aansluiting nieuwere dynamo op ouder type auto

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
FFrood
Contacteer:

aansluiting nieuwere dynamo op ouder type auto

Bericht: # 83642Bericht FFrood »

Bij de oudere dynamo's zit er naast de plus en min aansluitingen (met ronde oogjes verbonden met een moertje) nog een steekstekkertje.
Bij iets nieuwere dynamo's is heeft dit steekstekkertje een dubbele aansluiting, die er maar op een manier oppast.

Als ik nu een nieuwere dynamo aansluit op een ouder type auto, en dus maar één steekstekkertje heb aan de auto heb, waarop moet die aangesloten worden, en wat moet ik (moet ik iets?) met het overblijvende kontaktje op de dynamo ?
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
speednut

Bericht: # 83777Bericht speednut »

Nou FFrood, dat wordt heeeel goed zelf nadenken daarover.
Om je te helpen zal ik het probleem nog groter maken voor je.

Op mijn Estafette zit ook zo een met één zo'n contactje. Toen van zijn eige dynamo de koolborstels op waren, heb ik er tijdelijk een oude van de R4 ingezet. Weet je wel, zo'n goeie Iskra, echte kwaliteit van Jozef Tito.
Hij deed het erg goed. Te goed zelfs. Zo enorm goed dat de autootje niet meer uit wilde, wat je ook deed. Zelfs contactsleutels had ie niet meer van gehoord. Net Joegoslavié toendertijd: leek goed te werken al die volkeren bij elkaar. Maar toen ze moesten ophouden, ho maar.
Ter inzage scriptie:
"the secret lijf of a speednut"
"la vie secreet d'une noisette a grande vitesse"
(nu ook in het Duits vertaald: "Jetzt fixe deine schnelle Nutte selbst")
FFrood
Contacteer:

rood en blauw kabeltje

Bericht: # 83936Bericht FFrood »

de aansluiting op de nieuwere dynamo's vindt plaats door een egaal roodgekleurde kabel en een egaal blauw gekleurde kabel: beiden gaan ergens naar toe........
Ook is het zo, dat in de oudere types waar maar een kabeltje op dat punt aan de dynamo zit, er een spanningsmetertje standaard bij de kilometerteller zit......

plies ? someone ? (sip)
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Plaats reactie