Als mijn R4 in ruststand staat hangt hij altijd iets scheef naar rechts. Als ik erin zit hangt hij wel recht . Maar ik wil hem eigenlijk helemaal recht hebben. Moet ik dan een veerpoot vervangen ofzo? Of is het in te stellen.
Ik ben zeer benieuwd! Ik heb inmiddels twee maanden een R4 en ik heb er 3000 kilometer mee gereden! Hij rijdt zo waanzinnig goed! 91000 op de teller en dat voor 750 eu.
Mijn F6 hangt ook al sinds ik hem koop een beetje nar rechts.
Ik heb er al veelvuldig naar gekeken, maar kan niet echt vinden wat het nu is. Alles aan ophanging vervangen zou vast wel een oplossing brengen, maar dat vind ik wat overdreven en last heb ik er niet echt van.
ook de nieuwe trophy4 hangt trouwens een beetje naar rechts. (misschien staat mijn hoofd wel scheef! )
Ik vind het ook geen ramp, maar ik dacht: misschien is het eenvoudig op te lossen.
Het ziet er zo zielig uit als hij tussen vier auto's in staat. Inmiddels weet ik de parkeerplaats thuis te vinden die scheef gelegd is, wat het geheel zodanig compenseert dat het weer recht hangt.
Kijk, dat zijn de echte R4 oplossingen! Mijn viertje lekt op de aansluiting van het rechter spatbord, met motorkap en de raamstijl. Kwestie van iets te weinig kit. Ik parkeer hem dus op een licht hellende parkeerplaats, met de rechterkant iets hoger dan links: nooit meer water in mijn wagen!
Mijn R4 hing ook scheef naar links, ik heb hem geheel getectyleerd en stond toen op de krik. Naar het verwijderen van de krik stond hij weer recht. Dit is als sinds enkele weken. Dus probeer het eens zodat hij uit de veren komt. Altijd een poging waard.
Meestal is de oorzaak van scheefhangen dat de torsiestaven aan 1 kant een beetje opgerekt / van spanning af zijn. Dit is geen ramp maar wel de oorzaak. nieuwe torsiestaven eronder plaatsen is gruwelijk veel werk. dus ik zou het zo laten.
Ik weet niet of de torsiestangen ooit er af geweest zijn, maar het kan dat ze verkeerd om (dus links en recht verwisseld, staan merktekens op) gemonteerd zijn.
Ook kan het zijn dat de rubbers van de bovenste wieldraagarm, die driehoek die met een lange bout en moer (nr 17) of aangedraaid zijn toen de wielen niet gelijk stonden, of ze aangedraaid zijn met een ander moment, of dat de rubbers waarin die lange bout steeks ongelijk versleten zijn.
Dat zelfde geldt ook voor het rubber aan de voorkant van je onderste wieldraagarm, precies in het verlengde van de torsiestangen.
Deze rubbers veren het geheel iets op, genoeg om hem scheef te laten staan.
Er is nog een mogelijkheid: Dat is dat de auto aan de voorzijde links of rechts een tik heeft gehad. (zie je wel aan die grijze beugels bijv.) Als hij een tik heeft gehad kan dat tot gevolg hebben dat de spatborden binnen en buiten wat vervormd zijn, en de motorkap ook. Dan staat hij misschien nog wel recht, maar lijkt hij scheef te staan.
Het makkelijkst is dan om met de andere kant ook ergens tegen aan te rijden, maar zou je even aan anderen moeten vragen hoe. Er zijn er die daar erg veel ervaring mee hebben.
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Bij mij staat ie ook rechts een stukkie lager. Kan zijn omdat die schokbreker net wat meer lekt dan de linker...
Maar als ik er in rij, wordt door mijn eiegen gewicht volgens mij weer aardig recht getrokken dus niets aan het handje...!
En inderdaad, gewoon je oprit op nieuw betegelen of m gewoon op een stoepje parkeren
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Ik zou toch eens meten op bepaalde vaste punten waar hij precies scheef hangt: bijvoorbeeld de bodemvrijheid meten van de wieldraaagarm ondervoor, achter, en daarna de bodemplaat op bepaalde hoekpunten.
Dan krijg je een eerste indicatie waar het scheefhangen in zit.
10 mm is erg weinig, dat moet nauwelijks zichtbaar zijn.
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK