R5 Alpine blok

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Daan

R5 Alpine blok

Bericht: # 90050Bericht Daan »

een aantal vraagjes...

Heb van Joep een alpine blok overgenomen (die van Harry kwam oorspronkelijk) waar ik nog een aantal onderdelen van mis/tekortkom..

Ik mis een startmotor en dynamo bv.

Nu las ik al in een Topic dat ik de GTL dynamo kon gebruiken maar dat ik hem met een opvulplaatje goed moet uitlijnen voor de poelie, maar is ie daadwerkelijk 'sterk/zwaar' genoeg?

Zelfde geld voor de startmotor, kan ik die ook gewoon overzetten van mijn GTL? en de bobine?

Verder heb ik er een tweetraps weber op zitten die blijkbaar van een volvo 340 komt ( weber 32 DIR 83) kan iemand me uitleggen waar de letters en het LAATSTE getal voor staan?

JanSan, op je foto's staat jou carb precies 180 graden gedraait als de mijne op mijn inlaat spruitstuk, was dat nodig ivm gaskabels etc..? of maakt het geen bal uit? Kan je me zowiezo een foto sturen/plaatsen van hoe jij je gaskabel hebt bevestigt op je carb/kleppendeksel, bij mij ontbreekt dat gedeelte ook namelijk, dan weet ik waarnaar ik moet zoeken..

Oh en die Weber is een tweetraps carb, nu heb ik geen chokeplaatje in de tweede kamer, lijkt mij dat dat ook niet nodig is omdat ie toch pas laat 'inkickt' maar toch... iemand?

Verder nog gezocht: 4x rubbers voor mijn bougie-buisjes en een radiateur (met dubbele fan)

Oh ooknog: hoort er een pakking te zitten tussen versnellingsbak en koppelingshuis? Staat me bij dat het 'droge' platen/veerplaten zijn dus daarom misschien niet nodig, maar weet het niet zeker.

bedankt alvast! Degelijke research zal zeker schelen in tijd (lees frustratie) bij het klussen ;)
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Jan-San

Bericht: # 90056Bericht Jan-San »

Startmotor moet je proberen. zal wel passen. Maar de compressie van een alpine is 1:10. Misschien werkt het prima. TRY THIS AT HOME!

Dynamo is bij een Alpine 50 amp, maar daar zit dan ook meer electronica aan vast. Zal dus voor een GTL niet nodig zijn (mits je niet allerlei snufjes en accu's gaat installeren)

Bobine van GTL is dacht ik ook prima.

De Carburateur 32dir83 heeft andere venturi's en een andere sproeier setting. Kijk even na welke maten er op de venturi's staan en welke hoofd benzine en lucht sproeiers erin zitten.
De standaard Alpine carburateur is een 32dir58T
venturi's 23/26 respectievelijk 1ste en 2de trap. Benzine sproeiers: 145/160 en lucht: 190/160

Wat betereft de opstelling van de carburateur: bij mij komt, vanaf het blok gezien, eerst de 1ste trap, dan de 2de trap. Een ontbrekend choke klep in de tweede trap is inderdaad niet zo spannend.

De bougie-extensions (rubber verlengingen) heb ik waarschijnlijk wel liggen, of bedoel je de afdek kapjes?. Ga ik in het weekend naar kijken. Idem de radiateur (ik heb iets op het rek liggen, maar moet even kijken of ie goed is) met 1 fan, maar je hebt toch al een fan...dus 1+1=2 :lol:

De vraaag over de versnellingsbak begrijp ik niet helemaal. Bij een normale GTL bak zit er een (papieren) pakking tussen koppelingsschelp en bak. Niet tussen koppelingsschelp en blok.

De foto's volgen. Moet ff de baterijen opladen van mijn foto toestel... :wink:
Stuur me anders even een pm met je mail-adres.

Succes en wanneer ik je kan helpen hoor ik het wel.
Michiel
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 90060Bericht R4F6GTX Automaat »

Bij mij zit er ook de gewone GTL startmotor op. Dynamo trouwens ook.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Daan

Bericht: # 90064Bericht Daan »

Michiel (JanSan) maakt dat idd uit (die carb setting?)? welke 'eerst' komt? Ze komen toch samen tegelijk uit op het inlaatspruitstuk of niet?weet het niet want het is 'net' gemonteerd met nieuwe pakkingen (heb het dus zelf niet gezien)
maar lijkt mij dat voor een tweetraps er geen scheiding is tussen verschillende cilinders.. bv 1ste kamer voor 1ste en 4de cilinder etc..

Maar heb wel interesse in je radiateur en rubber doppen (die je kleppendeksel afsluiten waar je bougie-kokers doorheensteken

ben binnenkort in Beek dus kom wel ff koekeloeren bij je als het uit komt..

Goed nieuws dat de startmoter etc ook 'doorgeschoven' kunnen worden..

Echt nooit iemand problems gehad met dat de GTL versn. bak de krachten niet aan kon? iederen verklaart me voor gek namelijk, PK's verdriedubbelen met de zelfde bak namelijk.... maar heb nog nooit van iemand van jullie problemen gehoord...
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Daan

Bericht: # 90065Bericht Daan »

met mijn bak bedoel ik: Ik heb op mijn blok nu al de de (GTL) koppelingsplaten zitten en dat grote rozet (met die veerpuntjes), nu moet alleen mijn bak er nog tegenaan toch? die kan er tegenaan zonder pakking of moet die met?
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 90066Bericht R4F6GTX Automaat »

Daan schreef:
maar lijkt mij dat voor een tweetraps er geen scheiding is tussen verschillende cilinders.. bv 1ste kamer voor 1ste en 4de cilinder etc..
De eerste trap gaat eerder open. Als je het gaspedaal ongeveer op de helft ingetrapt hebt gaat de tweeede trap pas open. Bovenin zie je dat niet maar de klep die open gaat zit onderin de carb. Een scheidng tussen de cyl. onderling zit er niet nee. Onder de carb komt het in 1 ruimte die het over de 4 cyl verdeelt.
Daan schreef:

Echt nooit iemand problems gehad met dat de GTL versn. bak de krachten niet aan kon? iederen verklaart me voor gek namelijk, PK's verdriedubbelen met de zelfde bak namelijk.... maar heb nog nooit van iemand van jullie problemen gehoord...
Jawel, mijne heeft een GTL bak erop zitten. Alles werkt prima alleen zou een overdrive fijn zijn want als je 80 rijdt maakt ie een geluid alsof je het dubbele rijdt... :lol: Ik heb er de koppeling van de GTL op zitten. Soms heb ik het idee dat ik 'm er gewoon doorheen trek, dus hij kan de krachten niet aan. Lijkt dus op een slippende koppeling. Kan ook zijn dat er iets niet goed zit maar dan moet ik 'm weer openhalen om dat te zien. Daar had ik nou net geen zin meer in.
Michiel (Jan-San) had me ooit gezegd dat die van hem erg snel is, dat je niet weet wat er gebeurd. Kan zijn dat hij niks gewend is of dat ik verwend ben maar ik vind het allemaal niet zo spectaculair dus wou ik Michiel een keer vragen om met mijn Alpientje te rijden, kijken of die ook zo snel is als die van hem; maar ik rij er eigenlijk niet meer mee want mijn Cadillac rijdt goedkoper en veel fijner...
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 90067Bericht R4F6GTX Automaat »

Daan schreef:met mijn bak bedoel ik: Ik heb op mijn blok nu al de de (GTL) koppelingsplaten zitten en dat grote rozet (met die veerpuntjes), nu moet alleen mijn bak er nog tegenaan toch? die kan er tegenaan zonder pakking of moet die met?
als je het koppelingshuis bedoelt, dat tegen het motorblok aan komt, daar heb ik zowel bij de R4 als bij de Alpien nog nooit een pakking tussen gevonden.Waarom zou daar een pakking tussen moeten? Er zit geen olie die tegen gehouden moet worden of een andere vloeistof. Dat is het enige wat een pakking doet, sap binnenhouden... :roll: Nee GijSsie, niet gaan doordenken
Plaats reactie