Wiellager
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Wiellager
Hallo,
Volgens mij is het volgende probleem alweer daar. Ik ben bang dat mijn wiellager versleten is. Als ik rijd hoor ik een geruis. In bochten wordt dat niet noemenswaardig meer, maar het verdwijnt even als ik weer bijna rechtdoor rijd. Het lijkt mij toch aannemelijk dat dit het wielager is. Wat denken jullie?
En hoe zou ik deze kunnen vervangen? Heb ik hiervoor echt het speciale gereedschap nodig dat in het sleutelhandboek vermeld staat?
Is een wiellager ook te koop bij het clubmagazijn, of kan ik net zo goed naar de Brezan?
O, het gaat om een R4 GTL uit '84
Alvast bedankt,
groeten Thijs
Volgens mij is het volgende probleem alweer daar. Ik ben bang dat mijn wiellager versleten is. Als ik rijd hoor ik een geruis. In bochten wordt dat niet noemenswaardig meer, maar het verdwijnt even als ik weer bijna rechtdoor rijd. Het lijkt mij toch aannemelijk dat dit het wielager is. Wat denken jullie?
En hoe zou ik deze kunnen vervangen? Heb ik hiervoor echt het speciale gereedschap nodig dat in het sleutelhandboek vermeld staat?
Is een wiellager ook te koop bij het clubmagazijn, of kan ik net zo goed naar de Brezan?
O, het gaat om een R4 GTL uit '84
Alvast bedankt,
groeten Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Lijkt inderdaad op versleten wiellager, deze zijn bij Brezan nog prima te krijgen.
Achter is relatief simpel. Speciaal gereedschap: een poelitrekker tweebenig. Als je er 1 gaat kopen (je bent voor een goede wel iets als 40 Euro kwijt) kan ik de preciese maat wel geven.
Voor is ingewikkelder, om de fuseekogels los te krijgen is het heel handig om een kogeltrekker te hebben. Als je de fusee eenmaal in je hand hebt is het nog een heel gedoe om de oude lagers eruit te tikken, en de nieuwe erin, volgens mij heb je daar een moker, een paar hulpstukjes en ook een poelitrekker voor nodig. Als je het toch maar liever laat doen: de specialist in Beverwijk kan het vast heel snel en goed...
Achter is relatief simpel. Speciaal gereedschap: een poelitrekker tweebenig. Als je er 1 gaat kopen (je bent voor een goede wel iets als 40 Euro kwijt) kan ik de preciese maat wel geven.
Voor is ingewikkelder, om de fuseekogels los te krijgen is het heel handig om een kogeltrekker te hebben. Als je de fusee eenmaal in je hand hebt is het nog een heel gedoe om de oude lagers eruit te tikken, en de nieuwe erin, volgens mij heb je daar een moker, een paar hulpstukjes en ook een poelitrekker voor nodig. Als je het toch maar liever laat doen: de specialist in Beverwijk kan het vast heel snel en goed...
Als het om je 1e vervanging van je lagers gaat zal alles wel meevallen.
Bij mijn vorige 4 tje, met meer dan 400.000 op de teller, kwam ik echter het volgend probleem tegen: namelijk dat het uiteinde van de naaf zelf ook versleten was. De lagers schoven te gemakkelijk weer om de naaf heen.
Ik zou het laten persen, en niet zelf doen. Reden: bij SKF bijvoorbeeld is de gebruiksaanwijzing erg slecht, en het setje verkeerd. De druk bij het er op persen moet namelijk niet tegen de spie aan plaatsvinden, in het lager. Ik meende zelfs, dat het rubbertje, aan de zijkant van een van de 2, dat vuil en vocht moet tegenhouden uit het lager, dan verkeerd om zit, als je ze hetzelfde monteert als de originele.
Vergeet ook vooral niet het binnenste messing ringetje weer te monteren, en natuurlijk de afstandshouder. Bij het "vergeten" vanhet messing ringetje (om de naaf aan de buitenkant) draai je het lager kapot bij het hanteren van het juiste aanhaalmoment. Bij het vergeten van de afstandshouder krijg je een heel raar effect. Dat merk je dan wel als je de remmen monteert.
Bij mijn vorige 4 tje, met meer dan 400.000 op de teller, kwam ik echter het volgend probleem tegen: namelijk dat het uiteinde van de naaf zelf ook versleten was. De lagers schoven te gemakkelijk weer om de naaf heen.
Ik zou het laten persen, en niet zelf doen. Reden: bij SKF bijvoorbeeld is de gebruiksaanwijzing erg slecht, en het setje verkeerd. De druk bij het er op persen moet namelijk niet tegen de spie aan plaatsvinden, in het lager. Ik meende zelfs, dat het rubbertje, aan de zijkant van een van de 2, dat vuil en vocht moet tegenhouden uit het lager, dan verkeerd om zit, als je ze hetzelfde monteert als de originele.
Vergeet ook vooral niet het binnenste messing ringetje weer te monteren, en natuurlijk de afstandshouder. Bij het "vergeten" vanhet messing ringetje (om de naaf aan de buitenkant) draai je het lager kapot bij het hanteren van het juiste aanhaalmoment. Bij het vergeten van de afstandshouder krijg je een heel raar effect. Dat merk je dan wel als je de remmen monteert.
Het gaat inderdaad om de voorkant. Als ik het zo hoor is het volgens mij verstandig om het te laten doen. Waar zit die beste man in Beverwijk? En heeft iemand een idee wat me dat ongeveer gaat kosten? Alvast bedankt voor jullie snelle reactie.
groeten, Thijs
groeten, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Ik heb er ooit vervangen op mijn F6, dacht het zelf wel te doen...
vorige eigenaar had dat echter ook al eens gedaan en daarbij de oude lagers met een slijptol weggehaald! sporen hiervan waren nog goed zichtbaar op de fusee. Hij had ook nagelaten de bus tussen de lagers aan te brengen waardoor de lagers nogal snel versleten waren. Bij mijn bij de skf bestelde lagerset zat echter die bus niet en de renault dealer kon/wilde die bus niet los leveren.....
Nu het mooie: mijn favoriete zaak in woerden heeft een andere bus gepakt, deze op maat gedraaid en gelijk maar de lagers op het fusee geperst en de bus er tussen gedaan voor de totale prijs van....
het busje wat ze verdraaid hebben (3,5 euro!)
Maar het persen van die lagers lijkt me iets wat je niet zonder het juiste gereedschap wil doen. 100 euro lijkt me wat veel aan arbeidsloon, gratis zal me niet vaak nog een keer lukken denk ik. hangt er van af hoe je het aanlevert lijtk me.
vorige eigenaar had dat echter ook al eens gedaan en daarbij de oude lagers met een slijptol weggehaald! sporen hiervan waren nog goed zichtbaar op de fusee. Hij had ook nagelaten de bus tussen de lagers aan te brengen waardoor de lagers nogal snel versleten waren. Bij mijn bij de skf bestelde lagerset zat echter die bus niet en de renault dealer kon/wilde die bus niet los leveren.....
Nu het mooie: mijn favoriete zaak in woerden heeft een andere bus gepakt, deze op maat gedraaid en gelijk maar de lagers op het fusee geperst en de bus er tussen gedaan voor de totale prijs van....
het busje wat ze verdraaid hebben (3,5 euro!)

Maar het persen van die lagers lijkt me iets wat je niet zonder het juiste gereedschap wil doen. 100 euro lijkt me wat veel aan arbeidsloon, gratis zal me niet vaak nog een keer lukken denk ik. hangt er van af hoe je het aanlevert lijtk me.