stuurhuis revisiesetje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
stuurhuis revisiesetje
Hallo,
Ik heb een vraagje de garage waar mijn 4tje GTL 1983 is APK gekeurd is ( goedkeur op een stuurkogel na ) zei de monteur dat er speling op het stuurhuis zat niet teveel maar wel dat dit op een afkeur APK kan gaan komen.De oplossing zou zijn een revisie setje dat het probleem zou oplossen.
Weet iemand wat voor setje dat is en waar je dat kan bestellen en zo mogelijk met het renault bestelnummer .
Gr San
Ik heb een vraagje de garage waar mijn 4tje GTL 1983 is APK gekeurd is ( goedkeur op een stuurkogel na ) zei de monteur dat er speling op het stuurhuis zat niet teveel maar wel dat dit op een afkeur APK kan gaan komen.De oplossing zou zijn een revisie setje dat het probleem zou oplossen.
Weet iemand wat voor setje dat is en waar je dat kan bestellen en zo mogelijk met het renault bestelnummer .
Gr San
- Clubmagazijn
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma dec 18, 2006 10:08 pm
- Locatie: Beneden Leeuwen
- Contacteer:
Het clubmagazijn heeft hem ook wel op voorraad. 15 euro
http://www.r4club.nl/het-magazijn-van-de-renault-4-club Het magazijn in Beneden Leeuwen is "The Place to be"
Ik dacht dat je alleen de oude typen stuurhuizen kon reviseren? Mis dus?! Ben ik ook wel benieuwd waar dit setje uit bestaat, en vooral: hoe je dat monteert. Zijn het de binnenste kogels dan? Die tandheugel is toch niet te vervangen? Of...?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
stuurhuis revisie
,Heren.
een deel van de speling kan ook ontstaan als de aandrukplunjer (9) van de tandheugel teveel speling heeft. Kun je eventueel bijstellen. met de stelplaatjes (14)
Het revisiesetje is meer dan een busje. het zijn twee conische ringen die tegen een middenstuk duwen. In de tekening van links naar rechts
segerring, metalenring, conische ring 1, bus, conische ring 2, metalen ring
Ik heb het setje wel eens vervangen door een gedraaide bronzen bus. resultaat geen speling. Wel belangrijk om dat de plunjer (9) goed af te stellen anders loopt het geheel stroef.
Als we toch aan het reviseren zijn.
- het lager op de tekening nr 4 is een standaard kogellager 12x32x10mm, kies voor een aan twee zijden dichte variant bv 6201zz
- het lager 2 op de tekening is een naaldlager 20x26x14mm, met een afdichting. Volgens mijn lagerboer is dit geen standaard lager, maar een special. Er is wel een standaardlager met twee afdichtringen maar dat is 2 milimeter langer. Volgens mij moet het passen.
vr gr Fons
een deel van de speling kan ook ontstaan als de aandrukplunjer (9) van de tandheugel teveel speling heeft. Kun je eventueel bijstellen. met de stelplaatjes (14)
Het revisiesetje is meer dan een busje. het zijn twee conische ringen die tegen een middenstuk duwen. In de tekening van links naar rechts
segerring, metalenring, conische ring 1, bus, conische ring 2, metalen ring
Ik heb het setje wel eens vervangen door een gedraaide bronzen bus. resultaat geen speling. Wel belangrijk om dat de plunjer (9) goed af te stellen anders loopt het geheel stroef.
Als we toch aan het reviseren zijn.
- het lager op de tekening nr 4 is een standaard kogellager 12x32x10mm, kies voor een aan twee zijden dichte variant bv 6201zz
- het lager 2 op de tekening is een naaldlager 20x26x14mm, met een afdichting. Volgens mijn lagerboer is dit geen standaard lager, maar een special. Er is wel een standaardlager met twee afdichtringen maar dat is 2 milimeter langer. Volgens mij moet het passen.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
speling stellen aandrukplunjer
@4TL
ik zie in Olyslager een nogal omslachtige methode met een meetklok.
Ik denk dat de volgende methode eenvoudiger is (heb ik ergens gelezen maar weet niet meer waar)
Het gaat erom dat de zuiger de tandheugel goed op zijn plaats houdt. Eigenlijk wil je zo weinig mogelijk speling. De tandheugel moet over de gehele werkslag vrij kunnen bewegen zonder "zware" punten. Smeer hem vooraf goed in met molykote oid
Je monteert de zuiger met de oude ringen(de stelplaatjes) , maar voegt er een ring van dikte X toe. ( laat de veer maar even weg). Monteer de deksel en draai de 2 boutjes van de deksel aan. Als X groter is dan de speling zie je een spleet tussen deksel en stuurhuis. Meet die speling Y met voelermaat.
X-Y is dan de speling boven de zuiger. Die moet 0,02-0.06 mm zijn. Je moet dus eventueel een dunne ring toevoegen of een ring verwisselen.
Monteer de zaak definitief en vergeet de veer niet!
Nogmaal testen of je van links naar rechts kunt draaien zonder zware punten!
Fons
ik zie in Olyslager een nogal omslachtige methode met een meetklok.
Ik denk dat de volgende methode eenvoudiger is (heb ik ergens gelezen maar weet niet meer waar)
Het gaat erom dat de zuiger de tandheugel goed op zijn plaats houdt. Eigenlijk wil je zo weinig mogelijk speling. De tandheugel moet over de gehele werkslag vrij kunnen bewegen zonder "zware" punten. Smeer hem vooraf goed in met molykote oid
Je monteert de zuiger met de oude ringen(de stelplaatjes) , maar voegt er een ring van dikte X toe. ( laat de veer maar even weg). Monteer de deksel en draai de 2 boutjes van de deksel aan. Als X groter is dan de speling zie je een spleet tussen deksel en stuurhuis. Meet die speling Y met voelermaat.
X-Y is dan de speling boven de zuiger. Die moet 0,02-0.06 mm zijn. Je moet dus eventueel een dunne ring toevoegen of een ring verwisselen.
Monteer de zaak definitief en vergeet de veer niet!
Nogmaal testen of je van links naar rechts kunt draaien zonder zware punten!
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)