op mijn Femsa spanningsregelaar staat bij 2 aansluitingen DIN 50, bij 1 EXC 67 en bij de laatste twee BAT 31. Weet iemand wat dit betekent? BAT is denk ik bateria (accu), maar de rest, en de getallen?
Ter illustratie, op eBay wordt er 1 aangeboden die sterk op die van mij lijkt (hier)
Op de zijkant van die van mij staat verder 12V en 21.5A, terwijl het ding op eBay, volgens opgave, voor 10.5A is. Maakt die aanduiding nog wat uit?
Hebben andere spanningsverdelers trouwens ook 5 aansluitpunten? Wat zit er precies aan behalve de accu?
betekenis van tekst op spanningsregelaar
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
voor dat je dynamo spanning kan leveren moet er spanning op de wikkelingen worden gezet (door je accu) ,dat heet dan dat het veld word bekrachtigd en daardoor kan de dynamo spanning leveren, omdat het een wisselstroomdynamo is zit er ook een gelijkrichter in die van de wisselspanning ,gelijkspanning maakt.
een wisselstroomdynamo geeft bij een laag toerental al een flinke laadstroom en dus erg rendabel
van de 5 draden van je spanningsregelaar zijn voor 3 voor je wisselstroomdynamo (1 op iedere wikkeling) en 2 komen van de gelijkrichterdiodes en dan heb je nog de massa (wat eigenlijk ook een aansluiting is)
bij m'n xt500 (motor) zit een spanningsregelaar die maar 1 draadje heeft, alle spanning boven de 6 volt word dan naar massa afgevoerd, eigenlijk het meest eenvoudige systeem , met een gelijkstroomspoel, niet zo rendabel maar heeft geen accu nodig om spanning te kunnen leveren.
mvg ronny
een wisselstroomdynamo geeft bij een laag toerental al een flinke laadstroom en dus erg rendabel
van de 5 draden van je spanningsregelaar zijn voor 3 voor je wisselstroomdynamo (1 op iedere wikkeling) en 2 komen van de gelijkrichterdiodes en dan heb je nog de massa (wat eigenlijk ook een aansluiting is)
bij m'n xt500 (motor) zit een spanningsregelaar die maar 1 draadje heeft, alle spanning boven de 6 volt word dan naar massa afgevoerd, eigenlijk het meest eenvoudige systeem , met een gelijkstroomspoel, niet zo rendabel maar heeft geen accu nodig om spanning te kunnen leveren.
mvg ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)

gut moet ik de boeken induiken terwijl ik m'n rugzak aan het inpakken ben om naar spanje te gaan
ik denk dat ik 3 weekjes verstek laat gaan op het forum en lees de reakties later wel
goeie tijd u allen en tot laters, ronny

grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)