fuseevraagje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Rik H.

fuseevraagje

Bericht: # 87147Bericht Rik H. »

Hallo sleutelaars,

Ik ben bezig om de koppeling van mijn gtl te vervangen. Dit wil ik doen door de motor te kantelen. Inmiddels ben ik zover dat ik de aandrijfassen los wil hebben door de stuurkogel en onderste fuseekogel los te maken. De onderste fuseekogel heb ik met plaatje en al losgemaakt (zie foto). Nu wil ik graag deze kogel vervangen. Hoe krijg ik nou de kogel met plaatje los zonder de aandrijfas aan de wielkant los te maken? Moet de kogel uit dat plaatje of zo? En nog belangrijker: Hoe krijg ik er weer een nieuwe in?
Ik heb wel wat sleutelervaring maar wil vanwege het ontgroenende karakter van deze klus toch graag even in de groep gooien wat ik toe nu toe gedaan heb.

-Moed verzameld om er aan te beginnen.
-Stuurkogel losgemaakt door die grote moer aan de onderkant los te draaien en de stang naar boven toe los te tikken. Ging vrij gemakkelijk.
-Van de bovenste kogel de grote moer losgedraaid.
-Van de onderste kogel de grote moer losgedraaid.
-Fuseestuk een paar fikse meppen verkocht en toen schoot ie los. Had me al voorbereid op een kwartier rossen met de hamer maar dat viel dus mee. Ik had de krik al onder de remschijf staan dus volgens plan kwam het zaakje daarop te liggen.
-Van de onderste kogel de drie moertjes losgedraaid(die op de draagarm zit)/losgeslepen(de andere 2 vanwege roest en geen grip met de ringsleutel).
-Met puzzelen en draaien kon ik toen de onderste kogel met plaatje en al van de draagarm trekken.
-Fuseestuk weer opgehangen aan de bovenste draagarm door daar de moer er weer op te draaien.
-Foto gemaakt en zitten dubben hoe nu die onderste kogel te verwijderen. Naar boven kan niet want dan kom ik tegen de aandrijfas. Wie weet het?
-Naar huis gegaan.
-Bier!

Afbeelding

Dan nog iets. Ik lees veel over kogelduwers en poelietrekkers. Die heb ik dus niet nodig gehad. Haal ik de verkeerde dingen los of heb ik gewoon mazzel dat het allemaal niet zo vast zit?

groeten Rik
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 87148Bericht R4F6GTX Automaat »

Je haalt de verkeerde dingen los
RVIER

Bericht: # 87162Bericht RVIER »

Dag Rik,

Ik hoop dat het bier lekker was.

Het slechte nieuwe dat je de onderfuse (dat deel wat je nu los hebt moet je als geheel vervangen) niet kunt vervangen zonder de aandrijfas te demonteren. Zorg wel dat je de (versnellingsbak-)olie van te voren aftapt anders loopt alles op straat.

De moer van de aandijfas zit goed vast en eingelijk moet je die losdraaien als de auto nog met de wielen op de grond staat. (rechtse draad, eventueel stuk buis gebruiken om kracht te zetten)

Als je een as gedemonteerd hebt kun je de andere uit de bak trekken door het motorblok aan de voorzijde naar rechts te duwen

Het goede nieuws is dat je geluk had met het loshalen van de stuurkogel en de onderfuse.

succes verder,

Bedenk dat je met deze reparatie de tegenwaarde van 15 kratten bier hebt gespaard!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Rik H.

Bericht: # 87169Bericht Rik H. »

Hoi Fons,

Bier was lekker :wink: ! Smaakt nog iets beter als alles weer in elkaar zit. Dan zijn die 15 kratjes aan de beurt.

De bakolie heb ik al afgetapt. Wat ik me nog afvroeg, als ik de aandrijfas weer terug wil zetten, hoe krijg ik die dan door het fuseestuk? In de Kluwer lees ik namelijk dat ik daar speciaal gereedschap voor nodig heb.

Goed ik ben voorlopig weer van de straat. Bedankt voor de aanwijzingen!

Rik
RVIER

aandrijfas

Bericht: # 87187Bericht RVIER »

Dag Rik,

de aandrijfas gaat meestal goed uit de naaf. Eventueel moer op de as draaien en klap op de as geven. Bij monteren een beetje vet aan de aandrijfas en hij schuift zo in de naaf. Die trekker die Kluwer noemt heb ik nog nooit nodig gehad.

Je hebt eerst de onderfuse losgemaakt. Die moet je eigenlijk als eerste ook weer monteren. Dan het fusestuk eraanzetten. De as in de differentieel steken en dan in de naaf (moet allemaal net kunnen). Dan vasthangen aan de bovenfuse. Als je de lange bout van de bovenste draargarm hebt losgemaakt, moet je die weer vastzetten als de auto weer op de wielen staat. Doe je dat niet dan verniel je de rubber bussen.

Vergeet niet achteraf het differentieel weer te vullen. Slang aan de fles vastmaken, slang in de versnellingsbak hangen en fles hoger opghangen, loopt het er een beetje sneller in. Warme olie stroomt ook sneller

succes fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Rik H.

Bericht: # 87246Bericht Rik H. »

Hoi Fons,

Veel gebeurd gisteren en vandaag. Gisteren toch maar besloten om de hele motor eruit te takelen. De dwarstraverse onder het blok wilde niet los en als de motor eruit is kun je toch overal wat beter bij. Ik had hulp van m'n vader dus het was zo gepiept. Versnellingsbak losgemaakt en de oude koppeling eraf gesloopt. Was hard nodig want de klinknagels van de plaat hadden al een mooie groef gemaakt in de drukgroep. Gelukkig was het vliegwiel nog helemaal gaaf. Nieuwe plaat erin en drukgroep er weer op. Koppelingshuis voorzichtig schoongestraald met wasbenzine uit zo'n kannetje wat je op je compressor kan aansluiten. Bling bling! Mooi schoon geworden.
Vandaag versnellingsbak weer op het blok gezet en nu is ie weer klaar voor inbouw.
Vandaag stond ook het vervangen van de fuseekogels op het programma. Daarvoor moest dus de aandrijfas los. Zoals je al schreef ging dat vrij gemakkelijk. Wel eerst de beide fuseekogels weer vastgezet zodat ik meer kracht op de asmoer kon zetten. Gisteren had ik het hele zaakje al ingespoten met kruipolie en vandaag paps op de rem en ik op de momentsleutel. Geen probleem. Toen ie op de werkbank lag zag ik wel dat de hoes aan de bakkant een heel klein scheurtje heeft. Morgen dus maar eens met zwarte kit prutsen.
De nieuwe fuseekogels zitten inmiddels ook al vast. Wel moest ik van de onderste het plaatje wat bijslijpen zodat ie beter past. Had ik hier ook al ergens gelezen dat dat kon voorkomen. Bij de bovenste nieuwe zat nog een te dik boutje+moertje. Verder geen problemen gehad eigenlijk.

Leuk om te merken dat als je ergens maar gewoon aan begint dat het dan allemaal best wel meevalt. Dit is voor mij de eerste keer dat ik zo ver ga met sleutelen, maar zeker niet de laatste!

Dus bedankt Fons voor je tips en aanwijzingen!

groeten Rik
4TL
Contacteer:

Bericht: # 87250Bericht 4TL »

rhasselman schreef:Hoi Fons,
vandaag paps op de rem en ik op de momentsleutel. Geen probleem.
Dat moet je dus nooooit meer doen, een moer losdraaien met een moment sleutel, daar kan hij niet tegen. Dwz. als je de sleutel nog verder verder vedraait na de klik, dan is hij niet meer betrouwbaar.
Clio '98
Rik H.

Bericht: # 87251Bericht Rik H. »

4TL schreef:
rhasselman schreef:Hoi Fons,
vandaag paps op de rem en ik op de momentsleutel. Geen probleem.
Dat moet je dus nooooit meer doen, een moer losdraaien met een moment sleutel, daar kan hij niet tegen. Dwz. als je de sleutel nog verder verder vedraait na de klik, dan is hij niet meer betrouwbaar.
Weet ik. Ik had hem van tevoren op z'n zwaarste stand (200Nm geloof ik)gezet zodat ie niet klikte. Maar inderdaad wel iets om goed op te letten. Niet goedkoop zo'n momentsleutel...
Rik H.

Bericht: # 87506Bericht Rik H. »

Klaar! 8) De nieuwe koppeling zit er in en het werkt allemaal weer na behoren. Dat ging nog niet zonder slag of stoot want ik was zo braaf om de Kluwer/Haynes op te volgen en heb dus de korte flens van de plaat naar het vliegwiel gekeerd. Alles weer in elkaar en vroem, daar startte die weer! Tot zover ging het goed. Eerste versnellling ingeschakeld, koppeling voorzichtig op laten komen. Kgggggggggg! Snel de koppeling weer ingedrukt. Da's niet goed! Het zal toch niet zo zijn...maar toch, na Jasper om raad gevraagd te hebben werd mijn bange vermoeden bevestigd. Koppelingsplaat verkeerd om! :( Kon ik weer de motor eruit gaan halen. Dat ging gelukkig een stuk sneller dan de eerste keer en het was eigenlijk zo gepiept. Dus voor de duidelijkheid: de lange flens moet naar het vliegwiel wijzen. Als je het niet zeker weet even de plaat tegen het vlieghouden en proberen te draaien. Dat moet dus zonder schurende klinknagels kunnen.
Al met al ben ik weer een sleutelervaring rijker met twee keer een motor uitbouwen en links de fuseekogels vervangen.
Op wat kleine afsteldingetjes na rijdt ie nu heerlijk! En daar doe je het toch allemaal voor. Ruikt binnen ook weer wat frisser nu die versleten plaat eruit is :wink:

Nu op naar de volgende klus: remschoenen achter vervangen.

Rik
jbeekmann

Bericht: # 87515Bericht jbeekmann »

Gefeliciteerd! Fijn dat het allemaal gelukt is! Hulde voor je inzet en doorzettingsvermogen!
Die remschoenen achter zijn een stuk makkelijker hoor!!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie