Werkplaatshandboeken

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 85857Bericht Hanz »

de MRs blijven lange tijd in gebruik, af en toe verschijnen er addendums. Die van mij is van maart 1983, is een aanpassing van die van juni 1976 en heeft bijvoorbeeld achterin een losse aanvulling met het electrisch schema vanaf maart 1987. IS heet dat, Information Service, een soort addendum.
Volgens mij zijn er voor de 4 niet meer Renault-boeken dan MR61, MR175 en MR176 (Hoewel, zoals eerder gemeld, dezelfde boeken in andere talen ook weer een ander nummer hebben, zoals MR196 voor de spaanse MR176.)
De PR worden vaker vervangen; ik heb de PRs 784, 808, 953, 1005 en 1104, de 686, 728, 897 en 1006 nog niet, maar ik weet dat er meer zijn, bijvoorbeeld voor de Rodeo, Sinpar. Geen idee van de nummers. Verder zijn er ook nog documenten 'pieces speciales' 500, 501, 502 voor de auto's van GPL (? een of andere club die zich met LPG bezig houdt?), PTT (..), EDF (Electricité de France), TSI (?).
Als ik iets over het hoofd zie dan hoor ik dat graag. Ik ben zelf naarstig op zoek naar de PR die over de R1125 gaat, dus als iemand weet welk nummer dat is....
RVIER

P.R en

Bericht: # 85889Bericht RVIER »

@hanz

ik heb de microfiches van de PR 728, PR1104
(en de PR964 voor de rodeo4)
deze PR's werden vaker geactualiseerd bv de PR1104 1983-1993

Welke versie is de R1125?

Hebben we iemand die microfiches kan scannen/printen?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 85890Bericht Hanz »

De R1125 is de in Spanje gebouwde vier (zie link hieronder). Helaas is de R1125 een beetje een zwart gat in de officiële geschiedschrijving van de vier... de Régie heeft er niets over te melden. Als Arthur naar de Heilige Graal ben ik altijd op zoek naar documentatie over de R1125, helaas zonder al te veel resultaat. Er schijnt een PR897 te zijn over de 1125. Zou Renault ergens een online bibliotheek hebben met daarin een overzicht van alles wat ze zoal uitbrengen?
RVIER

PR enz

Bericht: # 85921Bericht RVIER »

@hanz,

Ik heb ook nog de PR 400, 401, 500HS die een soort aanvullling zijn voor verschillende typen. De 500HS gaat bv over de bizonderheden aan de R4 jogging, edf, gpl en telecom, maar ook over de R5 en R14.
Op de PR 400 (startmotoren, dynamo's en carburateurs) kwam ik zelfs de R1125 tegen, die heeft kennelijk spullen van FASA.

Als de R1125 in Spanje is gebouwd met franse onderdelen is er natuurlijk weinig reden om er een aparte PR/MR van te maken
Zo zal er ook wel geen aparte PR/MR zjn van de R4-en die in Italie zijn gebouwd!

vr gr Fons
RVIER

nogmaals PR-en

Bericht: # 85923Bericht RVIER »

e@Hanz,

ik reageerde wat snel. Ik zie dat de FASA veel verschillen (op onderdelen)heeft met de renault.
Ik ben nog eens gaan zoeken in de microfiches. Er zijn daar heel wat varianten van. Dat (online) overzicht van wat ze hebben uitgebracht (je erdere opmerking) lijkt me nu ook welkom. In somige PR's worden delen van andere PR's opgenomen. Ik zag ook verwijzingen naar 1005, 1006 en 1104 HS

Ik vind de R1125 regelmatig in de overzichten van met name de electro delen. Ik heb het idee dat Renault hem ziet als variant /161

Op het type plaatje staat dan hoogstwaarschijnlijk
R1125
X00 161
SERIENUMMER

Ik kom diezelfde versie Fasa /161 ook tegen als R1129 FASA /161
en R1128 FASA/161. Komt je dit bekend voor?
Ergens zag ik ook een verwijzing naar bouwjaar vanaf 82

vr gr Fons
Zo te zien heeft FASA ook andere Renault typen gemaakt
hans dam

Discussie over handboeken en digitale databank

Bericht: # 85935Bericht hans dam »

@ Fons & Hanz:

Zou de MR / PR discussie niet in een apart topic ondergebracht kunnen worden?
Die staat nu in Fons' topic over de achtertrein, en is daarom in de toekomst moeilijk terug te vinden.

Eigenlijk zou 'publicaties' een apart hoofd-topic moeten worden (naast Vraag en Aanbod, Sleutelen, Diversen, etc).

Daarin subtopics over de handboeken, foto's, folders, video's, etc....
Een digitale databank dus, gemakkelijk toegankelijk, overzichtelijk, gegroepeerd naar théma's,
Jullie zouden daarvan de moderatoren kunnen zijn.
hans dam

Bericht: # 85943Bericht hans dam »

Om het geheel compleet te maken:

De download-links van beide werkplaatsboeken in Spaans en Hongaars (1000 en 850 pagina's) staan onder andere hier (Hongaarse R4-site):

http://geret01.atw.hu/

Hanz schreef:@Hans: het ziet eruit als de spaanse versie van de MR175. Toevallig, ik had vorige week de spaanse versie van de MR176 gescand...
@ Hanz, leuk!, welke bouwjaren/types gelden voor de MR175 en voor de 176? Komt de door jou gescande versie ook 'on line', via filesharing?
Hanz schreef:Mijn MR175 is van 1983, de MR176 is van 1975
In MR175 zijn een stuk of 17 pagina's gewijd aan de 'train arrière', en ook nog een handvol aan de 'amortisseurs arrières', 'barre anti-roulis arrière - dépose et repose'. En o ja, ook nog e.e.a. over de afstelling van de wagenhoogte. Klinkt wel relevant.
Mijn MR196 is momenteel een multipage TIF van 200MB. Geen idee waar ik die kwijt zou kunnen. Tis trouwens een weinig informatief ding; gaat geheel over carrosserie. De PR heb je meestal meer aan.
yellowsub schreef:hallo

heb diverse boeken in het nederlands...
mogelijk interessant om te scannen? wie zin en tijd heeft is welkom om in de bieb te kijken en te scannen!
tuut tuut
bart
[quote="hans dam
Off topic: los van de kwestie of er zinnige info in de MR 196 staat, tegenwoordig kun je zelfs tot 25 gigabytes gratis uploaden, en zelf of anderen daarvandaan weer laten downloaden.

Ik gebruik het voor backups, video's en foto's. Ik gebruik zelfs verschillende van deze sharing-sites, om het risico te spreiden.

@ Bart (tuut tuut): welke boeken heb je?
Overigens off topic, een tijdje geleden hadden we het op dit forum erover om een digitale database van documenten en foto's te starten...[/quote]
RVIER schreef:heren,

@ allen
Mij (nederlandse) MR175 is van januarie 1976. de MR 176 van sept 1975.
Welke MR-en zijn er daarna nog gekomen voor de R4.
Ik heb ook nog ene M.R.61 , die is van februari 1963
Hebben we een lijstje van de MR-en voor de R4

vr gr Fons
RVIER

ducumentatie Renault

Bericht: # 85951Bericht RVIER »

Heren,

Renault heeft niet nagelaten van bijna alle documentatie veel verschillende versies te maken . Denk aan PR-en, MR-en, IS-en B.V.HA
Dat gaat op microfiche en papier, in veel talen.
De logica van de nummering ontgaat me vooralsnog.

Gelukkig heeft Renault wel al haar documentatie een uniek onderdeelnummer gegeven Ook hebben de meeste stukken een uitgiftedatum (maand/jaar) en vaak wordt melding gemaakt van welke documentatie door het nieuwe stuk vervalt.

Ik ben gisteren een spreatsheet gaan maken van de informatie die ik zo voorbij zag komen, mijn eigen spullen en afleidbare informatie voor de R4, R4rodeo, R6, R6 rodeo (en de R5, R5 rodeo) Het beeld groeit!
Heb me even beperkt tot de PR en MR (en een B.V.) van de IS-en zijn er erg veel, komt later

Ik kan de spreatsheet rondsturen, iedereen kan dan zijn bekende informatie toevoegen. Zo zouden we snel een overzicht kunnen krijgen van wat er eigenlijk allemaal is. Daarna kunnen we kijken hoe beschikbare informatie te linken is met het overzicht
Is dat wat?

vr gr Fons

p.s. Ik ben zondagmiddag in de buurt van Bilthoven, misschien een moment om even te overleggen?

Ps2 ik kwam weer de 1125 (en 1125S en 1125TL) tegen in B.V.HA (boekje over de versnellingsbakken van mei 82)
hans dam

Bericht: # 85953Bericht hans dam »

Leuk, Fons, zo'n spreadsheet!! Vind het in principe prima om je om 14.00 uur met Janine en Madelon (mijn vrouw en dochter) te ontvangen, waarbij ook Hanz ( uit Bilthoven)welkom is, om samen te overleggen!!!
Plaats reactie