monteren ashoes aandrijfas wielzijde

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
renault4dakar

Bericht: # 78725Bericht renault4dakar »

Hallo,

wie kan me vertellen hoe ik de ashoes van de homokineet aan de wielzijde kan monteren. De as ligt inmiddels op de werkbank en de hoes wil er niet omheen. De truc met de PET fles wil ook niet lukken. Inmiddels is de eerste fles opgeofferd en we krijgen ook hier de hoes niet omheen. Fles en hoes goed vet gemaakt. Kan de hoes er via de bakzijde van de as omheen door iets te demonteren aan de as?

Is er iemand die een spreider heeft die ik even kan gebruiken? De assen kan ik meenemen.

Groeten,
Gordon
renault4dakar

Bericht: # 78730Bericht renault4dakar »

toevoeging op mijn vraag hierboven: kan de homokineet aan de bakzijde gedemonteerd worden?

Groeten,
Gordon
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 78734Bericht Le Car »

Met een spreider is het goed te doen.
Wel moet je dan hoezen gebruiken die er geschikt voor zijn.
ZGN "bootgun" hoezen.
Als je deze wel hebt moet het met de petfles ook goed willen.
Ik denk dus dat je niet de goede hebt.

De "orginele" Renault en die van Spidan zijn bedoeld om ze te monteren met de tripode koppeling uit elkaar.(As los uit de wagen)
Met flexibele bootgun hoezen kan de as in de wagen blijven

Das dus een heel gedoel met borgveertjes en uit een vallende naaldlagers.

Ik heb evt wel een bootgun die je kunt gebruiken en heb ook de juiste hoezen liggen.
Morgen hebt ik evt tijd.
Lokatie Amsterdam (Ik hoop dus dat ze in Alphen liggen)

Groeten ,
Michiel

Pm maar even als je wat wilt regelen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
ahage

Bericht: # 79007Bericht ahage »

Ik heb dit klusje al twee keer eerder aan de hand gehad zij het met een imitatie ashoes: als volgt; je klemt de as in de bankschroef met de dikke kop schuin naar boven gericht, je smeert de kop flink in met bij voorkeur bandenvet, want dat glijdt super, dan keer je de ashoes binenste buiten en dan trek je hem er overheen. Als hij er overheen is dan keer je hem weer binnenste buiten en zit hij goed. Daarna heb ik hem gewoon vast gesnoerd met tire-raps. Dit heeft duizenden km's gezeten
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 79012Bericht Hanz »

ahage schreef:tire-raps
waarom weet toch nooit iemand dat die dingen tie-wraps heten? ;-)
tie=binden
wrap=er omheen
Tanja & Maus

Bericht: # 79013Bericht Tanja & Maus »

Maar 'rappen' klinkt toch leuker? :D Zo at ik vanmiddag nog een mexicaanse 'rap' ook lekker!
________4
brecht
Contacteer:

Bericht: # 79021Bericht brecht »

goede tip ahage

maar toch een opmerking:ik denk dat renault4dakar zich de moeite van alle borgveertjes en uit elkaar vallende naaldlagers wil besparen en zich af vraagt of het verwisselen ook kan met de homokineet noch in de bak.

Dat lijkt me met jouw werkwijze nogal lastig, hele auto op de werkbank zetten zodat de as in de bankschroef kan? :D
Willem de Zwijger

Bericht: # 79028Bericht Willem de Zwijger »

Brecht, de aandrijf as kan er prima uit zonder dat de as uit elkaar valt, dat is alleen bij de oudere viertjes. Het uit elkaar halen is alleen nodig als je de originele hoezen wilt monteren.
Ik ben zelf na allerlei gekloot met PET flessen en originele hoezen tot precies dezelfde werkwijze gekomen als ahage: met de blote handen, geen renault hoes maar een universele hoes, en de as in de bankschroef en tie wraps. Later begreep ik dat de professional hiervoor een spreider gebruikt op perslucht, LeCar is de eerste die op het Forum blijkt geeft van het gelukkige bezit hiervan.
Als je het met een spreider doet kan ik me voorstellen dat je de as in de bak kunt laten zitten. Als je het met de blote handen moet doen lijkt me dat uitgesloten.
Ik hoorde van Ruud Wind dat hij die universele hoezen niks vindt omdat ze te kort zijn en daardoor snel gaan lekken. Ik heb er zelf tot dusver wel goede ervaringen mee nadat ik van 1 dikke tie wrap was overgestapt op twee dunne met de sluiting tegenover elkaar.
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 79030Bericht Hanz »

Willem de Zwijger schreef:Brecht, de aandrijf as kan er prima uit zonder dat de as uit elkaar valt, dat is alleen bij de oudere viertjes.
Willem, wanneer zijn die assen veranderd, cq wat versta je in deze onder een 'ouder viertje'?
Willem de Zwijger

Bericht: # 79032Bericht Willem de Zwijger »

Ik weet niet precies op welk moment dat veranderd is. Ik heb een keer bij een klant een geweldig verhaal gehoord van iemand die met goede moed aan zijn R4 begon te sleutelen (voorrem of zo) en eindigde met een heleboel naalden en kogeltjes in het gras toen hij aan de as trok.... Hij is overgestapt op de Kever :D
renault4dakar

Bericht: # 79097Bericht renault4dakar »

Het monteren van de ashoes is gelukt met de hulp van Michiel. We waren vreselijk aan het klooien geweest met een pet fles maar dat lukte (mij) echt niet en ik vraag me af of het uberhaupt kan met de hoezen die wij hadden (Spidan). Met een spreider en andere hoezen was het zo gebeurd. Bedankt voor de tips.

Gordon
Plaats reactie