Rij over een rotonde, hoor wat vallen en op straat stuiteren maar zie niks in de spiegels, stoppen, geen remdruk! Na twee keer trappen remt ie weer als vanouds, met alleen een ruis. (niks gevonden op de rotonde overigens) Onderweg naar huis wordt de ruis erger: een soort gekras. Met weinig remmen, veel op de motor, aangekomen in de werkplaats blijkt mijn vermoeden, wat ik eigenlijk zelf niet kon geloven toch waar te zijn.
jullie al een vermoeden?
Het buitenste remblok was er dus gewoon tussenuit gevallen!
Inmiddels zit er weer een nieuwe op, dus niet echt een technische oplossing gevraagd, maar hoe hoe kon dat gebeuren? Alle spietjes en pennetjes zaten verder gewoon op zijn plek....
Als dat zo is heb je het wel heel erg bont gemaakt. Dan heb je de pad versleten en het staal waar de pad opgelijmd was. Dat had je dan toch al eerder moeten merken/horen. Je mag van geluk spreken dat er verder geen nare dingen gebeurd zijn.
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Is nie raar, is er gewoon al bijna af. Ik had uit voorzorg voor ik mijn wiel er af haalde die asmoer ook al los gehaald. Ik wist niet wat er aan de hand was, dus mocht ik het fuseestuk moeten vervangen, was de asmoer iig vast los...
Wat ik in m'n werk soms wel eens tegenkom is dat een remblok niet helemaal vrij komt van de schijf na het remmen. Hierdoor wordt zo'n blokje wel eens gedurende lange tijdd extreem heet. Soms, heel soms, komt hierdoor de remvoering van het stalen gedeelte af, dus als je dan een keer remt slaat de voering van het staal af, je remt nogmaals, en duwt met deze actie alleen het stalen gedeelte tegen de schijf, maar omdat deze geen remvoeringmateriaal meer heeft, past hij tussen de klauw en de schijf door, en weg is deze.
Zijn alle andere blokken nog op normalen dikte, dan is het het bovenstaande verhaal van toepassing. Zijn alle andere blokken ook erg versleten, dan heb je een trap onder je kont nodig, want dit zijn echt levensgevaarlijke toestanden, doe 100% onnodig en te vookomen zijn....
alle andere blokken waren nog helemaal in orde. Wat iemand al zij in dit topic: als ze echt zo ver op zijn had je dat toch wel eerder gemerkt? Dat de remvoering van het stalen gedeelte afschuift en ze er zo 1 voor 1 beide uit kunnen is de meest logische verklaring die ik tot nu toe gehoord heb.
Remmen deed ie overigens nog prima daarna, de schijf was er alleen wat minder blij mee
Volgens mij kan het stalen gedeelte er ook niet tussenuit als de voering er niet meer opzit. Hij hangt toch vast aan de bovenkant?
Enneh.. was je remschijf verkleurd? Een extreme verhitting zou je moeten kunnen zien lijkt me zo...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Het rechter voorwiel van m'n vorige viertje liep aan. (Een van de vele "puntjes" bij z'n laatste APK.) Toen Michiel ernaar keek bleek het hele blokje in twee-en gebroken te zijn, al zat 't nog wel op z'n plek.
Het blokje was niet erg versleten, maar wel gebarsten. Hij trok wel naar iets rechts bij't remmen, maar dit had ik niet verwacht.
Dat had dus misschien ook zo af kunnen lopen. Of slechter...
Ik vroeg me af of het lager aan die kant vervangen was.
Bij het vervangen van het lager kan het zijn dat ding waar de remklauw in zit, bij dit type remmen, niet mooi in het midden zit, je remschijf al een groot deel is afgesleten en je remblokken ook al. Je zou aan de binnenkant ook die 2 grote bouten nr 18 moeten controleren, de bouten nr13 onder het wiel op de naaf en het aanhaalmoment van je steekassen door de naaf heen.
Op de foto lijkt het alsof de draadeinden waar je wiel op vast zit, niet haaks op de naaf zitten maar scheef. Of is dat vervorming door de foto ?
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Heee, om maar weer eens een oud topic nieuw leven in te blazen...
tja, die stuuken draadeind om het wiel te bevestigen zijn opties scheef, maar inwerkelijkheid recht. Ik heb iig aan die kant nog nooit een schijf vervangen, maar de vorige eigenaar misschien wel. Blokken en schijf waren echter nog van een dusdanig dikte dat enige oncentrischitijd niet tot vervroegede uittreding der remblok had moeten leiden