Koolborstels startmotor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
- Locatie: Aalten
Koolborstels startmotor
Hallo,
IK heb momenteel de startmotor van mn R4 uit elkander liggen.
Vroeg me even af of iemand weet wat het formaat van de koolborstels moet zijn.
M.v.g.
Peter
IK heb momenteel de startmotor van mn R4 uit elkander liggen.
Vroeg me even af of iemand weet wat het formaat van de koolborstels moet zijn.
M.v.g.
Peter
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
of een of meerder koolborstel meenemen naar de winkel waar je nieuwe gaat halen en zegt "Ik wil ... van dezem."
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
- Locatie: Aalten
lengte borstels
Mij staat bij dat de nieuwe borstels net boven de borstelhouder uitkomen.
vr gr Fons
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
- Locatie: Aalten
- Fransr4f41988
- Berichten: 51
- Lid geworden op: di sep 26, 2006 8:39 pm
- Locatie: Joure
Ik heb ook eens problemen met het starten gehad. bleek dat de koolborstels zo versleten waren dat ze tegen een stop aan liepen en niet goed contact makten met de communicator.
Ik heb deze toen vervangen door nieuwe die als ik het me goed herinner ongeveer 1cm dik zijn, misschien wel meer.
succes er mee!
Ik heb deze toen vervangen door nieuwe die als ik het me goed herinner ongeveer 1cm dik zijn, misschien wel meer.
succes er mee!
solderen van de tweede borstel
@peter,
Als je de borstels vervangt gaat die met het schroefje (de borstel naar de massa) het eenvoudigst. De andere is aan de wikkelingen gesoldeerd. Dat lukt niet met een gewone soldeerbout!. Je hebt heel veel warmte nodig (in erg korte tijd)
Ik heb de oude koolborstel afgekinpt en de nieuwe aan de oude draad vast gebonden met dunne koperdraad. (gewoon tweelingsnoer strippen en een zo'n draadje pakken) Je moet wel even kijken of het geheel nu nog in de houder past.
Vervolgens moet je solderen. Zorg dat de te solderen draden pijnlijk schoon zijn. Neem nu een dikke strip of een hamer of iets met een grote warmteinhoud en stook die met de vlam (of verfstrippen) zo warm dat harskernsoldeer mooi smelt.
Houd nu dit hete blok tegen de te solderen draden en voeg harskernsoldeer toe. In 2 seconden ben je klaar!
Succes
vr gr Fons
Kijk ook even of de lagerbusjes, waarin de rotor draait, nog goed zijn. Ook die kun je eenvoudig vervangen
Als je de borstels vervangt gaat die met het schroefje (de borstel naar de massa) het eenvoudigst. De andere is aan de wikkelingen gesoldeerd. Dat lukt niet met een gewone soldeerbout!. Je hebt heel veel warmte nodig (in erg korte tijd)
Ik heb de oude koolborstel afgekinpt en de nieuwe aan de oude draad vast gebonden met dunne koperdraad. (gewoon tweelingsnoer strippen en een zo'n draadje pakken) Je moet wel even kijken of het geheel nu nog in de houder past.
Vervolgens moet je solderen. Zorg dat de te solderen draden pijnlijk schoon zijn. Neem nu een dikke strip of een hamer of iets met een grote warmteinhoud en stook die met de vlam (of verfstrippen) zo warm dat harskernsoldeer mooi smelt.
Houd nu dit hete blok tegen de te solderen draden en voeg harskernsoldeer toe. In 2 seconden ben je klaar!
Succes
vr gr Fons
Kijk ook even of de lagerbusjes, waarin de rotor draait, nog goed zijn. Ook die kun je eenvoudig vervangen
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Wat Fons zo goed beeldend beschreven heeft, kun je hier nog eens in foto's zien.
http://www.r4-4l.com/articles.php?lng=fr&pg=701
Solderen wordt hier met een vlam gedaan, en ik begreep die foto met bankschroef eerst niet echt, totdat ik las dat hij een afscherming met aluminium folie had gemaakt... De auteur vindt net als Fons het solderen het meest kritische/moeilijke van de klus
Ik gebruik nog een oud soldeerpistool van 150 watt met harskernsoldeer en soms S39 voor dit soort klussen.
De truuk van Fons (de man met de hamer) om een zware strip metaal of een hamer als hitte-accumulator te gebruiken, kende ik nog niet, leuk!
Wat overigens wel grappig is dat er op dit moment 3 topics over startmotoren parallel lopen: wil de échte démarreur-monteur opstaan?
http://www.r4-4l.com/articles.php?lng=fr&pg=701
Solderen wordt hier met een vlam gedaan, en ik begreep die foto met bankschroef eerst niet echt, totdat ik las dat hij een afscherming met aluminium folie had gemaakt... De auteur vindt net als Fons het solderen het meest kritische/moeilijke van de klus

Ik gebruik nog een oud soldeerpistool van 150 watt met harskernsoldeer en soms S39 voor dit soort klussen.
De truuk van Fons (de man met de hamer) om een zware strip metaal of een hamer als hitte-accumulator te gebruiken, kende ik nog niet, leuk!
Wat overigens wel grappig is dat er op dit moment 3 topics over startmotoren parallel lopen: wil de échte démarreur-monteur opstaan?
