Mijn stuur staat niet meer recht...

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flint
Berichten: 85
Lid geworden op: wo aug 17, 2005 11:43 pm
Locatie: Arnhem

Mijn stuur staat niet meer recht...

Bericht: # 77804Bericht Flint »

wat nu ? Geen idee wat de vorige garage er mee gedaan heeft, maar als mijn wielen 'recht" staan, staat mijn stuur enigzins naar links. Het is puur visueel, maar ik zou m graag weer recht zetten.

Wie heeft hier ervaring mee, en hoe moet dit ? Kan ik dit zelf, aan de straat ?

Nog een vraagje;

het rubber waar de versnellingsstang doorheenloopt (dus OVER het blok heen) is uit het gat, waar de stang ook doorheen loopt. Hij schakelt nog prima, maar enigzins "blokkerig". Dit komt doordat er nu "staal op staal" geschakelt wordt, ipv op rubber (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel).
Hoe krijg ik die rubberen ring weer in dat gat ? kan ik de versnellingspook-stang (dus die over het blok heen loopt) uit elkaar halen (zo ja, hoe), om het rubber weer terug te zetten ?

Graag jullie hulp !!

Gegroet,

Jan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3210
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 77806Bericht Hanz »

Je kan toch gewoon het stuur loshalen en verdraaien? Nieuwe sturen kan je per 5, 6 graden draaien (oude alleen per 120...)
Gebruikersavatar
Flint
Berichten: 85
Lid geworden op: wo aug 17, 2005 11:43 pm
Locatie: Arnhem

Bericht: # 77809Bericht Flint »

OK, waar draai ik m los ? kan dat "binnen" (dus aan de dashboard kant), of moet ik in de motor-ruimte wezen (veel ruimte, weinig motor :D ) ?
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 77812Bericht Neeelz »

He, dat met dat stuur heb ik ook! Daarnaast kraakt ie nogal bij het verdraaien. Hoe verhelp ik dat? Juist wel of juist geen lagervet ertussen, of moet ik juist aan talk poeder denken.

Die schakelstang kun je boven de motor losschroeven ( in twee delen uiteenhalen), en dan in de cabine trekken. Volgens mij kun je dan het rubber goed doen, dan die stang er doorheen en weer vast maken. Een beetje talk op dat rubber is goed voor het soepele schakelen. Succes!
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3210
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 77814Bericht Hanz »

Flint schreef:OK, waar draai ik m los ? kan dat "binnen" (dus aan de dashboard kant), of moet ik in de motor-ruimte wezen (veel ruimte, weinig motor :D ) ?
Je rukt de kap van het stuur af (ik weet niet meer of dat ding aan de achterkant met schroefjes vast zit of geklikt is). Onder de kap van het stuur zit een grote moer, die draai je los (wel even in het stuurslot zetten), dan kan je het stuur naar je toe los trekken. De bovenkant van de stuurstang heeft, daar waar het stuur vast zit, een stervorm. Markeer van tevoren wel even hoe het stuur zat.
Gebruikersavatar
Flint
Berichten: 85
Lid geworden op: wo aug 17, 2005 11:43 pm
Locatie: Arnhem

Bericht: # 77815Bericht Flint »

Bedankt voor de reacties !

Talkpoeder op het rubber ?? (ehh) die stang + rubber zit bij mij onder het vet... hij SCHAKELDE goed, zal er eens over denken om hem vetvrij te maken.

Cheers !
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 77819Bericht Neeelz »

Ik meen dat vet en rubber = niet goed. Dat je rubber dan opwekt ofzo. Misschien weet jasper hier meer over?
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 77821Bericht jbeekmann »

Oliehoudende producten zijn inderdaad niet handig icm de meeste kunststoffen en rubbers. Beter siliconen, teflon of iets van dien aard. Vetvrije smeermiddelen dus.
Dat rubber dat in die traverse zit boven je blok kan je er weer inzetten op de volgende manier: Het witte kunststof busje uit het rubber wurmen, vervolgens het rubber in de traverse duwen (evt. met een beetje vaseline o.i.d) en dan het witte kunststof busje er weer indrukken.

Je stuur kan door twee oorzaken scheef staan:
1) de stuurstangen zijn ongelijk in lengte afgesteld.
2) het stuur is verdraaid t.o.v. de stuuras

oplossing
1) stuurstangen op gelijke lengte zetten en vervolgens auto laten uitlijnen (of heel precies de slagen tellen)
2) kapje van het stuur aftrekken, moer losdraaien (terwijl het stuurslot erop staat), flinke tik op de stuurstang geven om het geheel los te 'schrikken', stuur eraf trekken, tandje verdraaien en weer monteren. Als je van te voren even aftekend hoe hij zat kan je hem precies een tandje verder zetten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Flint
Berichten: 85
Lid geworden op: wo aug 17, 2005 11:43 pm
Locatie: Arnhem

Bericht: # 77826Bericht Flint »

Ah... Ik geloof niet dat ik nog een wit buisje heb in het rubber. Ik zal proberen of ik dadelijk een fotootje kan maken van e.e.a.

Uitlijnen moet ook nog gebeuren, binnenkort, maar ik zal eerst eens proberen dat stuur recht te zetten.

Bedankt !
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 77827Bericht s_k »

Wat een forum ;-).
Mag ik de heren een compliment geven voor hun reacties?
Ik zou bijna hopen dat mijn stuur scheef staat :D
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 77828Bericht Rodeo-6 »

Flint schreef: Uitlijnen moet ook nog gebeuren, binnenkort, maar ik zal eerst eens proberen dat stuur recht te zetten.

Bedankt !
Uitlijnen is zelf ook te doen (ehh)

Het Recept:

Men neme een vlak stuk weg

Verder heb je en lange stok/buis nodig met aan 1 kant een verschuifbaar dingetje.
In de stok en aan het schuifgedeelte sla je een dikke spijker, dit zijn je meetpunten.

Vervolgens rol je het voertuig wat heen en weer en meet je op het hart van de band aan de achter en voorzijde het verschil.
Is de afstand aan voorzijde minimaal 4mm groter dan staan je voorwielen op uitspoor en dus goed.
Is dit niet zo, dan kan je de binnen kogels t.o.v. de buitenkogels verdraaien.

Let wel na elke verdraaiing eerst de wagen heen en weer rollen voor je opnieuw gaat meten

Pas daarna heeft het zin om je stuur er opnieuw op te zetten.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 77830Bericht jbeekmann »

Precies, als je toch nog moet uitlijnen, doe dat dan eerst.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie