Koolborstels startmotor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
peter smit
Berichten: 27
Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
Locatie: Aalten

Koolborstels startmotor

Bericht: # 86852Bericht peter smit »

Hallo,

IK heb momenteel de startmotor van mn R4 uit elkander liggen.

Vroeg me even af of iemand weet wat het formaat van de koolborstels moet zijn.

M.v.g.

Peter
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 86858Bericht R4F6GTX Automaat »

als je 'm open hebt liggen is dat toch een kwestie van opmeten? (en logisch nadenken misschien...)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 86860Bericht Mark4GTL »

of een of meerder koolborstel meenemen naar de winkel waar je nieuwe gaat halen en zegt "Ik wil ... van dezem."
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
peter smit
Berichten: 27
Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
Locatie: Aalten

Bericht: # 86874Bericht peter smit »

Luister...

Ik wil dus weten of de borstels versleten zijn, ja of nee! Als ik de afmeting weet van die dingen dan weet ik dus ook of ik nieuwe moet kopen ja of nee!!!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

lengte borstels

Bericht: # 86875Bericht RVIER »

Mij staat bij dat de nieuwe borstels net boven de borstelhouder uitkomen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
peter smit
Berichten: 27
Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
Locatie: Aalten

Bericht: # 86876Bericht peter smit »

Hallo,

Kijk dat is informatie waar ik iets aan heb, vriendelijk bedankt voor de reactie!!

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Fransr4f41988
Berichten: 51
Lid geworden op: di sep 26, 2006 8:39 pm
Locatie: Joure

Bericht: # 86879Bericht Fransr4f41988 »

Ik heb ook eens problemen met het starten gehad. bleek dat de koolborstels zo versleten waren dat ze tegen een stop aan liepen en niet goed contact makten met de communicator.

Ik heb deze toen vervangen door nieuwe die als ik het me goed herinner ongeveer 1cm dik zijn, misschien wel meer.

succes er mee!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

solderen van de tweede borstel

Bericht: # 86899Bericht RVIER »

@peter,

Als je de borstels vervangt gaat die met het schroefje (de borstel naar de massa) het eenvoudigst. De andere is aan de wikkelingen gesoldeerd. Dat lukt niet met een gewone soldeerbout!. Je hebt heel veel warmte nodig (in erg korte tijd)

Ik heb de oude koolborstel afgekinpt en de nieuwe aan de oude draad vast gebonden met dunne koperdraad. (gewoon tweelingsnoer strippen en een zo'n draadje pakken) Je moet wel even kijken of het geheel nu nog in de houder past.

Vervolgens moet je solderen. Zorg dat de te solderen draden pijnlijk schoon zijn. Neem nu een dikke strip of een hamer of iets met een grote warmteinhoud en stook die met de vlam (of verfstrippen) zo warm dat harskernsoldeer mooi smelt.
Houd nu dit hete blok tegen de te solderen draden en voeg harskernsoldeer toe. In 2 seconden ben je klaar!

Succes

vr gr Fons

Kijk ook even of de lagerbusjes, waarin de rotor draait, nog goed zijn. Ook die kun je eenvoudig vervangen
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
hans dam
Berichten: 106
Lid geworden op: za okt 07, 2006 10:41 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 86925Bericht hans dam »

Wat Fons zo goed beeldend beschreven heeft, kun je hier nog eens in foto's zien.

http://www.r4-4l.com/articles.php?lng=fr&pg=701

Solderen wordt hier met een vlam gedaan, en ik begreep die foto met bankschroef eerst niet echt, totdat ik las dat hij een afscherming met aluminium folie had gemaakt... De auteur vindt net als Fons het solderen het meest kritische/moeilijke van de klus :x

Ik gebruik nog een oud soldeerpistool van 150 watt met harskernsoldeer en soms S39 voor dit soort klussen.
De truuk van Fons (de man met de hamer) om een zware strip metaal of een hamer als hitte-accumulator te gebruiken, kende ik nog niet, leuk!

Wat overigens wel grappig is dat er op dit moment 3 topics over startmotoren parallel lopen: wil de échte démarreur-monteur opstaan? :D
Plaats reactie