laatst gewijzigd door Okido op do jul 26, 2007 12:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 947
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 91194Bericht Okido »

Een kleine toevoeging over de beperkte laadruimte van een Eend.
Ik heb een keer een dubbeldeurs koelkast, die rechtop vervoerd moest worden, op de achterbank geplaatst. Dat zie ik in een R4 niet gauw gebeuren.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Jere
Berichten: 38
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 5:33 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 91196Bericht Jere »

yep voordeel van de eend is de zeer flexibele bagage ruimte. Dak open en je kan zo hoog laden als het artikel groot is. Op deze manier worden surfplanken, bedden, kasten en bouwmarkt ladingen vervoerd :lol:

Maar ik probeer er oprecht achter te komen of de R4 beter te gebruiken is in het hedendaagse verkeer. Ik kom met de eend af en toe wat power te kort :-?
Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals gaat.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 91198Bericht jbeekmann »

Jere schreef:yep voordeel van de eend is de zeer flexibele bagage ruimte. Dak open en je kan zo hoog laden als het artikel groot is. Op deze manier worden surfplanken, bedden, kasten en bouwmarkt ladingen vervoerd :lol:

Maar ik probeer er oprecht achter te komen of de R4 beter te gebruiken is in het hedendaagse verkeer. Ik kom met de eend af en toe wat power te kort :-?
Je kan er ook een Visablokje inlepelen...
Probeer anders eens een vier van iemand! Kom je er snel genoeg achter.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 91201Bericht GijSsie »

Jere schreef:yep voordeel van de eend is de zeer flexibele bagage ruimte. Dak open en je kan zo hoog laden als het artikel groot is. Op deze manier worden surfplanken, bedden, kasten en bouwmarkt ladingen vervoerd :lol:

Maar ik probeer er oprecht achter te komen of de R4 beter te gebruiken is in het hedendaagse verkeer. Ik kom met de eend af en toe wat power te kort :-?
Kan met een r4 jogging bijvoorbeeld ook... dan moet je gewoon een 4 met vouwdak kopen...
Savane 1993 =D
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 91202Bericht -Trelleur- »

Lees dit stukje maar eens.
No need to say more 8)

Afbeelding
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Jere
Berichten: 38
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 5:33 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 91203Bericht Jere »

@ jbeekman,
Visa blok kan idd goed maar dat is nou ook geen vette winst hoor.
Daarbij loopt mijn eendblok prima en ik ben er zo 1 die iets wat goed is niet gaat vervangen door iets anders.
Daarbij komt dat een visa blok toch ook weer een stuk storings gevoeliger is door de extra elektonica.

Ik zou inderdaad tzt ens een vier moeten proberen maar voor ik iemand lastig val wil ik eerst wat meer te weten komen. Hoewel een leuk ritje is natuurlijk nooit weg :D

@GijSsie
Een Jogging.... is dat zo'n witte met blauwe bumpers en dakkie /? ( idd ik ben een leek :wink: )


@-Trelleur-
Leuk stukkie maar ook zo doorzichtig door een roze bril gezien en geschreven door een eenden hater
Het lijkt me vrij logisch dat de 4 een voorsprongetje heeft wat betreft rijden en ergonomie hij kwam per slot van rekening zo'n 20 jaar later op de markt dan de eend.
Maar goed als ik dit stukkie aanhou als leidraad...... Ik vind de eend heerlijk rijden dan zou de 4 dus saai worden ?? :lol:
waar ik het zeker mee eens ben is dat de prijzen van de eend de pan uit reizen . Mede voor mij een reden om eens verder te kijken en dat doe ik dus ook bij deze :wink:
Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals gaat.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 91205Bericht GijSsie »

[quote="Jere@GijSsie
Een Jogging.... is dat zo'n witte met blauwe bumpers en dakkie /? ( idd ik ben een leek :wink: )

[/quote]

Helemaal goed!! :wink:
Savane 1993 =D
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 91355Bericht -Trelleur- »

Bij onze Duitse vrienden van het Renault Klassik Forum is precies zo'n topic geweest, en daar staan best zinvolle dingen in. Dus....lees dit ook eens!
http://63980.rapidforum.com/topic=108376309574
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Jere
Berichten: 38
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 5:33 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 91366Bericht Jere »

:D Bedankt voor je tip
Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals gaat.
punky2cv
Berichten: 12
Lid geworden op: za aug 11, 2007 11:11 pm

Bericht: # 91658Bericht punky2cv »

Okido schreef:
Voordeel Rodeo t.o.v. Mehari
Goedkoop in aanschaf
Polyester i.p.v. plastic
Betere prestaties
Net als R4 gewoon meer auto
Waarom is dit een voordeel??? het plastic zoals als jij het noemt is ABS en is op te lossen in MEK of aceton. Het goedje wat je overhoudt is vloeibare ABS en daarmee kun je alle plaatdelen plakken. Voor grote scheuren gebruik je dan nog wat extra glasvezel en je plaatdeel is weer zoals vanouds. :wink:

En heb je geen plaatdelen om op te lossen, dan plunder je gewoon een legodoos. Deze is namelijk ook van ABS gemaakt.
Plaats reactie