Mijn stuur staat niet meer recht...
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Mijn stuur staat niet meer recht...
wat nu ? Geen idee wat de vorige garage er mee gedaan heeft, maar als mijn wielen 'recht" staan, staat mijn stuur enigzins naar links. Het is puur visueel, maar ik zou m graag weer recht zetten.
Wie heeft hier ervaring mee, en hoe moet dit ? Kan ik dit zelf, aan de straat ?
Nog een vraagje;
het rubber waar de versnellingsstang doorheenloopt (dus OVER het blok heen) is uit het gat, waar de stang ook doorheen loopt. Hij schakelt nog prima, maar enigzins "blokkerig". Dit komt doordat er nu "staal op staal" geschakelt wordt, ipv op rubber (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel).
Hoe krijg ik die rubberen ring weer in dat gat ? kan ik de versnellingspook-stang (dus die over het blok heen loopt) uit elkaar halen (zo ja, hoe), om het rubber weer terug te zetten ?
Graag jullie hulp !!
Gegroet,
Jan
Wie heeft hier ervaring mee, en hoe moet dit ? Kan ik dit zelf, aan de straat ?
Nog een vraagje;
het rubber waar de versnellingsstang doorheenloopt (dus OVER het blok heen) is uit het gat, waar de stang ook doorheen loopt. Hij schakelt nog prima, maar enigzins "blokkerig". Dit komt doordat er nu "staal op staal" geschakelt wordt, ipv op rubber (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel).
Hoe krijg ik die rubberen ring weer in dat gat ? kan ik de versnellingspook-stang (dus die over het blok heen loopt) uit elkaar halen (zo ja, hoe), om het rubber weer terug te zetten ?
Graag jullie hulp !!
Gegroet,
Jan
He, dat met dat stuur heb ik ook! Daarnaast kraakt ie nogal bij het verdraaien. Hoe verhelp ik dat? Juist wel of juist geen lagervet ertussen, of moet ik juist aan talk poeder denken.
Die schakelstang kun je boven de motor losschroeven ( in twee delen uiteenhalen), en dan in de cabine trekken. Volgens mij kun je dan het rubber goed doen, dan die stang er doorheen en weer vast maken. Een beetje talk op dat rubber is goed voor het soepele schakelen. Succes!
Die schakelstang kun je boven de motor losschroeven ( in twee delen uiteenhalen), en dan in de cabine trekken. Volgens mij kun je dan het rubber goed doen, dan die stang er doorheen en weer vast maken. Een beetje talk op dat rubber is goed voor het soepele schakelen. Succes!
Een quatrelle is het wel!
- Hanz
- Contacteer:
Je rukt de kap van het stuur af (ik weet niet meer of dat ding aan de achterkant met schroefjes vast zit of geklikt is). Onder de kap van het stuur zit een grote moer, die draai je los (wel even in het stuurslot zetten), dan kan je het stuur naar je toe los trekken. De bovenkant van de stuurstang heeft, daar waar het stuur vast zit, een stervorm. Markeer van tevoren wel even hoe het stuur zat.Flint schreef:OK, waar draai ik m los ? kan dat "binnen" (dus aan de dashboard kant), of moet ik in de motor-ruimte wezen (veel ruimte, weinig motor) ?
Oliehoudende producten zijn inderdaad niet handig icm de meeste kunststoffen en rubbers. Beter siliconen, teflon of iets van dien aard. Vetvrije smeermiddelen dus.
Dat rubber dat in die traverse zit boven je blok kan je er weer inzetten op de volgende manier: Het witte kunststof busje uit het rubber wurmen, vervolgens het rubber in de traverse duwen (evt. met een beetje vaseline o.i.d) en dan het witte kunststof busje er weer indrukken.
Je stuur kan door twee oorzaken scheef staan:
1) de stuurstangen zijn ongelijk in lengte afgesteld.
2) het stuur is verdraaid t.o.v. de stuuras
oplossing
1) stuurstangen op gelijke lengte zetten en vervolgens auto laten uitlijnen (of heel precies de slagen tellen)
2) kapje van het stuur aftrekken, moer losdraaien (terwijl het stuurslot erop staat), flinke tik op de stuurstang geven om het geheel los te 'schrikken', stuur eraf trekken, tandje verdraaien en weer monteren. Als je van te voren even aftekend hoe hij zat kan je hem precies een tandje verder zetten.
Dat rubber dat in die traverse zit boven je blok kan je er weer inzetten op de volgende manier: Het witte kunststof busje uit het rubber wurmen, vervolgens het rubber in de traverse duwen (evt. met een beetje vaseline o.i.d) en dan het witte kunststof busje er weer indrukken.
Je stuur kan door twee oorzaken scheef staan:
1) de stuurstangen zijn ongelijk in lengte afgesteld.
2) het stuur is verdraaid t.o.v. de stuuras
oplossing
1) stuurstangen op gelijke lengte zetten en vervolgens auto laten uitlijnen (of heel precies de slagen tellen)
2) kapje van het stuur aftrekken, moer losdraaien (terwijl het stuurslot erop staat), flinke tik op de stuurstang geven om het geheel los te 'schrikken', stuur eraf trekken, tandje verdraaien en weer monteren. Als je van te voren even aftekend hoe hij zat kan je hem precies een tandje verder zetten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
- Rodeo-6
- Contacteer:
Uitlijnen is zelf ook te doenFlint schreef: Uitlijnen moet ook nog gebeuren, binnenkort, maar ik zal eerst eens proberen dat stuur recht te zetten.
Bedankt !

Het Recept:
Men neme een vlak stuk weg
Verder heb je en lange stok/buis nodig met aan 1 kant een verschuifbaar dingetje.
In de stok en aan het schuifgedeelte sla je een dikke spijker, dit zijn je meetpunten.
Vervolgens rol je het voertuig wat heen en weer en meet je op het hart van de band aan de achter en voorzijde het verschil.
Is de afstand aan voorzijde minimaal 4mm groter dan staan je voorwielen op uitspoor en dus goed.
Is dit niet zo, dan kan je de binnen kogels t.o.v. de buitenkogels verdraaien.
Let wel na elke verdraaiing eerst de wagen heen en weer rollen voor je opnieuw gaat meten
Pas daarna heeft het zin om je stuur er opnieuw op te zetten.
>> Doe mij maar een DAF <<