olielampje brandt maar auto lijkt goed te functioneren?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Hanz
Contacteer:

olielampje brandt maar auto lijkt goed te functioneren?

Bericht: # 79386Bericht Hanz »

Net een stukje door de stad gereden, even 10 minuten in een winkel geweest, wil ik wegrijden, blijft het olielampje branden.
Olie en koelwater is er genoeg, als de motor loopt lijkt de nokkenas ook genoeg olie te krijgen. Het spuit er niet uit, maar het lijkt voldoende. Motor noch koelwater lijkt overdreven heet. Kwartier wachten en afkoelen, starten, weer olielampje.
WW erbij, beetje aan het draadje van de oliesensor prutsen. Los-vast, contact maken, starten, los-vast etc. Het rode lampje lijkt hierop vrij lukraak te reageren: niet branden, zwak branden, fel branden, alles op momenten dat je het niet verwacht. Conclusie wegenwacht: fout in de bedrading, evt. spanningsregelaar, hiermee kan je wel doorrijden maar check binnenkort de bedrading even.
Daarna ongeveer 1 km doorgereden met helder brandend lampje (oef, dat voelt niet lekker; ik heb zo mijn 1e motor gemold...).

Vraag 1: zijn de heren goeroes het eens met de conclusie van de WW? Zijn er andere plausibele verklaringen?
Vraag 2: behalve die sensor rechtsonder zit er ook nog een sensor linksboven op het blok, aan de schutbordzijde net iets lager dan het kleppendeksel. Wat is dat er voor een? Blokje is een 813-02, 852cc.
Willem de Zwijger

Bericht: # 79390Bericht Willem de Zwijger »

1. Als het lampje gaat branden met de draad van de sensor los dan moet het absoluut een bedradingsfout zijn.
2. Ik denk dat je de temperatuursensor bedoelt, die laat het temperatuurlampje branden als de motor te heet is geworden.
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 79391Bericht Hanz »

Willem de Zwijger schreef:1. Als het lampje gaat branden met de draad van de sensor los dan moet het absoluut een bedradingsfout zijn.
2. Ik denk dat je de temperatuursensor bedoelt, die laat het temperatuurlampje branden als de motor te heet is geworden.
ad 1. Je sluit een fout in de spanningsregelaar uit? Bij een fout in de bedrading denk ik in eerste instantie aan een breuk, en een breuk zou toch eerder ervoor zorgen dat een lampje NIET brandt dan WEL?
ad 2. Da's toch hetzelfde lampje?
Willem de Zwijger

Bericht: # 79392Bericht Willem de Zwijger »

1. Ik denk bij een fout in de bedrading het eerst aan een doorgesleten plek in de isolatie waardoor ie contact maakt met aarde. De oliedruk schakelaar maakt ook contact met aarde als de oliedruk te laag wordt..
2. ? Bij de GTL en F6 in ieder geval niet, daar heb je een apart olie lampje en temp lampje.
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 79416Bericht Rodeo-6 »

Dus als je een stukje door de stad gaat rijden, krijg je een foutje in je bedrading ??

Ik snap het wel (love)
>> Doe mij maar een DAF <<
Joossie

Bericht: # 79489Bericht Joossie »

Ik ook...........gewoon niet meer in de stad gaan rijden......

Even geen flauwekul, het kan zijn dat je auto te langzaam stationair draait. Maar dat had de WW natuurlijk allang gezien en verholpen want die zijn handig joh..................NOT.

En je had het ook met rijden........even denken, wellicht is de compressie van het blokje zoek en heb je een gevalletje van onderdruk en krijg je dus niet voldoende druk opgebouwt........Compressie meten dus.

Het "nokkenas" dat je ziet is overigens volgens mij je tuimelas.................met de klepstooters die worden aangedreven door je nokkenas.

gr Joost
Aankomend 4tjes talent..............Nee ik BEN een 4tjes talent.............voortaan
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 79491Bericht Hanz »

Van het weekend de oliedruksensor eruit geschroefd en beetje in zitten prikken tot we door een membraam leken te prikken (zit dat erin? het zicht door een 0.5mm gaatje is matig), daarna weer erin geschroefd en toen functioneerde het geheel weer normaal: branden bij contact, uit bij draaiende motor. Toch maar vervangen.
Stationair loopt het allemaal trouwens prima (voor een viertje dan...).
Ik geloof trouwens ook niet zo in draadbreuken in een systeem waar verder geen beweging in zit.
Boerammetje
Contacteer:

Bericht: # 79599Bericht Boerammetje »

Vroeger was er altijd draadbreuk bij lage zwaluwe. En danzat er ook geen beweging meer in. Gisteren in de schipholboog...
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 79600Bericht Hanz »

Boerammetje schreef:Vroeger was er altijd draadbreuk bij lage zwaluwe. En danzat er ook geen beweging meer in. Gisteren in de schipholboog...
waarom ga jij dan ook met de trein naar je werk in plaats van, zeg, een DS of een Super?
Boerammetje
Contacteer:

Bericht: # 79601Bericht Boerammetje »

Gisteren probeerde ik het heuselijk met mijn DS, maar die heb ik toen stevig de vangrail ingedrukt. Volgens de laatste peilingen is 'ie volgende week technisch opgelapt, zodat ik 'm rijdend over de weg naar de plaatwerkerij kan brengen. Hopelijk krijg ik dan bij inlevering een gespoten Plein Air terug...
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 80389Bericht Hanz »

een kleine update:
- sensor is vervangen, geen soelaas
- vorige week zondag (redelijk warm), 50 km gereden, geen probleem
- vorige week zondag (avond, afgekoeld), 50 km gereden, terug ja, halverwege rood alarm na 1 minuut 120 rijden, koelwater temp normaal, voldoende olie 15W40
- afgelopen zaterdag 10 minuten door dorp gereden, ook rood, temp normaal.

Kan dit duiden op een slecht functionerende oliepomp? Theorie: koude olie = stroperig > pomp kan nog net genoeg olie rondkrijgen; warme olie = vloeibaar > pomp trekt het net niet meer.
En in relatie: hoe rottig is een oliepomp te vervangen? Carterpan moet eraf, wat nog meer? Is een oliepomp uberhaupt te krijgen?
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 80390Bericht Jan-Geert »

ligt het niet aan een lekke koppakking en of een dichtgeslipte radiateur? daar komen de symptomen me meer bekend van over.
Mark4GTL
Contacteer:

Bericht: # 80392Bericht Mark4GTL »

Zou het misschien zo kunnen zijn dat de temperatuursensor een foutief signall oppikt van een ander onderdeel wat wel te heet wordt?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Willem de Zwijger

Bericht: # 80394Bericht Willem de Zwijger »

@JG en Mark: het probleem is het olielampje niet het templampje. Toch ?
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 80395Bericht Hanz »

Willem de Zwijger schreef:@JG en Mark: het probleem is het olielampje niet het templampje. Toch ?
Ik heb maar 1 rood lampje en dat is bij mijn weten oliedruk / olietemp. Aan de andere kant heb ik een koelwatertempmetertje (niet origineel). Ik zou zoo zeggen, als de radiator deels dichtgeslibt zit, wordt het overblijvende koelwater extra warm en dat zou de koelwatertempmeter moeten registreren.

Wat is het onweerlegbare bewijs van een lekke koppakking? Ik lees hier en daar als symptomen:
- mayo onder oliebijvuldop
- witte stoom uit uitlaat
- veel bijvullen koelwater (maar zou ook lekke radiator etc etc kunnen zijn)
- nog meer?

Zijn er ook symptomen die een lekke koppakking ontkrachten?
Plaats reactie