Dashboardverlichting
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Dashboardverlichting
Mijn dashboardverlichting werkt niet helemaal perfect. De linker helft van mijn kilometerteller is soms verlicht... en soms niet. Een harde klap erop geven? Liever niet. Dan brandt ie misschien nooit meer. Zou het een zekering kunnen zijn?
Als de auto stationair draait flikkert de dashboardverlichting trouwens een heel klein beetje. Ook de koplampen branden niet helemaal constant. Of is dat normaal bij een vier?
Als de auto stationair draait flikkert de dashboardverlichting trouwens een heel klein beetje. Ook de koplampen branden niet helemaal constant. Of is dat normaal bij een vier?
-
Mischien kappotte diode in de alternator die voor het flikkeren zorgt, kan ook gewoon zijn dat het R4 is 
Als is voor de dashbord verlichting, ik zou bij de lampjes die niet branden (en soms wel) eens controleren op oxydatie op de contactjes van de lampen socketjes. Dashbord er uit halen is max 20min werk. (tegenover 2u bij een renault 25
)

Als is voor de dashbord verlichting, ik zou bij de lampjes die niet branden (en soms wel) eens controleren op oxydatie op de contactjes van de lampen socketjes. Dashbord er uit halen is max 20min werk. (tegenover 2u bij een renault 25

Als de helft van je dasboard verlichting het wel doet en de andere helft niet zou ik het niet in de aarde zoeken (wat uitzonderlijk is bij een 4
). Er zitten 4 lampjes rondom de teller, allemaal op hetzelfde circuit. Dus inderdaad het dashboard loshalen, tellerhuis eruit en die contactjes schoonmaken. Ik vind dat nog een beste klus trouwens...

-
Helemaal eens met Supere suus: dat flakkeren van dashboard verlichting en koplampen komt door slechte aarding van het blok, en daarvoor moet je een extra draad aanleggen, ik spreek hier uit ervaring. Ik heb er nu een gewone draad tussen gelegd (daarmee is het al een heeel stuk minder), ik wil toe naar zo'n platte brede massaverbinding
En ik heb ook de ervaring dat het linker dashboard niet brandt, dan geef ik het een klap, en dan brandt het wel, ongetwijfeld een slecht contact, hoogstwaarschijnlijk van het lampje zelf.
En ik heb ook de ervaring dat het linker dashboard niet brandt, dan geef ik het een klap, en dan brandt het wel, ongetwijfeld een slecht contact, hoogstwaarschijnlijk van het lampje zelf.
Extra aarding dus. Ok, ga ik doen. En klappen geven?!? Je gaat je nieuwe liefde toch niet na een week al slaan?Willem de Zwijger schreef:... dat flakkeren van dashboard verlichting en koplampen komt door slechte aarding van het blok, en daarvoor moet je een extra draad aanleggen ... En ik heb ook de ervaring dat het linker dashboard niet brandt, dan geef ik het een klap, en dan brandt het wel, ongetwijfeld een slecht contact, hoogstwaarschijnlijk van het lampje zelf.

Ik zal het dashboard loshalen en de contactjes schoonmaken.