met een R4 naar Malawi
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
met een R4 naar Malawi
Beste forumers,
Volgend jaar gaan mijn vriendin en ik op stage naar Malawi. Nu kregen wij plots het bijzonder spannende idee om met de wagen te gaan (en als we aankomen, ook terug te keren).
Leuk, leuk!!!
Eerste vraag: met welke auto?
Wij hebben zelf geen auto maar enkele maanden geleden kreeg ik een 4tje kado van een vriend. Geboortejaar '86. Ziet er niet zo fris uit(deuken, carrosserie van verschillende 4tjes, scharnieren van kofferdeksel zijn gebroken, sleutel kan niet van contact,...)
Maar er is niet veel roest en hij zou nog erg goed bollen.
Met de R4 dus! Of toch niet?
Na wat informeren bleek dat een 'normaal' mens met een Landcruiser of een Defender op pad gaat in Afrika. Sommigen gaan echt met een rijdend appartement op reis.
Ik vind het R4 tje veel sympathieker, en zou me dan ook niet goed voelen om met een vette 4x4 door het zwarte continent te scheuren.
www.brussels-capetown.com is de site van 2 gasten die met een eend van België naar Kaapstad reden. Die hadden wel 6 gebroken assen, kapotte versnellingsbak en 5 keer het chassis vernield.
Aangezien mijn vriendin dit toch niet helemaal ziet zitten, en meer zekerheid, comfort en veiligheid wil zal ik het 4tje serieus moeten verdedigen.
Via deze weg wil ik onze kansen beter kunnen inschatten.
Hebben jullie ervaring met Afrika reizen in een R4?
Is het te doen?
Welke aanpassingswerken moeten er aan de wagen gebeuren?
Kan je daar een kostprijs op plakken?
Alle tips en meningen zijn welkom!!!
Bedankt!!!!!!!!!! Ik houd jullie op de hoogte!
Groet
Malawi
Volgend jaar gaan mijn vriendin en ik op stage naar Malawi. Nu kregen wij plots het bijzonder spannende idee om met de wagen te gaan (en als we aankomen, ook terug te keren).
Leuk, leuk!!!
Eerste vraag: met welke auto?
Wij hebben zelf geen auto maar enkele maanden geleden kreeg ik een 4tje kado van een vriend. Geboortejaar '86. Ziet er niet zo fris uit(deuken, carrosserie van verschillende 4tjes, scharnieren van kofferdeksel zijn gebroken, sleutel kan niet van contact,...)
Maar er is niet veel roest en hij zou nog erg goed bollen.
Met de R4 dus! Of toch niet?
Na wat informeren bleek dat een 'normaal' mens met een Landcruiser of een Defender op pad gaat in Afrika. Sommigen gaan echt met een rijdend appartement op reis.
Ik vind het R4 tje veel sympathieker, en zou me dan ook niet goed voelen om met een vette 4x4 door het zwarte continent te scheuren.
www.brussels-capetown.com is de site van 2 gasten die met een eend van België naar Kaapstad reden. Die hadden wel 6 gebroken assen, kapotte versnellingsbak en 5 keer het chassis vernield.
Aangezien mijn vriendin dit toch niet helemaal ziet zitten, en meer zekerheid, comfort en veiligheid wil zal ik het 4tje serieus moeten verdedigen.
Via deze weg wil ik onze kansen beter kunnen inschatten.
Hebben jullie ervaring met Afrika reizen in een R4?
Is het te doen?
Welke aanpassingswerken moeten er aan de wagen gebeuren?
Kan je daar een kostprijs op plakken?
Alle tips en meningen zijn welkom!!!
Bedankt!!!!!!!!!! Ik houd jullie op de hoogte!
Groet
Malawi
met de R4 naar Malawi?
Klinkt heel erg leuk!
Het lijkt mij ook veel beter/leuker om met een viertje rond te rijden dan met een dikke luxe 4x4. Waarschijnlijk krijg je een hoop meer support van de locals.
Nadelen van de vier:
- je kunt veel minder meenemen
- het gaat wat minder snel (meer controles inbouwen en af en toe misschien iets repareren)
Qua terrein kan de vier het prima aan! Er ligt daar namelijk ook gewoon asfalt! Als je je aanpast aan de soort asfalt (met/zonder gaten etc) en je gaat geen gekke dingen doen (off-road etc >> zorg dus voor goede kaarten, zodat dat ook niet nodig is) kan je met een vier prima uit de voeten. Voordeel is de eenvoudige techniek, die in principe iedere lokale garage begrijpt en kan repareren.
Echter: het kost een hoop tijd, moeite en geld om je vier te prepareren. Hij moet namelijk echt goed zijn. Remmerij nieuw, rollerij (lagers, banden etc.) nieuw, ophanging (fuseekogels etc) nieuw, koelsysteem perfect werkend, ontsteking nieuw. Dan heb je het grootste deel wel gehad. Chassis moet goed zijn en geen twijfelplekken hebben, bij twijfel: openslijpen en nieuw inlassen.
Mijn advies: ga met de vier, trek minimaal een paar maanden uit om te prepareren (tenzij je full-time bezig kan zijn) en reserveer er geld voor, en als laatste: trek vooral tijd uit voor de rit zelf! Buiten dat het zonde is om er heel snel doorheen te raggen zal je ook enkele dagen 'reparatiestops' in moeten lassen. (muhaha 'lassen') Als alles perfect in orde is en je rijdt nergens tegenaan of in heb je ze niet nodig, maar het zal je maar gebeuren dat je op dat smalle stoffige weggetje die grote lompe oude vrachtwagen tegenkomt met een chauffeur die evenveel stof in z'n ogen heeft als dat jij ondertussen op je dashboard hebt liggen...
Er zijn er in deze club al zo'n drie geweest die mee hebben gedaan aan een Afrikarally met een vier (waaronder ondergetekende), dus je kunt ook qua gedetailleerde praktische uitvoering het een en ander vragen...
Het lijkt mij ook veel beter/leuker om met een viertje rond te rijden dan met een dikke luxe 4x4. Waarschijnlijk krijg je een hoop meer support van de locals.
Nadelen van de vier:
- je kunt veel minder meenemen
- het gaat wat minder snel (meer controles inbouwen en af en toe misschien iets repareren)
Qua terrein kan de vier het prima aan! Er ligt daar namelijk ook gewoon asfalt! Als je je aanpast aan de soort asfalt (met/zonder gaten etc) en je gaat geen gekke dingen doen (off-road etc >> zorg dus voor goede kaarten, zodat dat ook niet nodig is) kan je met een vier prima uit de voeten. Voordeel is de eenvoudige techniek, die in principe iedere lokale garage begrijpt en kan repareren.
Echter: het kost een hoop tijd, moeite en geld om je vier te prepareren. Hij moet namelijk echt goed zijn. Remmerij nieuw, rollerij (lagers, banden etc.) nieuw, ophanging (fuseekogels etc) nieuw, koelsysteem perfect werkend, ontsteking nieuw. Dan heb je het grootste deel wel gehad. Chassis moet goed zijn en geen twijfelplekken hebben, bij twijfel: openslijpen en nieuw inlassen.
Mijn advies: ga met de vier, trek minimaal een paar maanden uit om te prepareren (tenzij je full-time bezig kan zijn) en reserveer er geld voor, en als laatste: trek vooral tijd uit voor de rit zelf! Buiten dat het zonde is om er heel snel doorheen te raggen zal je ook enkele dagen 'reparatiestops' in moeten lassen. (muhaha 'lassen') Als alles perfect in orde is en je rijdt nergens tegenaan of in heb je ze niet nodig, maar het zal je maar gebeuren dat je op dat smalle stoffige weggetje die grote lompe oude vrachtwagen tegenkomt met een chauffeur die evenveel stof in z'n ogen heeft als dat jij ondertussen op je dashboard hebt liggen...
Er zijn er in deze club al zo'n drie geweest die mee hebben gedaan aan een Afrikarally met een vier (waaronder ondergetekende), dus je kunt ook qua gedetailleerde praktische uitvoering het een en ander vragen...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Ik heb nog nooit met een 4 door afrika gereden, maar heb wel veel in een 4 en veel in Afrika gereden.
Ik zou zeggen: neem de 4!
Leuk plan iig! houd ons op de hoogte.
Ik zou zeggen: neem de 4!
- - goedkoper
- lokaal te repareren
- meer contact met/sympathie bij locale bevolking
- - 4 is sterk, zoek maar eens wat filmpjes over de 4ltrophy (met alleen maar 4 tjes door Marokko)
- je rijdt als je je route goed pland over niet half zo ruig terrein als bij de 4l trophy
Leuk plan iig! houd ons op de hoogte.
Ik mag het hier natuurlijk niet zeggen maarreh: in egypte, kenya, tanzania schijnen nog heel veel Peugeot 404s rond te rijden. Er is zelfs een speciale "afrika-versie" van: met hogere veerweg en iets degelijker uitgevoerd. Om die te vinden moet je alleen wel naar ehm Afrika. Van de 404 heb je ook volop onderdelen, dus nooit een probleem met laten maken enzo. Hangt natuurlijk af van de route die je wilt nemen, maar de oost route schijnt toch (op somalie na) redelijk veilig te zijn. Als je dan toch in de buurt bent, neem dan ook South Luangwa National Park in Zambia "even" mee: da's echt super.
Een quatrelle is het wel!
He Jasper,
heb jij je klok eerder staan dat je een berichtje na mij kan posten wat hoger in de lijst komt te staan? Vreeemd, maar lekker boeiend.
504 (zag ik meer dan de 404) is idd ook leuk, en heeft dezelfde voordelen als de 4 (zeker als je de 504 D'angel neemt die hoge 4x4 variant) maar ze zijn zeker hier een stuk duurder in aanschaf en onderdelen (ook dat geld weer in t bijzonder als je zo'n hoge zoekt) Ik ben er fan van geworden in Tanzania, maar blijf tot mijn budget het toelaat lekker in 4-tjes rijden.
heb jij je klok eerder staan dat je een berichtje na mij kan posten wat hoger in de lijst komt te staan? Vreeemd, maar lekker boeiend.
504 (zag ik meer dan de 404) is idd ook leuk, en heeft dezelfde voordelen als de 4 (zeker als je de 504 D'angel neemt die hoge 4x4 variant) maar ze zijn zeker hier een stuk duurder in aanschaf en onderdelen (ook dat geld weer in t bijzonder als je zo'n hoge zoekt) Ik ben er fan van geworden in Tanzania, maar blijf tot mijn budget het toelaat lekker in 4-tjes rijden.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00 am
- Locatie: TILBURG
- Contacteer:
Leuk idee! Ik ben zelf net zo'n 6 weken teruggekomen uit Mali en heb dus Marokko, Mauretanie en Mali gedaan met een peugeot 405 diesel.
Perfecte auto voor zo/n reis. Confortabel, geen problemen met onderdelen en zeer goedkoop in brandstof. 8000 km. met 8 x tanken!!!
Dat gaat in een viertje zeker duurder worden aan benzine.
Ook de slechte wegen in Mali (pistes) werden zonder problemen genomen.
Oftewel, dieselauto is een aanrader.( sorry R4-rijders).
Gr. Berrie
Perfecte auto voor zo/n reis. Confortabel, geen problemen met onderdelen en zeer goedkoop in brandstof. 8000 km. met 8 x tanken!!!
Dat gaat in een viertje zeker duurder worden aan benzine.
Ook de slechte wegen in Mali (pistes) werden zonder problemen genomen.
Oftewel, dieselauto is een aanrader.( sorry R4-rijders).
Gr. Berrie
Renault 4 1993 bye bye blauw-groen en een Twingo
Hallo,
Ik ben begin dit jaar stiekem met een Opel Kadett Caravan naar Gambia gereden. Zonder serieuze voorbereidingen met een lelijke duitser met gemak aangekomen. Dwars door de woestijn. Ik denk niet dat het met een R4 dan onmogelijk is, als je zoals al eerder gezegd goede kaarten koopt en niet al te zware routes neemt is het heel goed te doen.
Mijn ervaring op veel plekken is: liever gravel dan asfalt. Gravel hoef je niet te onderhouden dus daar vallen ook geen gaten van halve meters diep in.
Bereid je goed voor (als je met een R4 gaat) en vooral veel plezier.
Thijs
Ik ben begin dit jaar stiekem met een Opel Kadett Caravan naar Gambia gereden. Zonder serieuze voorbereidingen met een lelijke duitser met gemak aangekomen. Dwars door de woestijn. Ik denk niet dat het met een R4 dan onmogelijk is, als je zoals al eerder gezegd goede kaarten koopt en niet al te zware routes neemt is het heel goed te doen.
Mijn ervaring op veel plekken is: liever gravel dan asfalt. Gravel hoef je niet te onderhouden dus daar vallen ook geen gaten van halve meters diep in.
Bereid je goed voor (als je met een R4 gaat) en vooral veel plezier.
Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Ondertussen al heel wat info in me opgenomen.
Als we met een R4 gaan dan zal het met een R4T6 moeten zijn. Een voorwaarde is om ook binnenin te kunnen slapen... We zijn toch van plan om een jaartje rond te hossen.
Vandaag bij een bevriende garagist op visite geweest.
We konden er kennis maken met een Nissan Patrol, lange versie, verhoogd, gereviseerde motor, '88, 3.3 liter, zielige carrosserie maar mechanisch zou hij heel goed zijn.
2500 euro.
Ja wat moet je dan kiezen.
Een R4T6 kopen en volledig in orde zetten kost evenveel als het niet meer zal zijn.
Het staat vast dat we het 4 tje die we nu al in de garage staat zullen opknappen voor als we terugkeren. De knoop is nog niet doorgehakt als het gaat om de keuze voor de reiswagen. Maar vandaag kreeg het 4tje toch plots zware concurentie uit de Nissan hoek.
Ik houd jullie op de hoogte van de omwentellingen
bedankt voor de reacties trouwens!!!
groet
jeroen
Als we met een R4 gaan dan zal het met een R4T6 moeten zijn. Een voorwaarde is om ook binnenin te kunnen slapen... We zijn toch van plan om een jaartje rond te hossen.
Vandaag bij een bevriende garagist op visite geweest.
We konden er kennis maken met een Nissan Patrol, lange versie, verhoogd, gereviseerde motor, '88, 3.3 liter, zielige carrosserie maar mechanisch zou hij heel goed zijn.
2500 euro.
Ja wat moet je dan kiezen.
Een R4T6 kopen en volledig in orde zetten kost evenveel als het niet meer zal zijn.
Het staat vast dat we het 4 tje die we nu al in de garage staat zullen opknappen voor als we terugkeren. De knoop is nog niet doorgehakt als het gaat om de keuze voor de reiswagen. Maar vandaag kreeg het 4tje toch plots zware concurentie uit de Nissan hoek.
Ik houd jullie op de hoogte van de omwentellingen
bedankt voor de reacties trouwens!!!
groet
jeroen
met de R4 naar Malawi?
Maar alle Patrols die in onze groep meereden ( www.amsterdamdakar.com ), die kregen wel narigheid met het een of ander. Bovendien onbetaalbaar vergeleken met een R4 volgens mij. Evenals een Unimog onbetaalbaar zal zijn voor zo'n reis (was in eerste instantie ook ons plan).
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
In een F6 slapen en dan ook nog spullen meenemen is wel een uitdaging hoor... Ik zou een tentje (evt. zo'n daktent) meenemen.
Pas op dat je F6 niet te zwaar wordt, bij de 4L Trophy waren dat degene die het meeste problemen hadden: meestal vastzitten vanwege het gewicht.
Pas op dat je F6 niet te zwaar wordt, bij de 4L Trophy waren dat degene die het meeste problemen hadden: meestal vastzitten vanwege het gewicht.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
die Patrol zou 12 liter diesel per 100 km zuipen. op zich niet weinig natuurlijk.Thijsio schreef:Maar alle Patrols die in onze groep meereden ( www.amsterdamdakar.com ), die kregen wel narigheid met het een of ander. Bovendien onbetaalbaar vergeleken met een R4 volgens mij. Evenals een Unimog onbetaalbaar zal zijn voor zo'n reis (was in eerste instantie ook ons plan).
Het is ook wel zo dat wij meer dan een jaar onderweg zullen zijn. Een beetje oplagruimte en comfort is dan wel op zijn plaats denk ik.
2500 euro is toch niet veel he.
Wat scheelde er zoal aan die Patrols die met jullie meereden?
waar moet ik zeker op letten bij een eventuele aankoop?
Ciao
jeroen
met de R4 naar Malawi?
Volgens mijn vriendin, die 2 x met een groep auto's van NL naar Afrika is gereisd (ben het juiste land vergeten, in elk geval OM de sahara heen, langs de westkust) zijn er veel Franse auto's in Afrika. Ze ging zelf tot 2 x toe in een Peug. Ik geloof in een 405...
Voordeel: overal onderdelen, en makkelijk te verkopen op het laatst (daar ging de reis ook om). Weinig nadelen...
Let er op dat je een auto met een lichte kleur kiest: ik moet er zelf niet aan denken om in een mooie donkerblauwe auto door warm Afrika te reizen...
Succes ! En vergeet niet dat je soms ook kan betalen met "oude rommel"; zo hebben zij ooit een bijna volle tank diesel gekregen in ruil voor een oude platenspeler.
Voordeel: overal onderdelen, en makkelijk te verkopen op het laatst (daar ging de reis ook om). Weinig nadelen...
Let er op dat je een auto met een lichte kleur kiest: ik moet er zelf niet aan denken om in een mooie donkerblauwe auto door warm Afrika te reizen...
Succes ! En vergeet niet dat je soms ook kan betalen met "oude rommel"; zo hebben zij ooit een bijna volle tank diesel gekregen in ruil voor een oude platenspeler.