Ik ben bezig om de koppeling van mijn gtl te vervangen. Dit wil ik doen door de motor te kantelen. Inmiddels ben ik zover dat ik de aandrijfassen los wil hebben door de stuurkogel en onderste fuseekogel los te maken. De onderste fuseekogel heb ik met plaatje en al losgemaakt (zie foto). Nu wil ik graag deze kogel vervangen. Hoe krijg ik nou de kogel met plaatje los zonder de aandrijfas aan de wielkant los te maken? Moet de kogel uit dat plaatje of zo? En nog belangrijker: Hoe krijg ik er weer een nieuwe in?
Ik heb wel wat sleutelervaring maar wil vanwege het ontgroenende karakter van deze klus toch graag even in de groep gooien wat ik toe nu toe gedaan heb.
-Moed verzameld om er aan te beginnen.
-Stuurkogel losgemaakt door die grote moer aan de onderkant los te draaien en de stang naar boven toe los te tikken. Ging vrij gemakkelijk.
-Van de bovenste kogel de grote moer losgedraaid.
-Van de onderste kogel de grote moer losgedraaid.
-Fuseestuk een paar fikse meppen verkocht en toen schoot ie los. Had me al voorbereid op een kwartier rossen met de hamer maar dat viel dus mee. Ik had de krik al onder de remschijf staan dus volgens plan kwam het zaakje daarop te liggen.
-Van de onderste kogel de drie moertjes losgedraaid(die op de draagarm zit)/losgeslepen(de andere 2 vanwege roest en geen grip met de ringsleutel).
-Met puzzelen en draaien kon ik toen de onderste kogel met plaatje en al van de draagarm trekken.
-Fuseestuk weer opgehangen aan de bovenste draagarm door daar de moer er weer op te draaien.
-Foto gemaakt en zitten dubben hoe nu die onderste kogel te verwijderen. Naar boven kan niet want dan kom ik tegen de aandrijfas. Wie weet het?
-Naar huis gegaan.
-Bier!

Dan nog iets. Ik lees veel over kogelduwers en poelietrekkers. Die heb ik dus niet nodig gehad. Haal ik de verkeerde dingen los of heb ik gewoon mazzel dat het allemaal niet zo vast zit?
groeten Rik