ombouw voorste remsysteem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jbeekmann

Bericht: # 85211Bericht jbeekmann »

Ohja, mooi onderwerp heb je voor je reply gekozen...
Boyle - Gay Lussac beschreef echter de ideale gaswet en dat heeft niets te maken met jouw remmerij...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger

Bericht: # 85234Bericht Willem de Zwijger »

Heren, heren, als we al zo heet kunnen lopen van een paar remmetjes dan is de vrede op aarde wel errug ver buiten beeld aan het raken. En dat zelfs in die geitenwollensokken omgeving van de R4. Mag ik een ieder vragen om er wat minder hard in te vliegen ? Nog even en ons jonge veelbelovende bestuurslid wordt aangetroffen met een remschijf die zijn schedeldak gekliefd heeft...of de ademhaling van de schapenhoeder is afgeknepen met wat remschoenen...zonder enig spoor van warmteontwikkeling !
Ik heb het gevoel dat er wat misverstand is, bv de door Brecht genoemde 'druk' op de voorwielen is niet de hydraulische druk in het remsysteem, maar de wieldruk, oftewel meer voertuiggewicht op de voorwielen dan de achterwielen.
En de gedachte van 'optimalere wrijving' als je verder van de as zit, dit lijkt logisch als je jezelf op een wielren fiets aan de remmen ziet trekken van een voorwiel van het formaat stepwieltje. Maar hier komen we op het terrein van krachten, momenten, arbeid en energie, en is inderdaad de energie toch gelijk voor een grotere of kleinere velg. Als je dicht bij de as remt heb je een grotere kracht nodig, maar de snelheid van de velg is lager, dus kracht maal weg (oftewel remarbeid zijnde warmte) is toch hetzelfde als bij een grote velg. De warmteafvoer bepaalt of de remblokjes gaan smelten, en daar wint de grotere velg het inderdaad omdat de warmte beter wegkan.

Om te bepalen wat remtechnisch beter is, R4 trommel of schijf, zouden we lang kunnen ouwehoeren, en mooie sommen kunnen maken over de oppervlaktes die mee doen in de warmteafvoer, en ongetwijfeld heeft Renault die sommen gemaakt, en we zullen nooit weten of ze gemikt hebben op 'normale' of 'extreme' situaties. Dus zit er maar 1 ding op: met een TL en een GTL gelijktijdig de berg af, en dan een thermische foto maken van de voorwielen. Idee voor een volgende clubdag ?
brecht
Contacteer:

Bericht: # 85235Bericht brecht »

wat een poezie wederom!
Thijsio

Bericht: # 85252Bericht Thijsio »

Ik wil wel een thermische foto van mijn 4!
Het is een GTL uit '84 dus schijfremmen. Nu nog een trommelvier.
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
brecht
Contacteer:

Bericht: # 85258Bericht brecht »

Nu nog een thermischecamera...
Willem de Zwijger

Bericht: # 85263Bericht Willem de Zwijger »

Ja, dat wordt duur. Hmm, dan maar onderaan de berg de auto's naast elkaar zetten, gelijktijdig met linker en rechterhand tegen de TL en GTL velg. Iedereen na elkaar voelen, mening opgeven bij de jury, meeste stemmen gelden.
brecht
Contacteer:

Bericht: # 85267Bericht brecht »

jmmr dt k nt mr bij tno wrk.....

hadden we software om met een normale camera thermische foto's te maken...
Neeelz

Bericht: # 85272Bericht Neeelz »

Ik heb wel een thermometer die mbv Infra rood de oppervlakte temperatuur van een object meet. Erg handig om te kijken of mijn radiator overal even warm wordt (en ja, dat wordt ie).
Een quatrelle is het wel!
hans dam

Battle of the Titans

Bericht: # 85296Bericht hans dam »

Jammer dat het debat doodloopt, gebeurt vaak in dit Forum. Dan gaat het over overtuigingen (geloven), meer dan over feiten.

Uiteindelijk werd een experiment voorgesteld, waarbij de warmte gemeten wordt! Prima, maar dit experiment is heel lastig wetenschappelijk te standaardiseren, en daardoor moeilijk betrouwbaar te maken...

Eigenlijk zou je eerst een literatuurstudie moeten doen; wat is wetenschappelijk vastgesteld over de relatieve voordelen van schijf/ boven trommelremmen!

Wat maakt het contactoppervlak werkelijk uit

Warmte-emissie: bij welke beter

Pas dan kun je met redelijke distantie over het probleem/kwestie praten, dus echt over FEITEN..
Willem de Zwijger

Bericht: # 85320Bericht Willem de Zwijger »

Een literatuurstudie...ik ben benieuwd naar je bevindingen. Zelf stop ik mijn tijd liever in sleutelen maar ieder z'n hobby.
Al ben ik bang voor je dat de gemiddelde R4 rijder toch meer waarde zal hechten aan het experiment dan aan theorie, want wat versta je onder een FEIT ?
FFrood
Contacteer:

Bericht: # 85324Bericht FFrood »

Ik heb hier nog een stel versleten wielschijven liggen. We kunnen wel gaan frisbieën met die dingen.
Boyle & Gay Lussac vonden meer uit dan alleen "gaswetten". En welke de "belangrijkste" zijn, ach, ik weet van Boyle nog wel één die hier op dit forum zou passen. Dat is alleen de keuze van je invalshoek.

Terug naar het onderwerp:
Laat ik duidelijk herhalen dat ik niet beweer dat een systeeem beter is dan het ander: ik dacht dat mijn bewering was, dat beide systemen hun voor- en nadelen hebben. Dit zei ik omdat een serieus forumlid een vraag stelt, en ik die geachte persoon een aantal nuanceringen ter overweging geef in het verschil tussen trommelremmen en schijfremmen.
Leek me OK daar eens bij stil te staan, omdat wij R4 gebruikers altijd met beide remsoorten te maken hebben. (Da's ook zo leuk aan een 4 tje)
Jammer dat dat niet wordt uitgediept met ervaringen over het gebruik en mankementen oid van deze remsystemen en oplossingen, maar het verzandt in een "ik weet het toch beter" spelletje. Uiteraard is het goed dat mensen mee kijken of er geen adviezen worden gegeven die absoluut fout of zelfs gevaarlijk zijn. Maar daar was in dit geval geen sprake van.

Ik vind het jammer dat er soms met een bepaalde stelligheid geantwoord wordt, want op die manier ontgaat je de "lol" om items op dit forum te zetten. Want ik had nog wat leuke onderwerpjes die nog nooit aangeroerd zijn. Maar als de discussie gesmoord wordt, dan is de lol er snel af.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
FFrood
Contacteer:

Bericht: # 85327Bericht FFrood »

De "Weissenstein" pas, 22% hellingsgraad, ligt ongeveer 20 km ten zuiden van Basel net even voorbij de Franse grens in Zwitserland.
Gezien de omstandigheden daar leent het zich niet voor experimenten.

De voering op de remblokjes vóór krabte je er als korrels af.
De remvoering in de trommels: de gelijmde voering was losgelaten van het metaal, de door mijzelf geklonken remvoering was in goede staat.

De auto was kort voor de vakantie gekeurd, en had daarvoor geen merkbaar verschil in remkracht tussen links en rechts.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
FFrood
Contacteer:

Bericht: # 85332Bericht FFrood »

Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat Renault wel goed nadacht over het gebruik van hun auto's. Het criterium was dat hun auto's onder alle gebruikelijke omstandigheden in Frankrijk, met de opgegeven belastingen moesten kunnen functioneren. Maar helaas weet ik de bron niet meer, waar ik dat gelezen heb.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
FFrood
Contacteer:

Bericht: # 85334Bericht FFrood »

Ik moest nog iets uitleggen. (voorbijgaand aan de eerdere benadering van het onderwerp) Die dubbele hefboom die ik eerder noemdedat zijn er eigenlijk 3:

Bij een 4-tje met remschijven, en de handrem op de achterwielen.

Als je de handrem handel aantrekt (hefboom 1) trek je de remvoering achter tegen de trommel aan. de remvoering zit aan halfronde beugels, verbonden met een dwarse verbinding (naam daarvan is mij onbekend)
(dat is hefboom 2) De beugel waar de handremkabel in rust is eigenlijk hefboom 3. Het gevolg daarvan is, dat de remcylinders in het achterwiel naar binnen worden geduwd en het hele vloeistofcircuit onder druk wordt gezet, wat resulteert in het uitduwen van het cylindertjes in de remdrukverdeler, verbonden aan de torsiestangen, en het uitzetten van de remcylinders op de voorwielen. De hoofdremcylinder heeft een klep, waardoor teruglopen daarin onmogelijk is.

Het resultaat daarvan is dat de cylinder in de remdrukverdeler open blijft staan, en het rempedaal eerder druk geeft dan zonder handrem.
Dat is dacht ik ook de reden, dat de handige afstelnokken achterop de remplaat bij de trommelremmen helemaal overbodig werden.

Mijn indruk/ervaring is, dat deze mechanische hefbomen krachten uitoefenen die beduidend groter zijn dan de kracht die dmv het rempedaal kan worden uitgeoefend op het hydraulische systeem.

Bij een 4-tje met trommelremmen rondom, vindt weliswaar iets soortgelijks plaats, maar het praktische effect is anders, omdat de handremmen op de voorwielen zitten.
Een voormalige Renault garage houder zei mij eens, dat met de oude Renaultjes (trommelremmen rondom) ze steeds het grapje uithaalden om zo te spelen met de remmen dat je de achterwielen kon los krijgen van de grond tijdens het rijden op lage snelheid. Ze lieten de 4 "dansen". Bij de Estafette was het helemaal een makkie door het hogere zwaartepunt. Het is mij echter helaas nog nooit gelukt.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
speednut

oplossing voor het dilemma

Bericht: # 85343Bericht speednut »

De oplossing in de discussie over de heet wordende remmetjes lijkt me heel simpel. Er is in het land vast wel iemand die een oude versnellingsbak voor een GTL heeft gezet, en die die auto wel wil uitlenen. In dat geval krijg je één versnelling vooruit, en 4 achteruit. (dit in verband met de gelijkheid met afremmen op de motor) Vervolgens gaat een "normale" 4 met schijfremmen ook meedoen.
We zetten ze (die kibbelende betweterige partijen plus de mensen die daar solidair mee zijn) bovenaan de Weisenstein pas en de één rijdt gewoon omlaag, dus met de schijfremmen vóór. De ander met de verkeerde versnellingsbak rijdt achteruit de pas af, met de trommelremmen vóór.

Graag heel veel publiek om de toestand van de rijders en de remmen visueel te controleren......... en de club van voorkeur sportief toe te juichen. Ik rij wel met FFrood mee die gaat altijd zo hard vooruit in het leven, die kan wel eens achteruit, kan Brecht wel met JBeekman. Extra ballast en troost kan nooit kwaad.

Voor het probleem van de wetten van Boyle / Gay Lussac nou daar hebben we ook nog wel een oplossing voor.
Beide partijen zijn onderaan de pas verplicht 2 liter lekkere dikke Maastrichtse uiensoep te verorberen. De manier waarop deze soep door beider lichamen verwerkt zal worden, zal bepalen welke de belangrijkste wet van Boyle Gay Lussac in het leven zal zijn: die van de gassen of die van de vloeistoffen !

Nou ?
Ter inzage scriptie:
"the secret lijf of a speednut"
"la vie secreet d'une noisette a grande vitesse"
(nu ook in het Duits vertaald: "Jetzt fixe deine schnelle Nutte selbst")
Plaats reactie